آفتاب

سیاستمدار فرانسوی: ائتلاف‌های منطقه‌ای توافق هسته‌ای را تهدید می‌کند

سیاستمدار فرانسوی: ائتلاف‌های منطقه‌ای توافق هسته‌ای را تهدید می‌کند

همشهری‌آنلاین: ناتالی گوله، نماینده و معاون کمبته امور خارجی سنا فرانسه گفت توافق هسته‌ای با ایران ممکن است قربانی ائتلاف‌های جدید درحال شکل‌گیری در منطقه شود.

ناتالي گوله، سیاستمدار فرانسوی گفت: موفقیت دیپلماتیک در دستیابی به موافقتنامه هسته‌ای با ایران ممکن است قربانی ائتلاف‌های جدید درحال شکل‌گیری در منطقه شود که کاملا روشن است همگی مخالف بازگشت تهران به عرصه بین‌المللی هستند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک،  ناتالی گوله، معاون کمیته امور خارجی سنای فرانسه به تجزیه و تحلیل تحولات اخیر در خاورمیانه ازجمله سفر باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا به ریاض پایتخت عربستان سعودی و نشست او با سران کشورهای عرب خلیج فارس پرداخته است.

او در مقاله‌ای در نشریه هافینگتون پست نوشت :« اگر با چشم باز به تحولات اخیر نگاه کنیم متوجه می‌شویم که وضع مبهم است و این پیروزی دیپلماتیک برای ایران ممکن است خیلی طول نکشد.»

این اظهارات با توجه به اقدام اخیر عربستان سعودی به قطع روابط دیپلماتیک خود با ایران در واکنش به حمله معترضان ایرانی به سفارتخانه و کنسولگری عربستان سعودی در ایران مطرح می‌شود.

گوله تصریح کرد این شکل راهبردی جدید در نشست سازمان همکاری اسلامی که از 10 تا 15 آوریل در شهر استانبول ترکیه برگزار شد مورد تایید قرار گرفت. 57 کشور عضو در این نشست سیاست مداخله جویانه ایران را در منطقه محکوم کردند.

او با اشاره به تلاش‌های روزافزون ترکیه برای آشتی با اسرائیل پس از حمله سال 2010 کماندوهای اسرائیلی به کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه برای نوار غزه گفت: «ما شاید شاهد مهیج‌ترین کاربرد این اصل هستیم که دشمنان دشمنان ما ، دوستان ما هستند.»

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه برای نخستین بار طی سال‌های فراوان اعلام کرد ترکیه به اسرائیل به عنوان یک دوست در منطقه نیاز دارد.

علاوه بر این اردوغان ائتلاف کشورش را با عربستان سعودی تقویت کرده و این کار از طریق تشکیل یک شورای مشارکت راهبردی بین دو کشور انجام شده‌است.

این سناتور فرانسوی همچنین یادآور شد سفر اخیر سلمان، پادشاه عربستان سعودی به مصر که طی آن دو جزیره در دریای سرخ طی موافقتنامه‌ای جنجالی به عربستان سعودی واگذار شد، مورد حمایت اسرائیل قرار گرفت. بنابراین می‌توان گفت به آرامی اما بدون شک ائتلافی راهبردی میان کشورهای سلطنتی سنی خلیج فارس ، ترکیه ، مصر و اسرائیل در حال شکل‌گیری است.

به نظر می‌رسد آمریکا نیز گام هایی در این جهت برداشته است. کنگره آمریکا ماه دسامبر اقدام‌هايی محدودکننده را برای ورود به این کشور تصویب کرد و بر اساس آن افرادی که به ایران سفر کرده باشند یا دارای تابعیت دوگانه آمریکایی ایرانی باشند برای ورود به آمریکا باید روادید دریافت کنند.

گوله گفت هدف از سفر دو روزه اوباما به عربستان سعودی اطمینان خاطر دادن مجدد به این متحد دیرینه واشنگتن بوده است. او با این حال ابراز تردید کرد این سفر اوباما نتیجه‌ای به همراه داشته باشد.

او افزود اسرائیلی‌ها نیز بیکار ننشسته‌اند و انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا عرصه‌ای را برای آنها به وجود آورده است تا دشمنی خودشان را نشان دهند و در غیر منطقی بودن به سعودی‌ها ملحق شوند.

کد N1216221

وبگردی