آفتاب
همه چیز در مورد تبلیغات عجیب انتخاباتی

مازراتی و صرف «پول پلو»/ جناب‌خان و احلام به چه کسی رای می‌دهند

مازراتی و صرف «پول پلو»/ جناب‌خان و احلام به چه کسی رای می‌دهند

استان‌ها- شام انتخاباتی به‌صرف «پول پلو»، ویراژ مازراتی در خیابان‌های بالای شهر و افشای رأی احلام و جناب خان تنها بخشی از تبلیغات جالب و قابل‌تأمل انتخاباتی در استان‌های مختلف کشور است.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها- راننده تاکسی از ترافیک خیابان‌ها شکایت و سر حرف انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را با مسافرها باز می‌کند. یکی از مسافران می‌گوید بیچاره رفتگرها که هرروز باید کلی پوستر و برگه تبلیغاتی کاندیداها را در شهر جمع کنند، راننده تاکسی تائید می‌کند و ادامه می‌دهد بعد از انتخابات تازه شلوغی‌های دم عید شروع و خیابان‌ها دوباره راه‌بندان می‌شود.

یکی از مسافرها رأی اولی است اما از صحبت‌هایش پیداست که مردد است در شیوه انتخابش، از کنار ستادها می‌گذرد و نگاهی پر از سؤال می‌اندازد به تک‌تک عکس‌ها و پوسترها و مردمانی که به جولان تبلیغ مشغول‌اند.

صدایی از شلوغی خیابان‌ها و ترافیک جاده‌ها گله دارد و آن‌یکی از کثیفی شهر و دیگری از هزینه‌هایی که هدر می‌دهند و ... یکی دیگر هم بی‌تفاوت حتی بدون نیم‌نگاهی می‌گذرد.

مادری چادرش را محکم می‌کند و می‌گوید فرزندان من که بیکارند و اهل درس چه باید بگویند و بخواهند وقتی هرسال دریغ از پارسال است این‌ها که مدام می‌گویند اعتبار نیست اما ببینید برای کسب رأی چقدر هزینه می‌کنند به‌جای این هزینه‌ها بی‌جهت لااقل کسب‌وکاری راه بی اندازند حتماً که نباید نماینده باشند. 

این روایت این روزهای شهرهای مختلف کشور است، اگر به‌ تبلیغات انتخاباتی در جای‌جای کشور نظری بیندازیم این تنوع تبلیغات است که چشم را به خود می‌گیرد. از کارت شارژهایی که رأی می‌خرند تا کارناوال خودروهای گران‌قیمت، از بنرهای روتوش شده تا تبلیغاتی از جنس سنت و مدرنیته، از شیوع هزینه‌های میلیونی تا توزیع چلوکباب در مدارس.

کارت شارژ برای خرید رأی

در آذربایجان شرقی حضور و فعالیت کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به‌مراتب کمتر از کاندیداهای مجلس شورای اسلامی است، مدت‌هاست تبلیغات زودهنگام کاندیداهای مجلس شورای اسلامی در تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی بسیار به چشم می‌خورد.

البته تبلیغات کاغذی و بنرهای تبلیغاتی هم امسال به‌مراتب کمتر مشاهده می‌شود ولی بااین‌حال از مدت‌ها پیش بازار چاپ بنر هم داغ بوده است. یکی از کاندیداهای آذربایجان شرقی دریکی از شهرهای کوچک حوزه انتخابیه‌اش اقدام به برگزاری میهمانی بزرگ و هزارنفری آن‌هم در مسجد این شهر کرده است.

از حواشی جالب دیگر هم می‌توان به چند کاندیدای مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که با مطرح کردن مشکلات تیم پرطرفدار تراکتورسازی و راه‌حل‌های آن سعی در جلب آرای طرفداران این تیم دارند. عکس کاندیداها با شال مخصوص باشگاه تراکتورسازی نیز این روزها بیشتر از هرزمانی به چشم می‌خورد.

البته حضور کاندیداها در مجالس ختم و عزاداری هم این روزها به چشم می‌خورد. توزیع پول، کارت شارژ تلفن‌های همراه و کارت‌های هدیه از رفتارهای غیراخلاقی برخی از کاندیداها است.

در کدام استان تبلت توزیع شد؟

در این دوره انتخابات در آذربایجان غربی در کنار شیوه‌های عادی و سنتی نظیر نصب بنر، توزیع بروشور و سخنرانی، استفاده از فضای مجازی نیز به‌شدت میان نامزدها و حامیانشان رواج دارد و دامنه تبلیغات اینترنتی و شبکه‌های مجازی و پیامکی به روستاها نیز گسترده است.

دیدارهای خانگی به همراه پذیرایی‌های گرم و مفصل، حضور در روستاها، سخنرانی در مساجد روستایی، شب‌نشینی‌ها همراه با گروه‌های موسیقی و رقص، کارناوال‌های دختر و پسری سوار بر خودروهای گران‌قیمت، به همراه ساعت‌ها راه‌بندان از رویکردهای تبلیغی نامزدهای انتخاباتی این استان است.

همزمان برخی با این شیوه‌های تبلیغی برخی از نامزدهای انتخابات مجلس نیز تلاش دارند در کنار وعده‌هایی که گاه از حوزه قانونی مجلس نیز پا فراتر گذاشته ازجمله حل مشکل بیکاری، تأمین هزینه‌های ازدواج، استخدام‌های دولتی در صورت انتخاب و بخشش‌های پست‌های مدیریتی، تبدیل شهر یا استان به منطقه آزاد سعی در تصاحب آرا دارند برخی نیز اقدام به توزیع هدایایی ازجمله تبلت چینی و نیز برنج هندی می‌کنند.

باوجوداینکه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی در ارومیه به اوج خود رسیده اما تجمع، راه‌بندان و راه‌اندازی کارناوال‌های شادی شبانه که بیشتر دختران و پسران نوجوان و جوان را شامل می‌شود، بیشتر نمود دارد.

تریبون روی ۳۳ پل

در استان اصفهان هم یکی از روش‌های تبلیغی جالبی که یکی از کاندیداهای مستقل به کار بسته است نقش کردن تصویر پرچم ایران بر پیشانی کودکان و نگاشتن نام کاندیداهای موردنظر بر گونه آن‌ها است؛ همچنین پوشاندن ماشین‌ها به شکل پازلی و یا مدل‌های مختلف از پوسترهای کوچک تبلیغاتی، نصب پرچم‌ بر ماشین‌ها با این عنوان که رأی ما (شماره انتخاباتی کاندیدای موردنظر) و نگاشتن شماره انتخاباتی کاندیدا بارنگ بر شیشه ماشین‌ها از دیگر روش‌های تبلیغی جالب در آستانه انتخابات هفتم اسفندماه است.

در همین ارتباط مدتی است که صداوسیما در محل ۳۳ پل اصفهان برنامه‌ای به نام تریبون ترتیب داده است و مردم با ایستادن در پشت یک تریبون آبی‌رنگ دغدغه‌ها و خواسته‌های خود از کاندیداهای را بیان می‌کنند.

به گفته رسول زرگرپور استاندار اصفهان «در طول زمان تبلیغات انتخاباتی تاکنون چهار تخلف قابل‌پیگیری در اصفهان داشتیم که پرونده نیز برای آن‌ها تشکیل‌شده است و در دو شهرستان کارناوال تبلیغاتی داشتیم که به آن‌ها تذکر داده‌شده است.»

پوسترهای روتوش شده

در این میان در استان اردبیل نباید از بازار داغ سخنرانی‌هایی که بیشتر به کارزار افشاگری و تبلیغات و وعده‌های گاه باورنکردنی تبدیل‌شده غفلت کرد.

همچنین وجه ظاهر تبلیغات از زمانی عیان شد که پوسترهای روتوش شده اجازه نصب در سطح شهرها و روستاها را پیدا کرد. برخی شهروندان از اصرار طرفداران برای نصب پوستر بر روی درودیوار منزل خود ابراز گله‌مندی کردند که اعتراض شهروندان و سکوت دستگاه‌های ناظر در این خصوص قابل‌مشاهده است.

برخی نامزدهایی که با چراغ خاموش در فضای فیزیکی به تبلیغ خود پرداخته‌اند در فضای مجازی به‌مراتب قوی‌تر عمل کرده‌اند. بطوریکه حتی ارتباط برخی از نامزدها با رسانه‌های مجازی به اوج خود رسیده و برخی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها به تریبون نامزدها تبدیل‌شده‌اند.

در این میان برای اینکه رأی مناطق محروم و روستاها که در انتخابات معمولاً سرنوشت‌ساز است قطعی شود کارناوال‌های دراز و طویل نامزدها در جاده‌های اردبیل مشاهده می‌شود. بطوریکه نگاهی از دور این‌طور تداعی می‌کند که شاید یکی از مسئولان عالی‌رتبه کشور به آن روستا سفرکرده است.

باران بنر

رقابت کاغذی نامزدهای انتخاباتی روی دیوارهای شهر کرج و بَنر باران شدن شهر حکایت از شعارها و وعده‌های جای گرفته در قاب پوسترهایی دارد که مردم امیدوارند این وعده‌ها تحقق یابند. از شمال شهر تا آخرین محله در جنوب، از غرب شهر گرفته تا شرقی‌ترین محله پر از بَنرهای نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی شده است.

در روزهایی که خیلی‌ها نوع تبلیغ و معرفی خودشان به مردم را تغییر داده‌اند و با روش‌های جدید سعی در جلب نظر مردم‌ دارند اما عده‌ای با پایبندی به روش‌های سنتی و قدیمی همچنان دادن شام و نهار و پهن کردن سفرهای رنگین را بهترین و مؤثرترین روش برای رأی جمع‌کردن می‌دانند. برخی نیز با پهن کردن سفره‌های رنگین شام و نهار در محله‌های پایین‌شهر، همان محله‌هایی که شاید تاکنون یک‌بار هم سر نزده باشند درصدد کسب رأی و نشستن بر صندلی سبز بهارستان را دارند.

شماره بده شارژ بگیر

یکی از داوطلبان در استان ایلام نیز با سفر به شهرستان‌های استان ضمن اخذ شماره تلفن افراد، اقدام به شارژ سیم‌کارت‌های اعتباری آنان می‌کنند و سپس برای همان فرد پیامکی ارسال می‌کنند که این شارژ از طرف فلان کاندیدا بوده است.

جالب اینکه حضور گروه‌های تبلیغاتی در منازل روستاییان با قول و قرارهای غیرممکن و اغواکننده‌ای نظیر استخدام یک نفر از اعضای خانواده همراه است، غافل از اینکه همان کاندیداهایی که قرار است برای هر خانواده یک شغل دولتی دست‌وپا کند، می‌خواهد قانون‌گذاری کند.

یکی دیگر از نامزدهای انتخاباتی در استان ایلام در توزیع عکس خود، یک عکس با لباس محلی و اسلحه به دوش گرفته و نسبت به توزیع آن در بین مردم استان اقدام کرده است.

استفاده از لباس‌های سنتی و کردی همراه با حمایل و سلاح و درج تک‌بیت‌هایی از سرودهای معاصر و یا قدیمی و البته جذاب کردی در متن‌ها و نوشته‌های تبلیغی نامزدهای انتخاباتی ایلام رونق بسیاری یافته است.

حضور گرم در ختم و عروسی

کاندیداهای مجلس شورای اسلامی در بوشهر نیز که از یکی دو سال پیش تصمیم خود را برای حضور در انتخابات گرفته بودند، از همان زمان حضوری گرم و مستمر در مراسم ترحیم و هفت و ختم و سالگرد و . . . داشتند.

بسیاری از کاندیداها به‌صورت تشکیلاتی و با برنامه‌ریزی دقیق تقریباً در تمام شهرها و روستاهای حوزه انتخابیه خود حضور یافته و در هر شهر و روستا با یک یا چند تن از سران و بزرگان آن منطقه دیدار می‌کنند.

این دیدارها به‌نوعی گرفتن بیعت کاندیداها با بزرگان طوایف و شهرها و روستاها است؛ این روش‌ها دارای تأثیرگذاری بالایی به نسبت دیگر روش‌های تبلیغاتی است.

برخی از کاندیداها نیز این روزها برخی از رستوران‌ها و یا بستنی‌فروشی‌ها را دربست کرده‌اند و هزینه‌های بسیار زیادی برای جلب رأی مردم از این طریق متحمل می‌شوند.

تبلیغات طوماری

یکی از روش‌هایی که در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان تهران رواج گسترده‌ای پیداکرده، استفاده از القاب و اسامی ائمه اطهار در پوسترها و بنرهای نامزدهای انتخاباتی است.

در این میان به زیر پا افتادن تصاویر نامزدهای انتخاباتی که اسامی ائمه اطهار بر روی آن نقش بسته است، انتقادات زیادی را طی روزهای اخیر به همراه داشته و بسیاری از شهروندان از بی‌توجهی برخی نامزدهای انتخاباتی و هواداران آنان به این موضوع ابراز گلایه کردند.

یا زهرا(س)، یا علی مدد، لبیک یا حسین، یا علی بن موسی‌الرضا(ع) ازجمله القابی بوده که برخی نامزدهای انتخاباتی به همراه پوسترهای خود به چاپ رساندند.

برخی از ستادهای انتخاباتی در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی دست به ابتکار جالبی زدند و در مقابل ستادهای تبلیغاتی خود با انداختن طومار، از مردم خواستند تا  ضمن طرفداری از نامزد موردحمایت خود، مشکلات و دغدغه‌های مختلف شهری را بنویسند.

همچنین دریکی از شهرستان‌های استان تهران، کمپین عدد ۳ به راه افتاد و طرفداران یکی از نامزدهای انتخاباتی باهدف نشان دادن اعتماد سوم به نامزد محبوبشان، عدد سه را در فضای مجازی به اشتراک گذاشتند.

طوفان تبلیغات را برد

در چهارمحال و بختیاری نیز شور و شوق تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی در حال افزایش بود که ورود یک سامانه بارشی و وقوع طوفان در شب گذشته بسیاری از برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی را به هم زد و خسارت‌هایی نیز به تبلیغات انجام‌شده نامزدها وارد کرد.

بسیاری از پوسترها و بنرهای تبلیغاتی نامزدها به‌واسطه وقوع طوفان و بارش شدید باران از بین رفته‌اند و بسیاری طرفداران نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان در حال جایگزین کردن بنر و پوسترهای جدید جای آن‌ها هستند که تنها قرار است یک روز دیگر سر جایشان بمانند.

بارش شدید باران فرصت تبلیغاتی هواداران نامزدها را در شب گذشته گرفت و خبری از فعالیت هواداران نامزدها برای چسباندن پوستر و نصب بنر نبود.

معاوضه رأی و سیم‌کارت

در خراسان جنوبی هم برنامه‌های تبلیغاتی از همین جنس است، فعالیت گروه های مجازی در تلگرام یکی از روش‌هایی است که زمان، هزینه و تلاش کمتری را می‌طلبد. استفاده از تبلیغ در فضای مجازی و در اختیار گذاشتن سیم‌کارت و اینترنت در بین هواداران برای ایجاد گروه و تبلیغات نیز ترفندی زیرکانه برای کسب آرا است.

توجه جدی به مشکل آب و حل مشکل بی‌آبی با شعار «نجات آب، نجات زندگی» از شعار‌های اکثر نامزدها است که آب و آبادی را حق مردم دانسته و فضای مجازی را به تفکر واداشته است چراکه مسئولان استانی پیش‌ازاین تذکر داده بودند که از وعده دادن در حوزه آب خودداری شود.

یکی دیگر از نامزدهای دهمین دوره از مجلس شورای اسلامی در بیان اهدافش از ساخت سریالی مشابه «پایتخت» از فرهنگ، تاریخ و گویش خراسان جنوبی سخن گفته و بنا به گفته وی رایزنی‌هایی هم در این زمینه با هنرمندان کشور مبنی برساخت این سریال و پرداختن به آثار فرهنگی و تاریخی، محصولات کشاورزی و شیوه برداشت آن انجام‌شده است.

توزیع چلوکباب در مدارس

در کنار تمامی تبلیغات رایج و معمول انتخاباتی اما در خراسان رضوی و به‌ویژه در شهرستان مشهد تعدادی از نمایندگان از ظرفیت رأی اولی‌ها و دانش آموزان جوان غافل نشده و حضور در مدارس و توزیع چلوکباب یکی از شیوه‌هایی است که در تعدادی از مدارس مشهد در طی هفته جاری برای جلب افکار این قشر جامعه خودنمایی کرد.

مدیر یکی از دبیرستان‌های پسرانه مشهد نیز که در قامت کاندیدای مجلس دهم ظاهرشده سعی کرد تا با تشکیل انجمن اولیاء و مربیان و حضور خانواده‌ها از این فرصت برای تبلیغات استفاده کند.  وی همچنین علاوه بر تشکیل انجمن اولیاء و مربیان در آستانه انتخابات به ازای پرداخت ۵۰ هزار تومان به هر دانش‌آموز برای توزیع پوستر انتخاباتی بر سر چهارراه‌ها از این ظرفیت بهره گرفته است.  

در این رابطه برخی از شرکت‌های تشریفاتی و متصدیان برگزاری مجالس ختم و ترحیم نیز از طرف کاندیداها حاضر به تهیه حلوا و برخی وسایل پذیرایی و چاپ برنوشته تسلیت با برجسته‌سازی کاندیدای منتخب در مقابل مسجد دارند.

بداخلاقی‌های انتخاباتی موجب شد تا وزیر کشور روز گذشته در مشهد با اشاره به برخی از بی‌اخلاقی‌های انجام‌شده توسط نامزدهای انتخاباتی در جمع خبرنگاران بگوید«به هر قیمت نباید تبلیغ کرد.»

بوگیر با عکس کاندیداها

تبلیغ هواداران یک نامزد انتخاباتی با ساز قوشمه در حوزه انتخابیه اسفراین از شیوه‌های جدیدی بود که برای معرفی یک نامزد انتخابات مجلس به کار گرفته‌شده بود؛ استفاده از این شیوه تبلیغاتی در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای داشت. در این شیوه یک نامزد انتخابات مجلس با استفاده از خواننده‌های محلی کرمانج و نواختن موسیقی سنتی و محلی کرمانجی که معمولاً در مراسم‌های شادی و عروسی‌های مناطق روستایی مرسوم است، توجه مردم را به خود جلب کرده بود.

شارژ ایرانسل و همراه اول، عطرهای کوچک، تعداد محدودی گوشی‌های ارزان‌قیمت موبایل، تعداد محدودی رادیوی کوچک جیبی، بوگیر که عکس نامزد انتخاباتی بر روی آن چاپ‌شده و... از دیگر اقلامی بوده که طی ایام تبلیغات از سوی شماری از نامزدهای انتخاباتی در بین مردم و هواداران آن‌ها توزیع‌شده است.

جناب خان و احلام رای می‌دهند

در استان خوزستان نیز جناب خان، عروسک آبادانی معروف برنامه تلویزیونی خندوانه نیز از حضور در عرصه انتخاباتی بی‌نصیب نبود به‌گونه‌ای که یکی از نامزدها انتخاباتی در آبادان با ساختن برخی استیکرهای شبکه‌های اجتماعی این جمله را به نقل از جناب خان نوشته بود که «من و احلام به ... رأی می‌دهیم»، این استیکرها با استقبال بالایی در آبادان مواجه شده است.

توزیع ماسک رایگان از سوی چند ستاد انتخاباتی ازجمله کارهای تبلیغاتی برخی نامزدها همزمان با ورود ریز گردها به استان بود، حضور بدون ماسک نامزدها و تبلیغات ستادهای انتخاباتی آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی که مثلاً فلانی از جنس مردم است و بدون ماسک در مجامع حضور می‌یابد هم از دیگر حاشیه‌های انتخاباتی بود.

انتشار عکسی از قطع شدن سه درخت در کنار ستاد انتخاباتی یکی از نامزدهای انتخاباتی در اهواز به علت دیده شدن بنرها و تصاویر نصب‌شده، موجی از اعتراض‌ها را در شبکه‌های اجتماعی راه انداخت و فعالان زیست‌محیطی به‌شدت نسبت به این مسئله واکنش نشان دادند.

برخی از نامزدهای انتخاباتی هم که به علت عملکرد نادرست خود قافیه را در کسب اعتماد مردمی باخته بودند اقدام به توزیع برنج هندی در بین برخی مردم به‌خصوص روستائیان کردند تا شاید دل آن‌ها را به دست بیاورند.

اعضای ستاد یکی از نامزدهای انتخاباتی اهواز در مدت انتخابات، یک خیابان را برای اجرای میتینگ انتخاباتی مسدود کردند که با همکاری نیروی انتظامی با آن‌ها برخورد شد. طبق اعلام رسمی فرمانداری اهواز، تاکنون دو سه مورد از ستادهای انتخاباتی نامزدهای مجلس بابت راه انداختن کاروان‌های تبلیغاتی تذکر گرفته‌اند.

آتش‌بازی یک کاندیدا

رقابت‌های انتخاباتی در استان سمنان مانند سایر نقاط ایران‌زمین در روزهای ابتدایی اسفندماه داغ شده و شگردهای تبلیغاتی عجیب‌وغریب نکته قابل‌توجه در این دوره از انتخابات است، در سطح معابر و خیابان‌های استان سمنان کم نیستند ستادهای تبلیغاتی که از عینک دودی و مانتو تا شارژ رایگان، فلش مموری و کاپشن ورزشی در بین مردم پخش می‌کنند.

آتش‌بازی‌های پر سروصدا با هزینه‌های گزاف و آن‌هم درست در نیمه‌شب ازجمله روش‌های تبلیغاتی است که در سال‌های پیش کمتر دیده می‌شد.

 دراین‌بین فروش وسایل آتش‌بازی برای ستادهای تبلیغاتی بسیار داغ است، به‌طوری‌که یکی از فروشندگان این مواد آتش‌زا یک دوره کامل آتش‌بازی با فشفشه‌های نورانی به مدت ده دقیقه برای هر نامزد را ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان برآورد هزینه می‌کند و می‌گوید برخی از این نامزدها کارهای ما را برای مدت هشت‌تا ده شب پیش خریده‌اند.

جلب حمایت ریش‌سفیدان

 در استان سیستان و بلوچستان نگاه سنتی و قومیتی در انتخابات پررنگ‌تر از سایر شیوه‌های تبلیغاتی شده و  این استان با ۴۳۰ طایفه و تیره با ارتباطات سنتی و قوم‌گرایی ویژه سهم ویژه‌ای را در تبلیغات انتخاباتی ب عهده گرفته‌اند.

نقش تعیین‌کننده ریش‌سفیدان، علما و افراد نفوذکننده بیشتر از سهم رسانه‌های سایبری همانند تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی در استان سیستان و بلوچستان بوده و به دلیل بافت حاشیه‌نشینی شهر زاهدان کاندیداهای انتخابات مجلس بیشتر از ظرفیت طایفه و طایفه‌گرایی در کسب آرا استفاده می‌کنند.

 فعالیت ۲۰ساعته رستوران‌ها برای تهیه شام و غذای انتخاباتی از دیگر نکات جالب‌توجه درصحنه این روزهای تبلیغات استان سیستان و بلوچستان است.

تبلیغات باب اسفنجی و پاتریک

در استان فارس تبلیغات انتخاباتی به صحنه تعقیب و گریز مأموران شهرداری، فرمانداری و طرفداران کاندیداها برای برچیدن و نصب دوباره بنر و پوسترهای تبلیغاتی تبدیل‌شده و بازار چلوکباب کوبیده و جوجه زعفرانی بعد از نماز ظهر در ستادهای انتخاباتی کاندیدا رنگین ظاهرشده است.

از مازراتی، بی ام و، بنز و پورشه گرفته تا ماشین کره‌ای و پراید در تکاپوی چسباندن پوستر و دور دور در خیابان‌های شهر هستند و استفاده از افرادی با پوشش کارتونی باب اسفنجی و پاتریک برای توزیع تراکت تبلیغاتی در خیابان‌های شمال شهر تبلیغات انتخاباتی در فارس را کارتونی کرده است.

پای شاخه نبات حافظ هم برای گرفتن رأی کاندید موردنظر در خیابان‌های بالای شهر به میان آمده و حضور بازیگران و خوانندگان نه‌چندان مطرح کشور، تجار و ورزشکاران در تبلیغات انتخاباتی کاندیداها، مهمانی در سالن هتل‌های شیراز، فست فود ساعات پایانی شب بالای شهر و توزیع مواد اولیه و شام پایین‌شهر و دست‌به‌دست شدن روزانه چند هزار شام و نهار فقط در یک ستاد تبلیغاتی باعث شده تا تبلیغات در استان فارس به‌ویژه در شهر شیراز بیش از هر استان دیگری به سمت تجمل‌گرایی و صرف هزینه‌های میلیاردی پیش برود.

شام انتخاباتی

در بیشتر ستادهای انتخاباتی قزوین نیز اقلام تبلیغی شامل تراکت، تقویم، سی دی، فلش مموری و سایر مواردی ازاین‌دست توزیع می‌شود و داوطلبانی که این ستادها را فعال کرده‌اند کمتر در این ستادها سخنرانی دارند.

پذیرایی از هواداران با شام و نهار و شیرینی و دیگر اقلام خوراکی دیگر هم رایج است و کسی به آن ایراد نمی‌گیرد و ترفندی برای جلب نظر شهروندان است.

حاشیه‌های تلگرامی

تبلیغاتی که از کاندیداها در قم شده، غیر هنرمندانه، کلیشه‌ای و کم اثر است، باوجوداینکه تبلیغات محیطی کاندیداها نسبت به دوره‌های قبل کمتر است ولی تخلفات تبلیغاتی همچنان پررنگ دیده می‌شود.

درحالی‌که سید امیر سامع معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از اختصاص ۸۰۰ نقطه شهر برای تبلیغات انتخاباتی و نصب پوستر خبر داد میدهدگویا این فضاها که در روزهای اول آغاز تبلیغات انتخاباتی مشتری نداشته، برای ستادهای انتخاباتی کافی نیست.

امسال برخلاف دوره‌های قبل بار تبلیغات کاندیداها در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه تلگرام سنگینی می‌کند، همان‌طور که تبلیغات کاندیداها در گروه‌های تلگرامی دست‌به‌دست می‌چرخد، کاربران هم محتوای پوسترها را نقد می‌کنند.

در برخی موارد از غلط املایی و رونمایی از تخلفات تبلیغاتی هم سوژه‌ای برای سرگرمی مردم در این شبکه شده است. علی موالی رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان قم نیز اعلام کرده که پلیس فتا با تشکیل کارگروهی، تمامی شبکه‌های اجتماعی، سایت‌ها و وبلاگ‌ها را به‌صورت شبانه‌روزی در کنترل خود دارد.

تبلیغ بالباس کردی

در استان کردستان هم بودند چهره‌هایی که در این دوره از انتخابات حتی برای یک‌بار هم لباس کردی نپوشیده بودند ولی در زمان تبلیغات و برای جلب رأی و نظر مردم بالباس کردی و محلی در انظار عمومی حضور پیداکرده و عکس‌های هم بالباس‌های کردی چاپ و در بین مردم توزیع می‌کردند.

در این دوره از تبلیغات انتخاباتی در استان کردستان برخلاف دوره‌های قبلی بیانیه‌های متعدد و همچنین حضور چهره‌های مطرح هنری و فرهنگی در ستاد تبلیغاتی کاندیداها به اوج خود رسید و افراد کاندیدا سعی می‌کردند که دیدارهایی با هنرمندان، ورزشکاران، فرهنگیان و همچنین چهره‌های مطرح داشته و بافاصله اندکی عکس‌ها و فیلم‌های از این دیدار در فضای مجازی هم پخش می‌شد.

استفاده از شیوه‌های مختلف تبلیغاتی جدای از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه در فضای عمومی شهرها نیز همچنان ادامه دارد، به‌گونه‌ای که دوشنبه‌شب و با هزینه ستاد یکی از کاندیداهای شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران مراسم مولودی‌خوانی دریکی از مساجد شهر برگزار و حتی به شرکت‌کنندگان غذا نیز داده شد.

حرکت کاروانی ماشین‌های باری و سواری مملو از پوسترها و اقلام تبلیغاتی کاندیداها نیز در این دوره همچنان در دستور کار قرار دارد و درحالی‌که در ابتدا گفته می‌شد قرار است پلیس راهنمایی و رانندگی استان کردستان با هنجارشکنان در این بخش برخورد کند ولی در ساعات نزدیک به نیمه‌شب حرکت‌های کاروانی به‌ویژه در سطح شهر سنندج در دستور کار قرارگرفته است.

برگزاری مسابقه عکاسی

خیابان‌های کرمان نیز مملو از جوانانی شده است که با عضویت در ستادها و پخش تراکت‌ها و برشورهایی حاوی برنامه‌ها و زندگینامه کاندیداها سعی در شناساندن گزینه‌های مدنظرشان به افکار عمومی دارند.

 اما نکته قابل‌توجه در کرمان مجازی شدن تبلیغات است بطوریکه اکثر تبلیغات کاندیداها در فضلی مجازی به‌خصوص تلگرام انجام می‌شود و خلاقیت در ساخت استیکرها و شعارهای انتخاباتی کاملاً نمایان است.

فراخوان مسابقه عکاسی با تلفن همراه با موضوع انتخابات ۹۴ نیز ایده‌ای نوین از تبلیغات از سوی یکی از کاندیداهای استان کرمان است که ضمن تبلیغ باعث ترغیب مردم برای شرکت در انتخابات می‌شود.

صرف «پول پلو»

شیوه‌های جدید و گاهی عجیب‌وغریب تبلیغات انتخاباتی نامزدها در کرمانشاه هم توجه مردم را به خود جلب کرده است در اولین روز از آغاز مهلت تبلیغات انتخاباتی برای مجلس شورای اسلامی بود که بازار داغ ضیافت‌های شام و نهار انتخاباتی در حوزه‌های مختلف انتخابیه استان کرمانشاه باعث تشکیل گردهمایی‌های چند هزارنفره به‌صرف غذا می‌شد.

 جالب اینجاست که برخی از کاندیداها با نوشتن جملاتی مثل «نشست هم‌اندیشی از ساعت ۱۱ الی ۱۳ ظهر و به‌صرف نهار!» روی کارت دعوت‌های خود خبرساز می‌شدند.

البته شاید عجیب‌ترین نوع این تبلیغات قرار دادن اسکناس‌های ۱۰ هزارتومانی کنار ظرف‌های غذا برای میهمانان بود که به «پول پلو» معروف شد.

در تمامی این روزها ضیافت نهار ۱۰ میلیون تومانی یکی از کاندیداهای مجلس خبرگان که قربانی شدن ۳ گاو را به دنبال داشت نیز حاشیه‌های خاص خود را به وجود آورد.

ختم تبلیغاتی

در استان کهگیلویه و بویراحمد شیوه‌های تبلیغات منحصربه‌فرد است و کاندیداها از روش‌های سنتی گرفته تا روش‌های مدرن برای تبلیغات خود استفاده می‌کنند. یکی از روش‌های سنتی تبلیغ در این استان حضور در مراسم ختم و فاتحه‌خوانی است که معمولاً کاندیداها به‌اتفاق سران طایفه خود در این مجالس حضور می‌یابند.

همچنین دیدار با طوایف مختلف و گرفتن وعده حمایت از آن‌ها نیز یکی دیگر از روش‌های کار نامزدهای انتخاباتی در این استان است.

جلب رأی قوم بزرگ ترکمن

تبلیغات در استان گلستان در فضای مجازی پررنگ‌تر از فضای شهری است. در رأس فضای مجازی برنامه‌های تلگرام و اینستاگرام قرار دارند ولی شرایط تلگرام برای رأی جمع‌کردن بهتر از دیگر شبکه‌ها است و اکثر هواداران کاندیداها کانال‌های تلگرامی راه‌اندازی کرده‌اند و فعالیت‌های خود را به فعالان مجازی معرفی می‌کنند.

برای گلستان که استانی با تنوع قومیتی و مذهبی است، حضور چهره‌های ترکمن در ستادهای انتخاباتی، خود سوژه‌ای شده برای جلب رأی قوم بزرگ ترکمن.

وعده زباله‌های زینتی

یکی از این روش‌های نه‌چندان متعارف تبلیغات انتخاباتی در گیلان راه‌اندازی کارناوال‌های انتخاباتی و گشتن هواداران یک کاندیدا در سطح شهر و یا تشکیل صف خودرو است که در آن انواع ماشین‌های سواری، تراکتور و وانت‌بار به چشم می‌خورد.

کاندیدایی خود را اصولگرای اصلاح‌طلب ولایتمدار معرفی می‌کند تا دل همه طیف‌های فکری را به دست بیاورد و کاندیدایی که در مراسم‌های سخنرانی خود اعلام می‌کند «لطفاً به من رأی بدهید» از دیگر نکات جالب‌توجه در تبلیغات انتخاباتی کاندیداها در گیلان است.

 در این میان وعده‌هایی همچون احداث بندر تجاری، تبدیل زباله‌های استان به وسایل زینتی، راه‌اندازی برخی طرح‌های نیمه‌تمام که قدمت برخی از آن‌ها نزدیک به ۲۰ سال می‌رسد، جذب سرمایه‌گذار خارجی، اشتغال‌زایی، گسترش طرح‌های گردشگری و... جایگاه ویژه‌ای را در تبلیغات انتخاباتی کاندیداها به خود اختصاص داده است.

میلیونرهای انتخاباتی

در لرستان نیز  چسباندن پوستر تبلیغاتی کاندیداها روی شیشه تاکسی‌ها بازار مخصوص به خود را داشته و قیمت چسباندن پوسترها برای هر تاکسی از ۵۰ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان متغیر است.

موضوع اجاره مغازه‌ها برای راه‌اندازی ستادهای انتخاباتی با رقم‌های سرسام‌آور از دیگر نکات مهم در تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در لرستان است.

مهرابی یکی از مشاوران املاک شهر خرم‌آباد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه مغازه‌ها برای تشکیل ستادهای انتخاباتی و تبلیغات کاندیداها به‌طور موقتی اجاره داده می‌شوند، اضافه می‌کند: قیمت معامله مغازه‌ها نیز با توجه به‌اندازه مغازه‌ها و نماینده‌ای که آن را اجاره می‌کند متفاوت است.

 مهرابی با اشاره به اینکه قیمت اجاره مغازه‌ها از ۱۰، ۲۰ تا ۳۰ میلیون متفاوت است، می‌گوید: اگر انتخابات به دور دوم نیز بکشد قرارداد تمدید می‌شود.

وی بابیان اینکه بعضی کاندیداها منزل و خانه نیز برای محل رفت‌وآمد، جایگاه و استراحت اعضای ستاد اجاره می‌کنند، توضیح می‌دهد: اجاره خانه‌ها نیز موقتی بوده و چون در کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی واقع هستند مبلغ کرایه آن‌ها نسبت به مغازه‌ها کم‌تر بوده اما بازهم کرایه آن‌ها از حد بالاتر رفته است.

تبلیغات انتخاباتی قربانی گرفت

نصب تبلیغات بر روی تیر برق در دو شهر مازندران نیز در این ایام قربانی و زخمی گرفت و به گفته آیت‌الله توکل داوطلب پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در مازندران، چه کسی پاسخگوی جان کارگری است که دریکی از شهرهای مرکزی استان به دلیل برق‌گرفتگی درگذشته است.

در جریان نصب بنر دریکی از شهرهای غربی مازندران نیز یک کارگر دچار برق‌گرفتگی و سوختگی شد.

در بین تبلیغات داوطلبان انتخابات مجلس در مازندران آنچه عجیب‌وغریب بوده، کری دو داوطلب روی گزینه جوان‌ترین و خوش‌تیپ‌ترین است و یکی از این داوطلبان از یک‌گوشه استان به داوطلبی در گوشه دیگر پیام می‌دهد که آقای کاندیدا، جوان‌ترین و خوش‌تیپ‌ترین من هستم نه تو.

ادارات مازندران هم در روزهای منتهی به انتخابات تبلیغاتی شدند و برخی از کارمندان و مدیران خواسته یا ناخواسته اسیر فعالیت‌های تبلیغاتی شدند که در این راستا برخی متخلفان از سمت اداری‌شان برکنار و برخی نیز توبیخ شدند.

دبیر ستاد انتخابات مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تشکیل شماری پرونده‌های تخلف انتخاباتی گفته است که «پای برخی مدیران نیز به این پرونده‌ها باز و منجر به توبیخ شده است.»

پرونده‌های تخلفاتی

در استان مرکزی نیز بر اساس آنچه سید محمد تقوی، رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان اعلام کرده بیش از ۱۵مورد تخلف طی روزهای اخیر به هیئت نظارت استان گزارش‌شده که عمده تخلفات نامزدهای انتخاباتی در روش‌های تبلیغاتی این نامزدها صورت گرفته و شامل نصب بنر در محل‌های غیرمجاز، نصب پوستر روی تبلیغات سایر کاندیداها و چاپ پوستر در اندازه‌های غیرمجاز است.

فاطمه عسگری، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اراک همه انتقاد کرده است که هم‌اکنون درودیوار شهر، اماکن دولتی، المان‌های شهری، تیرهای چراغ‌برق و حتی تابلوهای علائم راهنمایی و رانندگی و تابلوهای نام‌گذاری معابر نیز میزبان تبلیغات انتخاباتی نامزدها شده‌اند و چهره بسیار زشتی برای شهر رقم خورده که زدودن یک‌به‌یک این آثار مدت‌ها زمان می‌برد.

تبلیغات خوانندگان پاپ

در این دوره از انتخابات مجلس در استان هرمزگان نیز نامزدهای انتخاباتی با بهره‌گیری از خوانندگان پاپ و برگزاری جشن‌ها و آتش‌بازی‌ها سعی در جلب آرای بیشتری داشتند تا جائیکه در برخی از این میتینگ ها خوانندگان محبوبیت بیشتری از نامزدها داشتند و بازار عکس‌های یادگاری داغ داغ بود.

مصطفی پاشایی، سامان جلیلی، غلامرضا صنعتگر، زمانی ازجمله خوانندگانی هستند که در برنامه‌های انتخاباتی هنرنمایی کرده‌اند و با شنیدن نام این خوانندگان مکان‌های انتخاباتی را مملو از جمعیت و هواداران می‌کرد.

رنگ‌های زرد، قرمز، نارنجی و فیروزه‌ای در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از سوی برخی کاندیداها به‌عنوان نماد انتخاب شد. رنگ‌ها در طراحی بنرها، شال، دکور ستادها و حتی صندلی‌ها نقش کلیدی داشتند.

ستاد انتخاباتی کدخدا

در روستاها و شهرهای کوچک استان همدان نیز تبلیغات نامزدهای انتخابات به روشی دیگر و به‌صورت رودررو و برگزاری نشست‌های خصوصی در منزل کدخدای روستا انجام می‌شود و شاید بتوان گفت شاخص‌ترین فعالیت تبلیغی نامزدهای انتخاباتی در استان همدان دیدارهای خانگی و نشست‌های خودمانی است.

البته نباید از سخنرانی‌ها در جمع نمازگزاران مساجد غافل شد چراکه این شیوه نیز از رویکردهای تبلیغی نامزدهای انتخاباتی این استان است. شرکت در مراسم عمومی و مردمی نظیر مجالس ترحیم و روضه‌های ایام فاطمیه و حضور بر سر خاک اموات و شهدا و نماز جمعه در پنجشنبه و جمعه گذشته نیز از مواردی است که در بخش تبلیغی نامزدها مشاهده می‌شود.

جالب اینجاست که به‌رغم اعلام ممنوعیت نصب پوسترها و تراکت‌های تبلیغاتی بر روی درودیوار اماکن عمومی و خصوصی و آویزان کردن آن‌ها روی درختان، درختان شهر نیز از تبلیغات نامزدهای مجلس مصون نمانده و پوسترها، شعارنوشته‌ها و تصاویر آن‌ها بر شاخه‌های درختان گوناگون در حال تکان خوردن است.

البته ناگفته نماند که در این ایام استفاده از تصویر شهید حاج حسین همدانی که در میان مردم استان همدان از جایگاه ویژه‌ای بهره‌مند‌ است در کنار تصویر نامزدهای انتخاباتی به موضوعی تعجب‌برانگیز تبدیل‌شده است.

کارناوال‌ خیابانی

این دوره از انتخابات در استان یزد نیز عده‌ای نیز با به راه انداختن کارناوالی از ماشین‌های گران‌قیمت در خیابان‌های به‌اصطلاح بالا شهر، تصاویر خود را توسط جوانان به همراه شاخه‌های گل به مردم اهدا کردند.

ماشین‌های پشت‌نویسی شده با عناوین مختلف که عمده‌ترین آن «رأی ما ...» نیز در سطح شهر روان هستند و کاندیداهای موردنظر خود را به این شکل تبلیغ می‌کنند.

در این استان کاندیداها حتی در شبکه‌های اجتماعی، ساعت حرکت خود در پیاده‌روهای خیابان‌ها را اعلام کرده‌اند اما هیئت‌هایی که به‌عنوان هیئت همراه، کاندیداها را مشایعت می‌کنند، زیبایی این نوع تبلیغات را گرفته‌اند و آن را بیشتر به یک شوی خیابانی تبدیل کرده‌اند.

کد N1158946

وبگردی