آفتاب

اسلام آباد شواهد و مستندات جاسوس هندی را به ایران ارایه کرد

اسلام آباد شواهد و مستندات جاسوس هندی را به ایران ارایه کرد

مقامات اسلام آباد مدعی شدند تمام شواهد و مستندات جاسوس دستگیر شده هندی را در اختیار مقامات ایرانی قرار داده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه «پاکستان»، مقامات اسلام آباد مدعی شدند تمام شواهد و مستندات «بوشن یادیو» جاسوس هندی را که چند روز پیش در ایالت بلوچستان پاکستان دستگیر شده است در اختیار مقامات سیاسی کشورمان قرار داده اند که از آن جمله می توان به تصویر «بوشن یادیو»، پاسپورت وی، ویزای جعلی ایرانی و مستندات دیگر اشاره کرد.

روابط عمومی ارتش پاکستان اعلام کرده است که «راحیل شریف» فرمانده ارتش پاکستان در دیدار خود با «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران موضوع دستگیری جاسوس هندی و مداخله سازمان اطلاعاتی هند در ایالت بلوچستان پاکستان را با وی در میان گذاشته است.

از سویی دیگر رسانه ها اعلام کردند «چودری نثار علی» وزیر کشور پاکستان در دیدار با «عبدالرضا رحمانی فضلی» همتای ایرانی خود موضوع دستگیری جاسوس هندی را با وی در میان گذاشته است. مقامات اسلام آباد تصمیم گرفته اند برای پیگیری این موضوع نامه ای را از طریق وزارت خارجه به تهران ارسال کنند.

بنابر این گزارش، نیروهای امنیتی اطلاعاتی پاکستان چند روز پیش فردی را بنام «بوشن یادیو» دستگیر کرده اند که در پاسپورت همراه وی نامش «حسین مبارک پتیل» درج شده و با روادید جعلی ایرانی از طریق بندر چابهار وارد ایالت بلوچستان شده است.

این فرد که هندی الاصل می باشد اهل شهر بمبئی است و از سال ۲۰۱۳ در پاکستان با آموزش تروریستهای جدایی طلب بلوچ سعی در نا امن کردن این ایالت داشته است. وی در اعترافات خود گفته که همراهان دیگر وی در پاکستان حضور دارند و یکی دیگر از همدستان وی بنام «راکیش» معروف به «رضوان» در بندر چابهار است.  

این جاسوس هندی در ادامه اعترافات خود گفته است: با خریدن کشتی در بندر چابهار قصد انجام اقدامات تروریستی بر علیه نیروی دریایی پاکستان را داشته است و از طریق کشتی تروریستها را به هند منتقل کرده است تا در آنجا آموزش دیده و سپس در داخل خاک پاکستان دست به عملیات های خرابکاری بزنند و امنیت پاکستان را تهدید کنند.

وزارت خارجه هند نیز هویت فرد دستگیر شده توسط نیروهای امنیتی پاکستان را تایید کرده است. وزارت خارجه پاکستان نیز کمیسیر عالی هند را به این وزارتخانه فرا خواند و مراتب اعتراض اسلام آباد را به وی اعلام داشت.

لازم به ذکر است حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران ۲ روز پیش در راس هیئتی بلند پایه جهت ارتقای روابط دوجانبه به اسلام آباد سفر کرد و با «نواز شریف» نخست وزیر، «ممنون حسین» رئیس جمهور، «سرتاج عزیز» مشاور امور خارجه نخست وزیر و «راحیل شریف» فرمانده ارتش پاکستان دیدار و گفتگو کرد و در این دیدارها ۶ تفاهم نامه همکاری بین ایران و پاکستان به امضای مقامات دو کشور رسید.

وزرای امور خارجه، کشور، نفت، صنعت، معدن و تجارت، نیرو و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و رییس کل بانک مرکزی و استاندار سیستان و بلوچستان رییس جمهوری را در این سفر همراهی کردند.

کد N1179599

وبگردی