آفتاب
در گفتگو با مهر مطرح شد؛

جشنواره بازی‌های رایانه‌ای «عمار» به‌دنبال طراحی بانک سوژه باشد

جشنواره بازی‌های رایانه‌ای «عمار» به‌دنبال طراحی بانک سوژه باشد

یک منتقد بازی‌های رایانه‌ای گفت: بازی‌های ما به لحاظ محتوا ضعیف و بی‌هویت هستند و جشنواره‌ای چون عمار می‌تواند یک بانک اطلاعاتی سوژه ایجاد کند و در اختیار بازی‌سازان بگذارد.

محمود بلالی، منتقد بازی‌های رایانه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت صنعت بازی در ایران گفت: از لحاظ ساخت بازی، در مقایسه با سال‌های قبل‌تر، با رشد قابل توجهی مواجه هستیم اما هنوز این صنعت، جایگاه خودش را پیدا نکرده و متأسفانه از لحاظ محتوا و ساختار در سطح بسیار پایینی قرار دارد.

وی  صنعت بازی رایانه‌ای در ایران را به بچه‌ای تشبیه کرده که خوب رشد نکرده و گفت: نیاز داریم که آگاهانه‌تر و دلسوزانه­‌تر به این مقوله نگاه کنیم و آن را پیش ببریم. ما در عرصه تولید با مشکل محتوا روبه‌رو هستیم گرچه به لحاط فنی، پیشرفت‌های اندکی داشته‌ایم و  بازی‌سازان تلاش خود را کرده‌ و موفق به تولید معدود بازی‌هایی شده‌اند که از نظر فنی، استاندارادهایی را دارند. البته در زمینه موبایل و اندروید پیشرفت­‌های خوبی داشته‌ایم گرچه در این بخش هم از لحاظ محتوا ضعف وجود دارد.

بلالی با اشاره به روند ثابت بازی‌سازی و بازی‌های تولید شده در تهران، بیان کرد: افرادی که در شهرستان‌ها در زمینه بازی‌سازی کار می­‌کنند، خلاقیت و انگیزه بیشتری برای دیده شدن دارند و بیشتر بازی‌های خوب، تولید آنهاست و احتمالا در آینده بتوانیم شاهد کارهای خوبی از شهرستان­‌ها باشیم اما مساله‌ای که وجود دارد این‌که پیش از این­که بازی­‌های ایرانی شکل بگیرد، بازی‌های غربی ذائقه مخاطبان ایرانی را تغییر داده  و در شرایط فعلی،   این بازی‌ها، بیشتر مورد پسند کاربران هستند.

این کارشناس بازی‌های رایانه‌ای اظهار داشت: صنعت بازی‌سازی در ایران شکل گرفت بدون آن‌که ملاک و معیاری برای آن در نظر گرفته شود؛ نتیجه این مساله، ساخت بازی‌هایی شده که نه کیفیت بازی‌های خارجی را دارد و نه  بیان کننده هویت ایرانی است و متأسفانه همین روند، همچنان ادامه دارد.

بلالی با اشاره به این که نهادهای موثر در حوزه بازی‌های رایانه‌ای بیشتر از محتوا به بازار توجه دارند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، در زمینه تولید بازی، بیشتر گرایش به سمت بازی‌هایی است که در آنها روی نژاد ایرانی تأکید می‌شود و تمایل بر این است تاریخ را از زمان هخامنشیان به بعد، ورق بزنند و بازی‌هایی که با فرهنگ ایرانی- اسلامی ما هماهنگ باشند، به ندرت دیده می‌شوند و اگر هم اثری در این زمینه تولید شده باشد،   آن­قدر ضعیف است که قابلیت جذب مخاطب ندارد در حالی که بازی‌ها می‌توانند در آموزش، فرهنگ‌سازی و حتی ایجاد ایدئولوژی و ترویج طرز تفکری خاص در دنیا نقش داشته باشند.

وی با اشاره به تاثیر بازی‌های رایانه‌ای بر ذهن و روان کاربران گفت:  مدت زمانی که کاربر با بازی درگیر می‌شود، طولانی است؛ بنابرین بازی­‌ها در عین حال که می­‌توانند خیلی مضر باشند، می‌­توانند مفید هم باشند پس جشنواره‌ای چون عمار، باید بکوشد تا محتوای درست را تبیین کند و صرفا یک جشنواره، چون باقی جشنواره‌ها نباشد وگرنه قطعا نمی‌تواند به تولید محتوای خوب و موثر در زمینه بازی‌های رایانه‌ای کمک کند و موجب کمرنگ شدن ضعفی شود که در این زمینه وجود دارد.

بلالی در پایان با اشاره به هدف گذاری خوب عمار در حوزه بازی‌های رایانه‌ای اظهار داشت: جشنواره عمار می‌تواند برای رسیدن به چنین هدفی، بانک اطلاعاتی سوژه ایجاد کند و آن را در اختیار بازی‌سازان قرار دهد که این حرکت قابل تقدیر است.

کد N1173958

وبگردی