آفتاب

تلاش بین‌المللی ایران برای حفظ محیط زیست دریاها

تلاش بین‌المللی ایران برای حفظ محیط زیست دریاها

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست گفت: ایران به منظور اهتمام در حفظ محیط زیست دریایی در خزر، خلیج فارس و دریای عمان بر تحقق موثر همکاری های منطقه ای و بین المللی تاکید دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست و کی تک لیم دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) در جریان دیداری در لندن، بر گسترش همکاری ها میان تهران و آیمو تاکید کردند.

فرشچی در این دیدار ضمن ارائه گزارشی در خصوص آخرین وضعیت الحاق ایران به پروتکل لندن و همکاری های جمهوری اسلامی ایران و آیمو در زمینه های زیست محیطی، گفت: ایران به منظور اهتمام در حفظ محیط زیست دریایی در خزر، خلیج فارس و دریای عمان بر تحقق موثر همکاری های منطقه ای و بین المللی تاکید دارد.

وی با اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری دوره های منطقه ای و ملی مرتبط، از دبیرکل دعوت کرد تا در نخستین فرصت و به منظور توسعه همکاری ها از ایران بازدید کند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران به ویژه در حوزه دریایی، گفت: ایران یک کشور استراتژیک و دارای اهمیت ژئوپلتیک در خاورمیانه است و نقش و همکاری آیمو به ویژه در رابطه با مسایل زیست محیطی دریای خزر برای ایران و منطقه بسیار با اهمیت است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: همکاری مستقیم آیمو با برنامه مناطق دریایی سازمان ملل برای ایران بسیار مهم است.

وی لزوم توجه به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به لحاظ آگاهی از وظایف و مسئولیت های آیمو، آشنایی با قوانین و مقررات معاهدات بین المللی دریایی مصوب شده در صنعت دریانوردی بطور عام، ارائه کمک های فنی در زمینه اجرای کنوانسیون های وضع شده توسط آیمو با نگاه ویژه به کشورهای در حال توسعه را از دیگر محورهای مذاکراتی خود در این دیدار قرار داد و بر آن ها تاکید کرد.

بر اساس این گزارش، کی تک لیم دبیر کل سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) نیز ضمن اعلام خرسندی از حضور و نقش موثر ج.ا.ایران در سازمان آیمو،  دوره پسا برجام را دوره شکوفایی و بلوغ اقتصادی ایران دانست.

وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به برنامه کاری، موضوع بازدید و یا شرکت در یکی از مراسم های ملی ایران را در اولویت کاری خود قرار دهد.

دبیر کل سازمان بین المللی دریانوردی اظهار کرد: پس از مشورت با بخش همکاری های فنی آیمو،  برنامه های توسعه ای برای جمهوری اسلامی ایران در راستای ارتقا دانش فنی و عملی در خصوص معاهدات بین المللی دریایی در نظر خواهد گرفت.

شصت و نهمین اجلاس کمیته حفاظت محیط زیست دریایی، از تاریخ ۱۸ لغایت ۲۲ آوریل مطابق با ۳۰ فروردین لغایت ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ در مقر سازمان بین المللی دریانوردی در لندن برگزار شد.

کد N1217270

وبگردی