آفتاب

نخستين جشنواره ملي گل هاي زنبق در محلات برگزار مي شود

نخستين جشنواره ملي گل هاي زنبق در محلات برگزار مي شود

خمين - ايرنا - رئيس پژوهشكده ملي گل و گياهان زينتي محلات گفت: نخستين جشنواره ملي گل هاي زنبق كشور هشتم ارديبهشت ماه جاري در اين شهرستان برگزار مي شود.

پژمان آزادي روز شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: اين جشنواره به مدت يك هفته در پژوهشكده گل و گياهان زينتي محلات در فضايي به وسعت يك هزار متر مربع برگزار مي شود كه در آن 58 گونه جديد گلهاي زنبق اصلاح شده در رنگها ي مختلف به نمايش در مي آيد.
وي ادامه داد: گونه هاي جديد گل هاي زنبق حاصل دستاورد پژوهشي پژوهشكده گل و گياهان زينتي محلات است كه به شيوه بهنژادي و دو رگ گيري اصلاح نژاد شده اند.
رئيس پژوهشكده ملي گل و گياهان زينتي محلات افزود: پژوهشگران بخش بيو فناوري پژوهشكده ملي گل و گياهان زينتي محلات با استفاده از شيوه دو رگ گيري 23 رقم گل زنبق بومي را به 58 رقم جديد اصلاح نژاد كردند.
وي اظهاركرد: پژوهشگران اين شهرستان بعد از سه سال كار، در سال گذشته به اين رقم هاي جديد دست يافتند و گل هاي زنبق جديد با به بار نشستن در فضاي سبز توزيع و تكثير شد.
آزادي ادامه داد: پرورش آسان، سازگار با محيط، مقاومت به سرما و گرما، تنوع شكل و رنگ،موجب شده تا طراحان براي فضاي سبز نگاه ويژه اي به گل زنبق داشته باشند.
وي يادآورشد: همزمان با جشنواره ملي گل هاي زنبق اصلاح شده، نمايشگاه گل كشور نيز در محلات برگزار مي شود.
مدير اجرائي چهاردهمين نمايشگاه گل محلات نيز گفت: آئين گشايش نمايشگاه گل محلات هفتم ارديبهشت ماه در سالن اجتماعات پژوهشكده گل و گياهان زينتي محلات با حضور معاونان وزير جهاد كشاورزي، صنعت، معدن و تجارت و مسئولان استاني و محلي برگزار مي شود.
مجتبي ابراهيمي در گفت وگو با ايرنا افزود: نمايشگاه گل محلات با حضور 93 شركت توليد كننده گل و گياه داخلي و خارجي از هشتم ارديبهشت در پايانه گل و گياه محلات در معرض ديد علاقه مندان قرار مي گيرد.
وي اظهاركرد: سه شركت توليد كننده گل و گياه از ارمنستان، روسيه و تركيه در اين نمايشگاه شركت مي كنند و سه سفير از اتريش،افغانستان و روسيه در آئين گشايش اين نمايشگاه حضور دارند.
وي بيان كرد: نمايشگاه گل محلات در فضاي نمايشگاهي روياز و بسته به وسعت 30 هزار متر مربع در 101 غرفه در سالن هاي مجزا با عناوين سالن نمايش، سالن فروش و عرضه مستقيم گل و گياه و صنايع وابسته و سالن نمايش تجهيزات پاركي و ماشين‌آلات باغباني برگزار مي شود.
ابراهيمي، رويكرد نمايشگاه گل محلات را توسعه صادرات و شناسايي بازارهاي جديد خارجي عنوان كرد.
شهرستان محلات از توابع استان مركزي ، از لحاظ سطح زير كشت و توليد گل و گياه زينتي رتبه اول كشور را دارد.
18 درصد از سطح زير كشت، 12درصد از توليد گل شاخه بريده، 80 درصد توليد گل هاي فصلي نشائي، 21 درصد از توليد درخت و درختچه هاي زينتي و 14 درصد از گياهان آپارتماني كشور در محلات توليد مي شود.
توليد 350 گونه مختلف گياهان زينتي، آپارتماني و فضاي سبز، محلات را به يكي از قطبهاي پرورش و تجارت گل و گياه تبديل كرده است.
افزون بر سه هزار نفر به صورت رسمي در 700 واحد توليد و پرورش گل و گياهان زينتي در شهرستان محلات مشغول به كارهستند.
7277/61996013/6012
کد N1216126

وبگردی