آفتاب

تولید سالانه بیش از 155 هزار گل شاخه بریده در آذربایجان‌غربی

تولید سالانه بیش از 155 هزار گل شاخه بریده در آذربایجان‌غربی

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی از تولید سالانه 30 هزار و 600 گل شاخه بریده در فضای باز در شهرستان‌های ارومیه و مهاباد خبر داد.

«عزیز امانی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایران(ایسنا)، منطقه آذربایجان‌غربی گفت: سالانه 30 هزار و 600 شاخه گل رز، گلایول و داوودی در مجموع در سطح 420 مترمربع کشت و سالانه 525 هزار بوته گیاهان فصلی و آپارتمانی در سطح 3500 مترمربع در شهرستان ارومیه و مهاباد تولید می‌شود.

امانی افزود: گل‌های تولید شده در گلخانه شامل گل رز شاخه بریده در سطح 1000 مترمربع و با تولید 125 هزار شاخه گل در ارومیه و گیاهان گلدانی و آپارتمانی به میزان 709 هزار و 500 گلدان در گلخانه‌های سطح استان تولید می‌شود.

وی ادامه داد: گل و گیاهان تولیدی در استان شامل گل و گیاهان تولید شده در فضای باز و گل و گیاهان تولید شده در گلخانه‌هاست.

گیاهان تولید شده در فضای باز شامل گل‌های شاخه بریده(رز، گلایول و داوودی )گیاهان فصلی و نشایی(مینا چمنی، جعفری، آهار، اطلسی، ابری، بنفشه، مریم گلی، همیشه بهار، شب بو، گل میمونی و ...) است.

وی افزود: گل و گیاهان تولید شده در گلخانه نیز شامل گل شاخه بریده رز و گیاهان آپارتمانی و گلدانی است.

امانی گفت: گل‌های تولید شده در سطح استان توسط گل‌فروشی‌های داخل استان به فروش می‌رسد و یا برای فضای سبز شهری یا خانگی مصرف می‌شوند، بخشی نیز به سایر استان‌ها فرستاده می‌شوند.

وی در خصوص صادرات گفت: در برخی مقاطع به اقلیم کردستان عراق صادرات به‌صورت پراکنده پیله‌وری و در سطح محدود انجام می‌شود که شامل درختچه‌های زینتی و برخی گیاهان آپارتمانی و گلدانی می‌شود و به‌علت پراکنده بودن صادرات اعتبار خاصی برای آن محاسبه نشده است.

امانی در خصوص گل محمدی گفت: سطح زیر کشت گل محمدی در شهرستان‌های ارومیه 13 هکتار، خوی25 هکتار، مهاباد 3.5 هکتار، پیرانشهر 2.5هکتار، تکاب 1.6هکتار، نقده 0.5 هکتار و شاهین‌دژ 0.6 هکتار است که در شهرستان‌های ارومیه و خوی به بیشترین میزان کشت می‌شود.

وی یادآور شد: گل محمدی تولیدی عمدتا مصرف گلاب‌گیری و مربا دارند و به مصرف کارخانجات و کارگاه‌های عرق‌گیری استان می‌رسد و بخشی از محصول به‌صورت گلاب صادر می‌شود.

انتهای پیام

کد N1163400

وبگردی