آفتاب

نگاهی به تحولات مثبت اقتصادی كشورهای جنوب شرق آسیا تا سال 2030

نگاهی به تحولات مثبت اقتصادی كشورهای جنوب شرق آسیا تا سال 2030

كوالالامپور – ایرنا – تازه ترین مطالعات انجام شده نشان می دهد چین، اندونزی، ویتنام، فیلیپین، میانمار، تایلند، هند، سریلانكا، مالزی و بنگلادش در بین 10 كشور برتر جذب سرمایه گذاری خارجی مستقیم در منطقه آسیا و اقیانوس آرام قرار دارند.

به گزارش ایرنا، روزنامه 'نیو استریت تایمز' روز جمعه با استناد به مطالعه شركت اطلاعات اقتصادی آمریكا (آی.اچ.اس) پیش بینی كرد این منطقه از جهان سریع ترین رشد اقتصادی جهان و همچنین منطقه ای را شاهد خواهد بود و بزرگ ترین ظرفیت را برای كسب سرمایه گذاری مستقیم خارجی دارد.
'راجیو بیسواس' اقتصاددان ارشد 'آی.اچ.اس' در منطقه آسیا و اقیانوس آرام، گفت: منطقه آسیا و اقیانوسیه با رشد اقتصادی 4.5 درصدی در سال مواجه است كه به دلیل رشد سریع مصرف در چین، هند و جنوب شرق آسیا این رقم را كسب كرده است.
براساس این مطالعه، پیش بینی می شود مالزی، اندونزی، فیلیپین و تایلند به جرگه كشورهایی آسیایی بپیوندند كه تولید ناخالص داخلی آنها تا سال 2030 از مرز یك هزار میلیارد دلار عبور می كند.
به گفته این كارشناس ارشد اقتصادی، این امر به افزایش اهمیت اقتصادی و جغرافیای سیاسی اتحادیه كشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) و گروه های اقتصادی در دیپلماسی بین المللی و گفتمان جهانی در مورد تجارت، سرمایه گذاری و استانداردسازی بین المللی كمك می كند.
براساس این گزارش، پیش بینی می شود منطقه جنوب شرق آسیا با رشد اقتصادی كشورهای اندونزی، مالزی، فیلیپین و تایلند به یكی از مناطق جهان كه سریع ترین رشد اقتصادی در آن شكل می گیرد، تبدیل شود.
مالزی نیز براساس این گزارش به زودی به دیگر اقتصادهای پیشرفته آسیا می پیوندد و تا سال 2025 میلادی سرانه تولید ناخالص داخلی آن به 20 هزار دلار می رسد و كل تولید ناخالص داخلی این كشور تا سال 2030 از مرز یكهزار میلیارد دلار عبور می كند.
'راجیو بیسواس' گفت كه ساختار اقتصادی مالزی به سمت خدمات و تولیدات كارخانه ای با ارزش افزوده در حال تغییر جهت دادن است.
این اقتصاددان ارشد بیان كرد كه صنایع استراتژیك مالزی در بخش خدمات شامل خدمات مالی، مراقبت سلامت، آموزش، پروازهای تجاری، گردشگری و فناوری اطلاعات در حال رشد است و مالزی در حال تبدیل شدن به اقتصاد صادركننده خدمات به سایر كشورهای جنوب شرق آسیا است.
به گفته وی، همچنین پیش بینی می شود تولید ناخالص داخلی اندونزی در پنجسال منتهی به سال 2020 با حمایت هایی كه از رشد فزاینده تقاضای داخلی و سرمایه گذاری در بخش زیرساخت ها حاصل شده به رشد پنج درصدی دست یابد.
'بیسواس' با معرفی اندونزی به عنوان بزرگترین اقتصاد آسیا و یكی از بزرگ ترین بازارهای در حال ظهور، گفت كه اندونزی تا سال 2020 به كشوری با تولید ناخالص داخلی بیش از یكهزار میلیارد دلار تبدیل می شود كه این رقم تا سال 2030 از مرز سه هزار میلیارد و 700 میلیون دلار عبور می كند.
بر اساس این مطالعه همچنین فیلیپین با رشد شش درصدی تولید ناخالص داخلی خود در فاصله سال های 2011 تا 2015، در سه سال آینده نیز با رشد تولید ناخالص داخلی 5.8 درصدی به توسعه اقتصادی خود ادامه می دهد.
این اقتصاددان ارشد افزود كه حجم اقتصاد فیلیپین امسال به رقم 300 میلیارد دلار می رسد و سپس این رقم در سال های 2025 و 2030 به ترتیب به 700 میلیون دلار و یك هزار میلیارد دلار افزایش می یابد.
در همین حال، بازارهای ویتنام، میانمار، كامبوج و لائوس پیش بینی می شود كه در سال های پیش رو به رشد اقتصادی قابل توجهی دست یابند.
بر اساس نتایج این مطالعه، اقتصاد ویتنام برای یك دوره میان مدت به رشد اقتصادی 6.5 درصدی دست می یابد كه رشد فزاینده ای در صادرات كارخانه ای محصولات الكترونیك و توسعه صنایع پوشاك خواهد داشت.
به گفته این اقتصاددان ارشد، توافق تجاری آزاد بین اتحادیه اروپا و ویتنام و پیمان توافق همكاری های دو سوی اقیانوس آرام، مسیر محصولات ویتنام را با كاهش تعرفه های گوناگون به اتحادیه اروپا و آمریكا باز می كند.
از این رو اگرچه اقتصاد برخی كشورهای آ.سه.آن از جمله مالزی اكنون با تنش های سیاسی با خطرات جدی مواجه شده، اما نگاه كلی به این منطقه مثبت است و آینده ای درخشان برای كشورهای این منطقه پیش بینی می شود.
آساق**241**1611
کد N1203884

وبگردی