آفتاب
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد:

تاسیس مرکز تحقیقات بین المللی علوم زیستی و مهندسی پزشکی در کشور

تاسیس مرکز تحقیقات بین المللی علوم زیستی و مهندسی پزشکی در کشور

کرج - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از تاسیس مرکز تحقیقاتی بین المللی در حوزه علوم زیستی و مهندسی پزشکی در کشور خبر داد و گفت: هدف از تاسیس این مرکز تهیه استانداردی از حس بویایی مردم کشور است.

به گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز مراسم افتتاح ساختمان سبز و تجلیل از استاد فتح‌الله مضطرزاده با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، استاندار البرز و جمعی از مسئولان کشوری استانی در محل پژوهشگاه مواد و انرژی کرج برگزار شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در این مراسم با اشاره به فعالیت های موثر پژوهشگاه مواد و انرژی و رفع نیازها و پیشبرد علمی کشور اظهار کرد: این پژوهشگاه از آغاز فعالیت به ویژه در دوران دفاع مقدس خدمات ارزنده ای در حوزه تحقیقاتی و فناوری به کشور داشته است.

وی با تاکید بر ضرورت توجه بیش از پیش به بـُعد فناوری در حوزه تحقیقات و پژوهش گفت: البته تحقق این مهم مستلزم امکانات و زیرساخت‌هایی است که باید در کشور فراهم شود که تاسیس پژوهشگاه هایی نظیر پژوهشگاه مواد و انرژی در این امر بسیار موثر خواهد بود. همچنین در حوزه قوانین و ضوابط نیز باید اصلاحات و بازنگری هایی صورت گیرد که بخش عمده ای از آن هم اکنون لحاظ شده و در دست پیاده سازی است.

کشورهای عضو اوپک با افت شدید درآمدی مواجه هستند

وزیر علوم با اشاره به افتتاح ساختمان سبز استفاده از انرژی های جایگزین و تجدیدپذیر را از مباحث مهم دنیای امروز برشمرد و افزود: در شرایط کنونی انرژی های فسیلی رو به کاهش رفته و ارزش خود را از دست می دهند و بسیاری از کشورهای پیشرفته هم اکنون به استفاده از انرژی‌های جایگزین در حوزه خودرو، ساختمان، کشاورزی و... روی آورده اند، لذا ما نیز باید سریعتر در این عرصه حرکت کنیم و افتتاح ساختمان مذکور می تواند الگویی برای کشور باشد.

فرهادی با اشاره به این مطلب که باید کشور را از وابستگی به منابع نفتی خارج کنیم، گفت: در حال حاضر با توجه به کاهش قیمت فرآورده های نفتی و همچنین کاهش تولیدات در این حوزه کشورهای عضو اوپک با افت شدید درآمدی مواجه شدند، لذا به دنبال راه های جدید و بهره گیری از انرژی های تجدیدپذیر باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به سایر اقدامات وزارتخانه اشاره کرد و متذکر شد: گستردگی بیش از حد واحدهای آموزش عالی در سراسر کشور یکی از مشکلات وزارت علوم بود که خوشبختانه با آمایش آموزش عالی طرحی مورد تصویب قرار گرفت تا بتوان این واحدها را به صورت منطقه بندی و رتبه بندی در قالب تجمیع، ادغام و ساماندهی کرد.

استانداردی از حس بویایی مردم کشور تهیه خواهد شد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر لزوم ارتباط بیش از پیش مراکز علمی و تحقیقاتی با صنعت تاکید کرد و گفت: خوشبختانه در این مسیر پیشرفت های قابل توجهی داشته ایم و شرکت های دانش بنیان روز به روز در حال گسترش هستند. انتظار می رود نیازها در قالب پروژه های تحقیقاتی تعریف شود تا در برنامه کاری دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پژوهشگاه ها قرار گرفته و به سرانجام برسد.

فرهادی در بخش دیگری از سخنان خود از تاسیس مرکز تحقیقاتی بین المللی در حوزه علوم زیستی و مهندسی پزشکی خبر داد و افزود: مراحل تاسیس این مرکز در دست انجام است، همچنین با توجه به نیاز کشور در ایجاد استانداردی برای سنجش حس بویایی مردم، کیتی از گروه های بویایی بومی کشور تهیه و بر روی جمعیتی ۱۰۰ هزار نفری تست شد که به دنبال آن به زودی استانداردی از حس بویایی مردم کشور تهیه خواهد شد.

در پایان این مراسم، ضمن تجلیل از استاد فتح‌الله مضطرزاده از کتابخانه و مرکز اسناد علمی پژوهشگاه به نام این استاد فرهیخته رونمایی شد و در ادامه نیز ساختمان سبز که اولین ساختمان انرژی صفر کشور می باشد، بهره‌برداری به‌عمل آمد.

کد N1173365

وبگردی