آفتاب

طغیان یکی از رودخانه‌های اصلی تامین کننده آب دریاچه ارومیه

طغیان یکی از رودخانه‌های اصلی تامین کننده آب دریاچه ارومیه

سیمینه رود و زیرینه رود، دو رودخانه اصلی تامین کننده آب دریاچه ارومیه هستند، اکنون خبر می رسد که سیمینه رود در محدوده بوکان، طغیان کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در روزهای پایانی اسفند خبر رسید که سیمینه رود در محدوده میاندوآب، پرآب شده است. همچنین از سد قلعه چای هم در اواخر سال ۹۴، آب به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شد. 

اکنون اما خبر می رسد که سیمینه رود در محدوده بوکان طغیان کرده است؛ بعد از ۳۰ سال. 

ایرنا دراین باره نوشته: تداوم بارش باران به مدت دو روز در سرشاخه های رودخانه سیمینه رود بوکان در استان آذربایجان غربی باعث طغیان این رودخانه پس از30 سال شد.

طغیان رودخانه و افزایش سطح آن باعث شده که خانواده های بوکانی و گردشگران نوروزی به حاشیه رودخانه سیمنیه رود رفته و به تماشای جریان سیلاب این رودخانه بپردازند.

سیلابی شدن رودخانه سیمینه رود و افزایش شدت جریان آن باعث شده تا بیشتر شهروندان بوکانی اقدام به گرفتن عکس و تصویر از این رودخانه کنند.

آب این رودخانه در مسیر عبور از شهر بوکان در پاره ای مناطق به علت شدت جریان وارد معابر و خیابان های حاشیه رودخانه شده و مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است.

بارش های مناسب بهاری باعث شده که حجم آب وارد شده به بستر رودخانه سیمینه رود به 350 متر مکعب بر ثانیه افزایش پیدا کند.

سیمینه رود در 18 اسفند 1366 نیز دارای چنین شرایطی بود که به علت عمق کم بستر رودخانه خسارت های فراوانی به زمین های زراعی، ابنیه و منازل مسکونی مجاور این رودخانه وارد شد.

در سال گذشته بر اثر عوامل محیطی و انسانی درعمق و عرض رودخانه و برداشت رسوبات رودخانه ای از جمله برداشت شن و ماسه، عمق رودخانه افزایش پیدا کرده و طغیان امسال سیمینه رود تنها خسارت های جزیی در پی داشته است.

طی دو روز گذشته 37 میلیمتر بارش در شهرستان بوکان به ثبت رسیده است که این امر باعث خوشحالی مردم به خصوص روستائیان و کشاورزان شده است.

۴۷۴۷

کد N1180254

وبگردی