آفتاب

دیدار رحمانی فضلی با رئیس مجمع عمومی سازمان ملل/ پیشنهاد وزیر کشور برای مقابله با موادمخدر

دیدار رحمانی فضلی با رئیس مجمع عمومی سازمان ملل/ پیشنهاد وزیر کشور برای مقابله با موادمخدر

وزیر کشور در دیدار با رئیس مجمع عمومی سازمان ملل با ارائه چندین پیشنهاد، خواستار حضور موثر و جدی مجامع بین‌المللی در مقابله جدی‌تر با مواد مخدر، تروریسم، تأمین امنیت کامل، استقرار صلح و فقرزدایی در کشورهای درگیر با جنگ و ناامنی و ساماندهی مهاجرین و پناهندگان شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین  و به نقل از روابط عمومی وزات کشور، عبدالرضا رحمانی فضلی در دیدار با موگنز لیکتوف، "Mogens Lyketof " رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، از ابتکار و مدیریت رئیس مجمع عمومی برای تصویب "سند تعهد مشترک برای بررسی و مبارزه مؤثر با معضل جهانی مواد مخدر" تقدیر کرد و به تشریح مهمترین اقدامات جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف مبارزه با مواد مخدر پرداخت.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، با اشاره به شهادت حدود ٣٨٠٠ نفر و مجروح شدن و جانبازی بیش از ١٢ هزار نفر از نیروهای مقابله کننده کشورمان، کشف سالانه صدها تن انواع مواد مخدر آن‌هم از طریق انجام چند صد مورد عملیات و درگیری با قاچاقچیان مسلح، اختصاص میلیاردها دلار برای ایجاد موانع و تقویت کنترل‌های مرزی و مقابله با فعالیت قاچاقچیان، تصریح کرد: این موارد تنها بخشی از اقدامات و هزینه‌هایی است که جمهوری اسلامی ایران برای تأمین صلح و آرامش و حفاظت از جان مردم در سطح جهان، از طریق مقابله و ممانعت از ورود و ترانزیت مواد به دیگر کشورهای جهان و بالاخص ٣٠ کشور واقع در مسیر بالکان می‌پردازد.

رحمانی فضلی در ادامه جلسه، ضمن اشاره به چند موضوع مهم و راهبردی، خواهان مداخله و همکاری جدی و مؤثرتَر سازمان ملل، به منظور تحقق محورهای إعلامی شد.

اولین موضوعی که رییس شورای امنیت کشور، بر آن تاکید کرد، "ضرورت ارتقای سطح همکاری کشورهای واقع در مسیر بالکان و مشارکت و همکاری عملی آنان با جمهوری اسلامی ایران، به منظور مقابله هرچه بهتر با روند قاچاق مواد به آن کشورها، از طریق ردیابی منابع مالی و مبارزه با پولشویی، کشف مسیرهای قاچاق و دستگیری قاچاقچیان بین‌المللی بود؛ که در این راستا مجددا بر آمادگی کشورمان برای برگزاری اولین نشست روسای مبارزه با مواد مخدر کشورهای مورد اشاره در تهران، با همکاری UNODC تاکید شد.

بنا بر این گزارش، دومین اولویت پیشنهادی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران، اجرای طرح معیشت جایگزین در افغانستان، با هدف توسعه اقتصادی و استقرار امنیت در آن کشور بود که در همین راستا، بر آمادگی کشورمان به منظور اجرای آزمایشی این طرح در یکی از ولایات افغانستان، با همکاری UNODC و جامعه جهانی تاکید شد.

لزوم "توجه سازمان ملل متحد به امر ساماندهی مهاجرین و پناهندگان"، از دیگر موضوعاتی بود که توسط رییس شورای ساماندهی اتباع خارجی کشورمان در دیدار با رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح شد.

دکتر رحمانی فضلی در این خصوص اظهار داشت: قریب به چهار دهه است که جمهوری اسلامی ایران میزبان بیش از سه میلیون پناهنده و آواره مجاز و غیرمجاز است. پذیرایی و میزبانی این تعداد زمانی معنا پیدا می‌کند که مشاهده می کنیم، تنها ورود چند صد هزار نفر از پناهندگان ناشی از بروز جنگ و توسعه ناامنی‌های سال‌های اخیر به کشورهای اروپایی، قاره اروپا را با معضل جدی مواجه و برخی از کشورها را به اتخاذ مواضع سختگیرانه و تدافعی واداشته است.

وی در ادامه تصریح کرد: اگرچه نظام، دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران، بر اساس اصول انسانی، اخلاقی، اسلامی و بشردوستانه، نسبت به تحمل شرایط سخت میزبانی از میلیون‌ها نفر و شرایط متاثر از آن اقدام می‌نماید، اما لازم است که سازمان ملل متحد، با جدیت لازم و با اجرای طرح‌های پایدار، زمینه بازگشت این افراد به کشورشان را فراهم نماید. ترغیب کشورهای حامی و کمک کننده، به مشارکت عملی و اقدام جدی برای این امر، یکی از ضرورت‌های جدی این امر تلقی می‌گردد.

وی با تاکید بر اینکه "البته موثرترین راهکار خروج از این بن‌بست، تأمین امنیت کامل، استقرار صلح و فقرزدایی از منطقه و به‌ویژه در سطح کشورهای درگیر با جنگ و ناامنی است"، از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت و همکاری با سازمان ملل، برای دستیابی به اهداف مذکور خبر داد.

آخرین موضوعی که در این دیدار توسط رییس شورای امنیت کشورمان مطرح شد، "موضوع مبارزه با تروریسم و افراط گرایی بود".

وزیر کشور ضمن اشاره به آثار و تبعات منفی ناشی از اقدامات تروریستی، خواهان برخورد جدی جامعه جهانی با تروریسم شد و گفت: امروز چشم مردم در أقصی نقاط جهان به نقش‌آفرینی سازمان ملل متحد، برای برقراری صلح و امنیت پایدار و توسعه متوازن و فقرزدایی در سراسر جهان است و جمهوری اسلامی ایران نیز به‌عنوان یک عضو مؤثر سازمان ملل، آماده هرگونه همکاری برای رسیدن به این اهداف بزرگ می‌باشد.

بنا بر این گزارش، رییس مجمع عمومی سازمان ملل نیز در این دیدار با تقدیر از اقدامات جمهوری اسلامی ایران، گفت: با وجود دیدگاه‌های مختلف در بین کشورهای عضو، سند تعهد مشترک برای مبارزه با مواد مخدر مصوب شد که این امر مثبتی است.

وی با بیان اینکه مقابله با تهدید تروریسم به‌عنوان یک پدیده بین‌المللی، نیازمند اقدام مشترک همه کشورهاست و همه کشورهای باید فعالیت کنند که از پیوستن افراد به گروه‌های تروریستی جلوگیری شود، از توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با گروه ١+٥، به‌عنوان گام مثبتی در جهت توسعه همکاری‌های بین‌المللی نام برد.

۴۷۴۷

کد N1214088

وبگردی