آفتاب

عراقچی: گروه كاری رفع تحریم ها در كمیسیون مشترك تشكیل می شود

عراقچی: گروه كاری رفع تحریم ها در كمیسیون مشترك تشكیل می شود

سید عباس عراقچی ، تشكیل گروه كاری رفع تحریم ها را از جمله نتایج كمیسیون مشترك ایران و 1+5 اعلام كرد و گفت :قرار شد هرگاه ایران احساس می كند تحریم ها برداشته نشده یا حركت رو به جلو ندارد در این گروه كاری بررسی شود.

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام شامگاه جمعه پس ازپایان كمیسیون مشترك ایران و 1+5 به خبرنگاران گفت: یكی از مواردی كه در این جلسه صورت گرفت تشكیل گروه كاری مربوط به رفع تحریم ها بود.قرار شد كمیسیون مشترك یك گروه كاری جداگانه داشته باشد و هر جا كه ایران احساس كند تحریم ها برداشته نشده یا حركت رو به جلو و مناسبی ندارد در آن گروه كاری بررسی شود.
وی اضافه كرد: ان گروه كاری هم توصیه های خود را برای حل و فصل موضوع خواهد داشت و در صورت لزوم در كمیسیون مشترك به بحث گذاشته می شود.
رییس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: امروز سومین كمیسیون مشترك ایران و 5+1 و اولین كمیسیون مشترك بعد از اجرایی شدن برجام بود كه بیش از 4 ساعت به طول انجامید.
عراقچی خاطرنشان كرد: البته قبل و بعد از آن دیدار های دوجانبه ای نیز داشتیم . موضوعات متعددی را برای طرح در كمیسیون مشترك داشتیم كه عمده ترین و مهمترین موضوع ، بحث برداشته شدن تحریم ها و مشكلات و موانع سر راه بود. بررسی را كامل كردیم . البته قوانین مربوط به تحریم ها همه برداشته شده است.
وی افزود : در بعضی بخش ها پیشرفت خوبی حاصل شد , در برخی بخش ها نیز به دلیل مشكلات اداری و فنی و یا بعضا به دلیل كم كاری از سوی برخی طرف ها مشكلاتی را در اجرایی شدن رفع تحریم ها شاهد هستیم كه آنها را هم به طور كامل بررسی كردیم.
معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه اظهارداشت: طرف ها ی اروپایی و آمریكایی تعهد كامل خودشان را بر اجرای بخش لغو تحریم ها در برجام مجددا اعلام كردند . اقداماتی كه تا الان انجام دادند برای رفع تحریم ها را بر شمردند ، توضیحآتی در مورد مشكلاتی كه وجود دارد، ارائه دادند كه از دید انها عمدتا ناشی از ابعاد فنی رفع تحریم ها است.
رییس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: در نهایت هم در مورد اینكه چگونه می توان این موانع را برطرف كرد و چگونه می توان روند اجرای برجام و برداشته شدن تحریم ها را تسهیل و تسریع كرد گفتگو كردیم كه این تبادل نظرها خوب بود.
عراقچی افزود: در خصوص مسائل مربوط به بعد برجام هم صحبت هایی داشتیم ، بعضی از سوءتفاهم ها وجود دارد كه در مورد انها نیز بحث و راه حل هایی پیدا شد.
وی گفت: در خصوص روند مدرنیزه كردن و باز سازی راكتور اراك هیات های ایرانی ,چینی و همچنین آمریكایی ها ارائه مطلب كردند و چشم انداز پیش رو كاملا ترسیم شد .
معاون وزیر امور خارجه اضافه كرد: در خصوص فردو ، ما و هیات روسیه اقداماتی را كه تا الان صورت گرفته در خصوص ایزوتوپ های پایدار شرح دادیم و آنجا هم چشم انداز پیش رو ترسیم شد .
رییس ستاد پیگیری اجرای برجام تاكید كرد: در مجموع جلسه مفید و سازنده ای بود به خصوص در حوزه تحریم ها كه ما علاقه مند بودیم مسائل حل و فصل شود و بحث های مفیدی صورت گرفت .
کد N1215042

وبگردی