آفتاب
بهبود وضعیت درمان سوختگی نیازمند حمایت بیمه‌هاست

روایت وزیر بهداشت از 4 بیماری که باید خاص شوند

روایت وزیر بهداشت از 4 بیماری که باید خاص شوند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن تاکید بر حمایت همه جانبه دولت و مجلس در درمان سوختگی، وضعیت نیروی انسانی، تعرفه‌ها و بیمه‌ درمان سوختگی در کشور را نامساعد خواند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در حاشیه دیدار با دانش آموزان شین آبادی ضمن تاکید بر اینکه باید اقدامات زیادی در زمینه پیشگیری از سوختگی در کشور انجام شود، افزود:‌ درمان سوختگی بسیار هزینه‌بر است؛ در حال حاضر مجموع اعتباری که برای حمایت از سوختگی در نظر گرفته شده 35 میلیارد تومان است. سالیانه چندین هزار مورد سوختگی در کشور داریم، ولی بسیاری از موارد سوختگی اطلاع رسانی نمی‌شود.

وی افزود:‌ در این دولت تلاش شد تا تعداد تخت‌های سوختگی افزایش پیدا کند. در حال حاضر نیز نزدیک به 1000 تخت وجود دارد، اما به 2.5 برابر این تعداد برای رسیدن به حد استاندارد نیاز داریم.

هاشمی، بهبود وضعیت درمان سوختگی در کشور را نیاز حمایت بیمه‌ها دانست و ادامه داد: در بیمارستان‌ها تجهیزات خاصی و همچنین توجه ویژه‌ای در امر آموزش و پیشگیری نیاز داریم.

وی همچنین به تعداد اعمال جراحی کودکان شین آبادی اشاره کرد و گفت: هیچ کدام از این دانش آموزان کمتر از 50 بار عمل نکرده‌اند. این درحالیست که اگر برای گرمایش مدرسه آنها فکری شده بود، این اتفاق نمی‌افتاد و آینده آنها و خانواده‌هایشان نیز تحت تاثیر قرار نمی‌گرفت.

وزیر بهداشت تصریح کرد: ما باید برای کسانی که دچار سوختگی می‌شوند، نیروی انسانی،‌ تعرفه و بیمه مناسب داشته باشیم. اما در حال حاضر هیچ کدام از این موارد در کشور حتی به اندازه حداقل مورد نیاز نیز وجود ندارد. ما پزشک و پرستار خوب داریم ولی این تعداد کافی نیست.

هاشمی با بیان اینکه البته همه تقصیرات را نباید به گردن بیمه‌ها انداخت، افزود: بیمه‌ها برای تامین منابع خود یا باید حق بیمه خوبی دریافت کنند یا آنرا از منابع عمومی تامین کنند. دولت و مجلس باید در این زمینه تصمیم گیری کنند. امروز فرصت مناسبی است که مجلس در برنامه ششم توسعه و بودجه سال آینده به این موضوع بپردازد.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه در کنار سوختگی باید تعدادی بیماری دیگر مثل بیماری‌های اعصاب و روان، پوستی، ارثی و غیره نیز به عنوان بیماری خاص قلمداد شوند، اظهار کرد: لازم است که این بیماری‌ها از طرف بهزیستی، بیمه و وزارت بهداشت حمایت شوند. در بازدید از یک مرکز سوختگی در اروپا که یکی از بهترین مراکز در این زمینه است، دیدم که هزینه درمان یک بیمار 300 هزار دلار بود. اگر یک هزارم این رقم هم در کشور ما تامین شود، موفقیت بیشتری در حوزه سوختگی به دست خواهیم آورد.

وی نقش مردم در کاهش تالمات روحی و روانی بیماران سوختگی را بسیار موثر دانست و ضمن تشکر از انجمن حمایت از بیماران سوختگی، خانواده و همچنین پزشکان آنها در عین حال این اقدامات را ناکافی دانست.

انتهای پیام

کد N1158600

وبگردی