آفتاب
بام ایران چشم انتظار مسافر نوروزی؛

شکوهی بی نظیر از نقاشی های خداوند در بام ایران/بیجار شهر تاریخ

شکوهی بی نظیر از نقاشی های خداوند در بام ایران/بیجار شهر تاریخ

بیجار- اینجا بلند ترین نقطه ایران است جایی که گویی خداوند دست به قلم برده و زیبایی طبیعت اش را طراحی کرده و به همین دلیل این سرزمین دارای تنوع آب و هوایی مناسب و جاذبه های گردشگری است.

به گزارش خبرنگار مهر، بیجار گروس، شهری با قدمت هفت هزار ساله که به بام ایران شهرت دارد و مکانهای تاریخی بسیاری را در دل خود از بدو تاریخ برجای گذاشته است،و جاذبه های بسیاری برای گردشگری دارد، هنوز هم برای بسیاری ناشناخته است.

شهرستان بیجار یکی از شهر های زیبای کشوربا تنوع آب و هوایی مناسب و جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی متنوعی است که همه ساله مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار داشته و در همین راستا دستگاه های اجرایی و متولیان مرتبط با تلاش خود سعی دارند تا سفری ایمن را برای گردشگران نوروزی به ارمغان بیاورند.

بهار فصل نو شدن و تولد دوباره است و نوروز نشانه نشانه آغاز است و تحول ؛ آغاز راهی جدید برای نیل به آرزو های کهن، بهار فصل غبار روبی از آرزوی دیرینه مردم ما برای نیل به پیشرفت و عدالت است و تنها تحقق این آرزو است که بهار را برای همیشه در این سرزمین جاودانه خواهد ساخت.

با رسیدن به فصل بهار و شکوفایی شور و شوق مردم برای استقبال از فصل نو به اوج خود میرسد و هر سو را که می نگری نشانی از زیبایی طبیعت می بینی در این میان شهرستان بیجار نیز که به بلندای بام ایران شهرت دارد درآستانه سال نو به شهر فعال و پر تلاش کشور برای استقبال از مسافران تبدیل شده  به نحوی که همه از پیر و جوان در تلاش هستند که تا گرد و غبار شهر را و خانه را بزدایند و به استقبال فصل نو بروند.

شهرستان بیجار با پیشینه قوی که دارد دارای اماکن گردشگری بسیاری است که هر ساله به استقبال مسافران نوروزی می رود و آنها را به دل زیبایی های خود می کشاند و قدرت الهی را به تصویر می کشد.

دژ و قلعه قمچقای دره شاهان

دژ و قلعه قمچقا (دره شاهان) یکی از جاذبه های بکر گردشگری بام ایران است ای قلعه در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال بیجار و یک کیلومتری شمال روستای قم چقا و داخل منطقه حفاظت‌شده بیجار قرار دارد.

 به نظر کارشناسان قلعه تاریخی قمچقای بیجار دارای کتیبه‌ای با نقش هیروگلیف و به خط هراتیک می‌باشد و جزو قدیمی ترین کتیبه‌های نییمه تصویری ایران قلمداد گردیده و کتیبه آن با خط سومریان قابل مقایسه است.

 ارتفاع دیواره‌های این قلعه به ۲۰۰ متر می‌رسد و تنها راه ارتباطی قلعه با خارج، گذرگاه باریکی می‌باشد که ساخته و پرداخته دست صاحب هنری است که یک نفر به دشواری می‌تواند از آن عبور کند. وسعت قلعه بالغ بر ۵۰۰۰ متر مربع با مخازن متعدد آب است که در سنگ کنده شده و پناهگاه زیرزمینی آن با عمق ۴۱ پله به صورت تونلی از سنگ کنده شده و به زیر قلعه هدایت می‌شود.

از قلعه بزرگ قم چقا در عصر پارت‌ها و ساسانیان نیز استفاده شده که هم‌زمان با محاصره آتشکده آذرگشسب در تخت سلیمان (۱۰۰ کیلومتری شمال همین قلعه) به وسیله هراکیلوس امپراتور روم، موجبات تخریب آن فراهم شده است.

این قلعه از نظر قدمت بسیار حائز اهمیت است و در برهه‌های گوناگون مورد استفاده اقوام مختلفی واقع شده است؛ بنابراین قلعه و دژ قم چقا یکی از قلعه‌های با ارزش و تاریخی شناخته شده ایران می‌باشد.

شهر بیجار در گذشته دارای چند بازار مهم بوده که بعضی از آن‌ها هنوز رونق گذشته خود را حفظ کرده‌اند. بازار قدیمی این شهر به نام «بازار بزرگ» مشهور است و دیگر بازارها عبارتند از: بازار افتخار نظام، قیصریه سالار و قیصریه سید لشکر و بازار امیر تومان که با دو سرا به نام‌های سرای کهنه و سرای تازه در گذشته محل تجارت تاجرهای افغان، تبریزی، همدانی و زنجانی بوده است و اکنون نیز دارای دو تیمچه به نام شهبازخان و تیمچه امیر تومان است که جایگاه دکان‌های بازاریان می‌باشد.

سد گلبلاغ جاذبه چشم نواز بام ایران

سد گلبلاغ از  جاذبه هاي شگفت انگیز بام ایران بر روی زمین است که سالانه پذیرای هزاران گردشگر نوروزی برای تماشای زیباییهای سحر انگیز است، زيبايي اين سد تا حدي است كه هيچگاه چشم گردشگران از ديدن آنها خسته نمي شود.

سد گلبلاغ بیجار یکی از مکانهای بسیار دیدنی و تفریحی شهرستان بیجار است که در هر فصل زیبائی های خاص خود را دارد و مردم از هر نقطه ای برای گذراندن اوقات خود به این منطقه سفر مي كنند تا براي لحظاتي و به دور از دغدغه هاي روزمره زيبايي هاي آن را نظاره گر باشند.

این سد زیبا و پر جاذبه دیار گروس در ۱۵ کيلومتري محور بيجار قروه بر روي رودخانه اوزن دره احداث شده است که با حجم مخزن هشت ميليون متر مکعبي ظرفيت آبياري حداقل ۸۰۰ هکتار از اراضي پاياب سد را دارد.

سد خاكی گلبلاغ از حیث منابع آبی غنی بوده و در حال حاضر از زیرکشت بردن محصولات مختلفی نظیر گندم و جو و بالاخص سیب زمینی از آب این سد استفاده می شود و در كنار زيبايي هاي ديني، بهره مندي خوبي را نيز براي كشاورزان اطراف فراهم كرده است.

در حال حاضر می توان با اتومبیل تا نزدیکی این سد زیبا رفت و و گردشگران تنها مسیر کوتاهی را مجبور به پیاده روی هستند، در کناره های این سد زیبا قایق های زیادی قرار داده شده تا مسافران و میهمانان خود را میهمان قلب گرم سد گلبلاغ کنند

کوه حمزه عرب میزبان زیبا ترین طلوع خورشید

امامزاده حمزه عرب در کوه های شمال شرقی بیجار واقع شده است و با توجه به دسترسی آسان به این مکان مذهبی در ایام مختلف روز میزبان خیل عظیمی از مردم این شهر و مسافران و گردشگران است.

یکی از بهترین و جذابترین جاذبه های گردشگری در بیجار کوه حمزه عرب است، ارتفاع  این کوه از سطح دریا حدود دو هزار ۶۴۰ متر است که برروی این کوه بلند که از هرطرف چشم انسان را نوازش می دهد، سید جلیل القدری از سلسله سادات موسی بن جعفر(ع ) در سال ۹۷۳ هجری شمسی و طبق مستندات به دست آمده بنا بر وصیت خودش به خاک سپرده شده است که در بین اهالی منطقه گروس مشتاقان فراوانی دارد.

در سال های دورتر اهالی روستاهای اطراف قبل از چیدن علف و جمع آوری گندم همگی جمع شده و گوسفندی قربانی می کردند و شبی را به زیارت حمزه عرب می رفتند و همان جا مراسمی برگزار می کردند تا فقیر و غنی در کنار هم و با توسل به بزرگان دین کار جمعی خود را که کشاورزی است، متبرک کنند و البته رفت آمدها در آن موقع اغلب با الاغ و یا پیاده صورت می گرفت.

جالب توجه اینکه در روستاهایی هم که حتی خود امامزادهایی وجود داشتند و راهشان هم بسیار دور بوده است برای برگزاری مراسم حمزه عرب پس از طی کردن راه های طولانی خود را به بالای این کوه می رساندند تا در این مراسم مشارکت کنند.

آنهایی که شب را در بالای کوه حمزه عرب به صبح رسانده اند حتما به چشم خود دیده اند که زیباترین طلوع از همین نقطه قابل دیدن است، طلوعی به راستی دیدنی و زیبا که چشم هر بیننده ای را به سوی خود جلب می کند و قدرت خداوند عظیم را به نمایش می گذارد .

آفتاب با نرمی و متانت خاصی خود را از افق بالا می کشد و آسمان به رنگین کمانی از رنگ ها تبدیل می شود و صحنه ای به راستی دیدنی و تماشایی خلق می شود که همانند آن را در هیچ جای دیگر نمی توان دید.

کوه حمزه عرب و در راس آن بقعه تاریخی و چشم اندازهای زیبای طبیعی به گونه ای در دل مردم جای خود را بازکرده اند که حتی پیرمردان و پیرزنانی که راه رفتن برایشان دشوار است، به راحتی برای زیارت و ادای نذر رنج سفر را برخود تحمیل کرده و به زیارت و استفاده از زیبایی های خداددادی این کوه می روند

اینها گوشه ای از زیبایی های چشم نواز بام ایران است که می تواند پذیرای مسافران نوروزی باشد و خاطره ای زیبا و ماندگار از طبیعت بکر و جاذبه های آن در ذهن ها حک کند.

کد N1176117

وبگردی