آفتاب
قائم مقام معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه:

آمار وقوع جرم از نرخ رشد جمعیت پیشی گرفته است

آمار وقوع جرم از نرخ رشد جمعیت پیشی گرفته است

قائم مقام معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: آمار رشد جرایم در جهان باعث نگرانی شده و نه تنها در زمینه محیط زیست که در همه زمینه‌ها آمار وقوع جرم از رشد جمعیت پیشی گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی امیری اصفهانی در مناظره ای که در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست برگزار شد، افزود: سابقه مباحث زیست محیطی در تارخ ملی ما به سال ها قبل بازمی‌گردد.

قائم مقام معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه افزود: واقعیت این است که حتی درقرآن نیز آیاتی مبتنی بر نص صریح برخی روایات محیط زیستی در مصادیق مختلف مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته وی، اگر سابقه جنگ‌های صدر اسلام را مرور یا به تاریخ ایران کهن مراجعه کنیم خواهیم دید که چقدر به برخی از موضوعات زیست محیطی توجه شده است.

قائم مقام معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه تاکید کرد: محیط زیست در قانون اساسی کشور نیز مورد توجه واقع شده است. کمااینکه در اصل ۵۰ قانون اساسی تاکید بر حفظ و صیانت از محیط زیست شده و همه آحاد ملت را به رعایت این اصل موظف کرده است.

وی یادآور شد: در این بین قوه قضائیه بر اساس اصل ۱۵۶ قانون وظیفه حفاظت از حقوق فردی و اجتماعی افراد و احیای حقوق عامه را بعهده دارد.

امیری با بیان اینکه لطمه‌ها و آلودگی‌های ایجاد شده در حوزه محیط زیست از جمله هوا و خاک و غیره، از مصادیق حقوق عمومی محسوب می‌شوند، گفت: بر همین اساس قوه قضاییه باید تدابیری برای حل این معضلات داشته باشد زیرا گزارش‌ها و حجم پرونده‌ای زیادی درباره مشکلات زیست محیطی اکنون در دستگاه‌های قضایی وجود دارد.

به باور وی، بخشی از آلودگی‌های امروز جامعه بشری مربوط به استرس‌های روانی است که زندگی سالم انسان‌ها را در خطر تخریب و نابودی قرار داده است. بنابراین صرف انجام اقدام مقابله‌ای برای کاهش این مشکلات کافی نیست. زیرا اگر کافی بود اکنون شاهد گسترش ناهنجاری‌ها نبودیم.

قائم مقام معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه افزود: در عرصه محیط زیست نیز صرف جرم‌انگاری کافی نیست و بایستی از اقدامات مکمل نیز استفاده کرد که مورد تاکید قوه قضائیه نیز هست.

وی یادآور شد: معاونت اجتماعی قوه قضائیه با این رویکرد فعالیت خود را آغاز کرده است و امیدواریم در این مسیر بتوانیم گام های موثری برداریم. زیرا متاسفانه اکنون در جهان نرخ رشد جرایم بیشتر از نرخ رشد جمعیت شده است.

قائم مقام معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: دغدغه سازی گفتمان عمومی و افزایش مشارکت عمومی از رویکردهای جدی قوه قضائیه است.

کد N1165828

وبگردی