آفتاب

مستندنگاری از فرش‌های موزه‌ای ایرانی

مستندنگاری از فرش‌های موزه‌ای ایرانی

مستندنگاری فرش‌های موزه‌ای ایران توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی با هدف مطالعه و بررسی همه جانبه و تخصصی فرش‌های موزه‌ای ایران در سه دوره تاریخی صفویه، قاجار و پهلوی انجام شد.

به گزارش ایسنا، شکوفه مصباحی، عضو گروه علمی و اجرایی پروژه مستندنگاری آثار موزه‌ای ایران با اشاره به پروژه «مستندنگاری قالی ایرانی، فرایند و تجارب در موزه فرش» به معرفی طرح، پیشینه، ضرورت‌های اجرای طرح و نیاز به مستندنگاری دقیق از آثار موزه‌ای پرداخت.

او گفت: با توجه به نیاز موجود در میراث فرهنگی، طرح «فرش‌های موزه‌ای ایران» که با هدف مطالعه و بررسی همه جانبه و تخصصی فرش‌های موزه‌ای ایران، مستندنگاری، معرفی‌، حفاظت و مرمت بهینه این گروه از آثار نفیس موزه‌ای است، در سال 1387 در پژوهشکده حفاظت و مرمت تعریف شد.

وی با بیان این‌که برای انجام این طرحِ جامع، سه دوره تاریخی صفویه، قاجار و دوران پهلوی مدنظر قرار گرفت، افزود: در این راستا و با توجه به طرح‌های پژوهشی صورت گرفته، مستندنگاری آثار موزه‌ای با دستگاه تصویربرداری تحلیلی (اسکن) مطرح شد.

او در ادامه درباره سختی‌ها و محدودیت‌های بررسی فرش‌های موزه‌ای، اهداف و مزایای تصویربرداری تحلیلی با کیفیت بالا از فرش، حساسیت‌های برخورد و مطالعه قالی‌های صفوی و مستندنگاری از آثار نفیس موزه‌ای، آسیب‌شناسی و آسیب‌نگاری فرش‌های تاریخی توضیح داد.

مصباحی در بخشی دیگر به بیان فرآیند و تجارب مستندنگاری 16 تخته قالی موزه فرش پرداخت و گفت: این طرح با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی، پژوهشکده حفاظت و مرمت، لابراتوار ایده دانشگاه کیوتو ژاپن و موزه فرش ایران، به مدت 5 روز از 25 تا 30 مهرماه 94 انجام شد.

مسئول گروه پژوهشی فرش پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی بیان کرد: با توجه به تجربیات و نتایج حاصل در این پروژه، به نظر می‌رسد غنای مطالعات انجام شده بستر مناسبی را برای ادامه روند پژوهش و مستند نگاری مجموعه آثار بیشتری را در راستای اهداف میراث فرهنگی کشور فراهم سازد و به صیانت و حفاظت شایسته‌تر از آثار موزه‌ای بیانجامد.

انتهای پیام

کد N1158187

وبگردی