آفتاب

سيلابي شدن دشت هاي دهلران/ اب در لانه مرغان مهاجر

سيلابي شدن دشت هاي دهلران/ اب در لانه مرغان مهاجر

ايلام-ايرنا- بارش هاي شديد، تگرگ و سيلابي شدن دشت ها و تالاب ها دردهلران باعث تخريب لانه ها ، سرگرداني و تلف شدن گونه هاي مختلف پرنده اعم از بومي و مرغان مهاجر زيستگاه هاي اين شهرستان گرمسيري شده است.

به گزارش ايرنا ، ورود سامانه شديد بارشي به نقاط مختلف استان با بارش سيل آسا همراه شد به گونه اي كه دراوج يك ساعته در دهلران 54 ميلي متربارش باران ثبت شد عددي كه طي سه روز در اين شهرستان گرمسيري به 185ميلي متر رسيد .
اين روند بارشي بي سابقه باعث جاري شدن سيل در برخي نقاط استان ايلام از جمله شهرستان هاي آبدانان، دهلران، سيروان، چرداول و ايجاد اختلال در زندگي مردم ، مرگ و مفقودي چند نفر و تخريب برخي زيرساخت ها، راه ها، تاسيسات زيربنايي، منازل مسكوني و مزارع كشاورزي شده است.
بارش سيل اسا به همان سياقي كه باعث تخريب برخي از تاسيسات آبي و زراعي و سازه هاي مسكوني و تجاري استان ايلام شده چرخه زيست پرندگان در زيستگاه هاي گرمسيري شهرستان دهلران را نيز مختل كرده است.
لاشه هاي پرندگان و ورود سرگردان متوحش انان به فضاهاي مسكوني جايگزين رويداد اشناي مشاهده پرندگان بر درختان و گوشه وكنار دشت ها و تالاب هاي دهلران شده است.
از جمله اين پرندگان متوحش و سرگردان جغداست كه اين روزها براي در امان ماندن از خطرات تگرگ و باد شديد وارد خانه هاي مسكوني مردم مي شود.
جغد وحشي براي حفظ جان خود به خانه مردم پناه برده و مردم نيز با تحويل پرندگان وحشي به محيط زيست از اين پرندگان حمايت مي كنند.
رئيس محيط زيست دهلران در اين باره به ايرنا گفت: بارش باران فوائد مثبت زيادي براي طبيعت داشته است.
كيانوش شادي وند پر شدن بركه ها و حوضچه هاي طبيعي را از مواهب بارش براي ايستگاه هاي پرندگان دانست و اظهارداشت: در كنار اين نيز خساراتي به محيط زيست و پرندگان وارد شده است.
وي افزود: در اين بين تعدادي گنجشك و كبوتر نيز تلف شده اند و اين نيز برخواسته از چرخه طبيعت است و فوايد بارش ها براي محيط زيست وحيات وحش به مراتب بيشتر از خسارات آن است.
مدير كل هواشناسي ايلام گفت: به طور ميانگين از روز يكشنبه تا صبح جمعه 141 ميلي متر باران در نقاط مختلف اين استان باريده و ثبت شده است.
ميزان بارندگي ثبت شده در شهرستان هاي مختلف استان ايلام از روز يكشنبه تا صبح روز جمعه در آبدانان 223، ملكشاهي 204، دهلران 185، لومار 161، بدره 160، دره شهر 157، ايوان 109، ايلام 100، سرابله 82 و مهران 18 ميلي متر اعلام شده است.
بارش باران كه از روز چهارشنبه با شدت بيشتري در استان ايلام آغاز شده تا پايان روز جاري نيز براساس اعلام اداره كل هواشناسي ادامه دارد و احتمال جاري شدن سيل و آبگرفتگي معابر و طغيان رودخانه نيز دور از انتظار نيست.
7175/6034/1352
کد N1204840

وبگردی