آفتاب

كوچ بهاره عشاير استان تهران آغاز شد

كوچ بهاره عشاير استان تهران آغاز شد

تهران - ايرنا - مديركل امورعشايري استان تهران از آغاز كوچ بهاره عشاير استان از مناطق گرمسير (قشلاقي) به مناطق سردسير (ييلاقي) خبر داد.

سيروس نصيري روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: يك هزار و 800 خانوار عشاير استان تهران به همراه 400 خانوار عشاير مهمان از استانهاي قم ، البرز، مركزي و سمنان از مناطق قشلاقي به سمت مناطق ييلاقي شهرستان هاي فيروزكوه، دماوند و شميرانات در حال كوچ هستند.
وي بيان كرد: كوچ بهاره عشاير تا 15 خرداد ادامه دارد و عشاير به مدت 100 روز در در مناطق ييلاقي استان تهران حضور خواهند داشت.
مديركل امورعشايري استان تهران ادامه داد: هماهنگي خوبي با استانداري تهران و ساير دستگاههاي اجرايي انجام شده تا خدمات مناسبي به عشاير كوچ رو در مدت حضور در مناطق ييلاقي استان داشته باشند.
وي خاطرنشان كرد: تامين امنيت در مسير كوچ، تسهيل و هماهنگي لازم براي تردد عشاير و دام از معابر و جاده هاي برون شهري، ارايه خدمات بهداشتي به عشاير، واكسيناسيون و ساير خدمات دامپزشكي دام، آبرساني، مرمت و بازگشايي مسيرهاي عشايري از خدمات مهم دستگاههاي مربوطه به عشاير مي باشد.
نصيري تاكيد كرد: با توافق انجام گرفته با اداره كل دامپزشكي و محيط زيست كليه دامهاي عشاير به هنگام كوچ بر عليه بيماريهاي تب برفكي و طاعون نشخواركنندگان واكسينه شده و عشاير بايد گواهي واكسيناسيون را در مسير كوچ همراه داشته باشند.
نصيري تصريح كرد: به منظور عدم وابستگي به سوخت هاي فسيلي و استفاده از انرژي هاي سازگار با محيط زيست و در راستاي قانون هدفمند كردن يارانه ها، سامانه هاي مختلفي از جمله فانوس و حمام خورشيدي، روشنايي معابر در استقرارگاه هاي عشايري در نظر گرفته شده و مسيرهاي كوچ عشاير در سطح استان نيز مرمت و بازگشايي خواهد شد.
مديركل امور عشاير استان تهران با بيان اينكه عشاير استان تهران با 700 هزار راس دام سبك از توليد كنندگان عمده گوشت قرمز در استان هستند افزود: اين جامعه توليد كننده در سال گذشته بيش از 65 هزار تن محصولات زراعي، باغي، لبني و پروتئيني توليد كردند.
تهرام/7243/1109//1348//
کد N1212589

وبگردی