آفتاب

وزیر خارجه لهستان مدعی شد:روسیه آماده حمله به ناتو می‌شود

وزیر خارجه لهستان مدعی شد:روسیه آماده حمله به ناتو می‌شود

وزیر دفاع لهستان در جدیدترین اظهارات خود مدعی شد که روسیه به مثابه یک تهدید جدی علیه ناتو،‌ به شیوه ای نظام مند در حال آماده سازی خود برای حمله به این اتحاد نظامی است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ کشور لهستان- یکی از اقمار اتحاد جماهیر شوروی سابق- از گسترش نفوذ روسیه به ورای مرزهای خود نگران است؛ بویژه آنکه روسیه در سال ۲۰۱۴ شبه جزیره کریمه را ضمیمه خاک خود ساخت و در حال حاضر به حمایت از جدایی طلبان مسلح در شرق اوکراین ادامه می دهد.

در اوایل ماه میلادی جاری،‌ دو فروند هواپیمای جنگنده روسی در نزدیکی یک ناوشکن موشک انداز آمریکایی عملیات آفندی شبیه سازی شده ای را اجرا کردند. این ناوشکن موشک انداز آمریکا کمی پیش از این عملیات، بندر لهستانی گِدِنیا را ترک کرده بود. یک مقام رسمی آمریکا گفت که این یکی از تهاجمی ترین کنشهای صورت گرفته میان آمریکا و روسیه طی سالهای اخیر بوده است.

آنتونی ماسیرویچ، ‌وزیر دفاع لهستان، در مصاحبه ای در روز سه شنبه مدعی شد که تاکنون تمام اقدامات روسیه بر آمادگی سیستماتیک این کشور جهت اجرای یک عملیات آفندی گواهی می دهند.

گفتنی است ورشو در ماه ژوئیه میزبان نشست سران کشورهای عضو ناتو خواهد بود. دولت لهستان قصد دارد در این نشست، پیشنهاد افزایش حضور نظامی ناتو در جبهه شرقی این اتحاد نظامی را مطرح نماید.

لازم به ذکر است که در سال ۲۰۱۴، ناتو همکاریهای خود با روسیه را به دلیل نقش این کشور در مناقشه اوکراین به حالت تعلیق درآورد. دولت روسیه نیز می گوید که اعزام نیروهای اصلی ناتو به نزدیکی مرزهای این کشور نقض اساسی «پیمان مؤسس ناتو- روسیه» در سال ۱۹۹۷ خواهد بود.

کد N1210653

وبگردی