آفتاب

نظام نوين ترويج كشاورزي كشور طراحي شد

نظام نوين ترويج كشاورزي كشور طراحي شد

كرج- ايرنا- قائم مقام سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي وزارت جهاد كشاورزي از طراحي نظام نوين ترويج فعاليت هاي كشاورزي در سطح كشور خبرداد.

به گزارش ايرنا، غلامحسين طهماسبي روز يكشنبه در حاشيه نشست شوراي تات البرز در جمع خبرنگاران افزود: شرايط اقليمي در دنيا با سرعت در حال تغيير است كه گرم شدن كره زمين، بحران آب كه دنيا با آن روبرو است و اثرات اين تغيير اقليمي در كشور ما به عنوان يك سرزمين خشك و نيمه خشك مي تواند گسترده باشد.
وي اظهار داشت: به همين دليل انجام تحقيقات جديد و توليد نسخه هاي جديد تحقيقاتي براي مقابله با اين شرايط جديد ما را كمك خواهد كرد.
طهماسبي گفت: توليد ارقام جديدي كه بتوانند براي شرايط گرم و كم آب مقاوم باشند و توليد ما را حفظ كنند و توليد نسخه هاي كاربردي براي استفاده از روش هاي مناسب استفاده از پتانسيل آب و خاك در بخش تحقيقات مي تواند به بخش كشاورزي كمك كند.
وي، ارائه الگوي كشت مناسب با شرايط جديدي كه با آن روبرو هستيم براي تامين نيازهاي غذائي كشور مي تواند در بخش تحقيقات براي توسعه بخش كشاورزي استان و كشور شكل بگيرد.
طهماسبي به مشكلات موجود در بخش ترويج و عقب افتادگي در اين حوزه اشاره كرد و افزود: به همين منظور در تلاش هستيم چند استان به عنوان پايلوت فعاليت هاي ترويجي براي گسترش اين فعاليت ها مشخص شوند.
قائم مقام سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي وزارت جهاد كشاورزي گفت: به همين منظور نظام نوين ترويج را طراحي كرده ايم كه در اين نظام از كمك همكاران دانشگاهي و وزارت جهاد كشاورزي استفاده مي شود تا بتوانيم يافته هاي تحقيقاتي در زمينه استفاده بهينه از آب، منابع خاك كشورمان در منابع طبيعي داشته باشيم.
وي اظهار اميدواري كرد كه در بخش هاي ديگر نيز بتوانيم با اين فعاليت هاي ترويجي شرايط بهتري را در بخش كشاورزي كشور به وجود آوريم و همچنين اميدوارم در طول سال هاي بعد در استان هاي ديگر غير از استان هاي پايلوت بتوانيم آن را گسترش دهيم.
وي افزود: خوشبختانه اعتبارات لازم در سال 95 براي اين كار ديده شده است.
طهماسبي ادامه داد: در استان ها بر اساس نيازهايي كه در استان ها وجود دارد طرح هاي تحقيقاتي مناسب براي رفع آن نيازها طراحي مي شود و خوشبختانه در استان البرز ما مطمئن هستيم با توجه با همكاري هاي خوبي كه بين استانداري و سازمان جهاد كشاورزي استان و موسسات تحقيقاتي است اين كارها عملياتي خواهد شد و به كاهش مشكلات بخش كشاورزي كمك خواهد كرد.
وي به آموزش بهره برداران بخش كشاورزي اشاره كرد و گفت: آموزش بهره برداران همان بخشي از فعاليت ها است كه در قالب نظام نوين ترويج دنبال مي كنيم كه در گذشته متاسفانه آموزش بهره برداران خيلي محدود بود.
طهماسبي اضافه كرد: در اين طرح، پتانسيل آموزشي وزارت جهاد كشاورزي در اختيار بخش بهره برداران ما قرار گيرد و به جاي برگزاري دوره هاي دانشگاهي كه مي تواند در دانشگاه هاي توسعه پيدا كند، پتانسيل براي آموزش بهره برداران متمركز شود و بدون ترديد اين سياستي كه در وزارت جهاد كشاورزي سرلوحه كار قرار گرفته توسعه ي زيادي در بخش آموزش بهره برداران خواهيم داشت.
وي آشنايي با آخرين يافته هاي بخش كشاورزي از جمله موضوعات آموزشي براي بهره برداران خواهد بود.
6156/ 6155 /1484
کد N1217913

وبگردی