آفتاب

رويش آلاله هاي سرخ و سفيد در دشت كهن باغشهرايران

رويش آلاله هاي سرخ و سفيد در دشت كهن باغشهرايران

كاشان- ايرنا- رويش آلاله هاي سرخ و سفيد در اواخر فروردين و همزمان با شكفتن گل هاي محمدي در گلستانها و در پهنه سبز دشت و دامان كوهستانهاي اين كهن باغشهر ايران هرساله گردشگران بي شماري را به سوي خود فرا مي خواند.

به گزارش ايرنا، آلاله‌هاي نياسر از خانواده شقايق ‌ها هستند، اين گل‌ هاي زيبا با عمر كوتاه 20 روزه خود همه ساله از اواخر فروردين تا اواسط ارديبهشت ماه با رويش در ده‌ ها هكتار از دشت ها و اراضي شهر نياسر هر بيننده اي خوش ذوقي را در شگفتي خلقت آفرينش به وجد مي آورد.
همه ساله با فرا رسيدن بهار، پس از آن كه شكوفه‌ هاي بادام باغ شهر نياسر را سفيدپوش مي‌ كند، آلاله‌هاي نياسر كه گل‌هاي خود رو و منحصر به فردي هستند، سر از خاك بيرون مي زنند‌.
آلاله هاي سرخ و سفيد در ديگر مناطق استان يافت نمي شود و تنها در اين نقطه از استان رشد مي كند.
معمولا آلاله‌هاي وحشي نياسر در گونه‌ها و رنگ‌هاي سرخ، سفيد و صورتي پررنگ در دشت‌ها و دامنه‌هاي كوه‌هاي اين شهر يافت مي شود.
شقايق هاي وحشي نوع ديگري از جاذبه‌هاي طبيعي نياسر است كه در آستانه شكفتن گل محمدي در اين خطه مي رويد، گل‌هاي آلاله نياسر از گونه شقايق ‌ها هستند كه از طريق پياز تكثير مي‌شوند و اين گل‌ها كه از اواسط فروردين تا نيمه نخست ارديبهشت‌ ماه مي‌رويند با طلوع آفتاب باز و پس از غروب خورشيد بسته مي‌شوند، گل آلاله نياسر داراي چهار گلبرگ است كه گلبرگ آن يك در ميان سفيد و صورتي است.
سرپرست شهرداري نياسر كاشان گفت: آلاله هاي سرخ و سفيد تا اواسط ارديبهشت دشت ها و كوهستان هاي اين شهر را رنگين مي كند تا مسافران و گردشگران از تماشاي آن بي بهره نباشند.
احمد اميني نيك روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: برخي جاذبه هاي گردشگري نياسر به علت اطلاع رساني و تبليغات نامناسب و ضعيف، كمتر مورد توجه قرار گرفته است.
وي افزود: رويش گل هاي آلاله چهره اي رويايي به دشت هاي منطقه نياسرمي دهد، گرچه اين گلهاي سفيد و صورتي كه با طلوع آفتاب باز شده و با غروب بسته مي شوند و عمر زيادي ندارند اما در اين عمر كوتاه، پديد آورنده مناظر بسيار زيبايي مي شوند.
سرپرست شهرداري كاشان همچنين ياد آور شد: بهره گيري از تجربيات موفق در تبليغ و برگزاري جشنواره هاي گل و گلاب مي تواند در شناساندن جاذبه رويش گل هاي آلاله موثر باشد.
چهارتاقي، غار رئيس و باغ تاريخي تالار، چشمه اسكندريه، مقسم آب درپاي چشمه، كوشك، آبشار، حمام صفويه، آسياب آبي، برج چاله ‌قاب دوره قاجاريه، مناظر و چشم‌اندازهاي طبيعي از ديگر آثار تاريخي و ديدني شهر سرسبز و تاريخي نياسر به شمار مي‌روند.
اين شهر كه در فاصله 15 كيلومتري كاشان قرار دارد هر‌ سال و به ويژه در فصل بهار هنگام موسم گل‌چيني و گلاب‌گيري خيل عظيمي از گردشگران را به دامان خود مي‌كشاند.
6136/6021 /1484
کد N1205955

وبگردی