آفتاب

تشریح اقدامات ایران برای توانمندسازی پناهندگان افغان

تشریح اقدامات ایران برای توانمندسازی پناهندگان افغان

معاون مدیرکل دفتر اتباع خارجی وزارت کشور برخی اقدامات انجام شده جهت توانمندسازی پناهجویان افغان را در ایران برشمرد و گفت: از کشورهای حمایت کننده انتظار داریم که کمک و سرمایه‌گذاری بیشتری را در افغانستان انجام دهند.

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ذوالنوریان در دومین نشست بازپیوند خانوادگی مهاجران که با همکاری جمعیت هلال‌احمر ایران و صلیب سرخ در تهران برگزار شد، گفت: در سال‌های اخیر مساله مهاجرت در دستور کار مباحث بین‌المللی قرار گرفته و اکنون توجه کلیه دولت‌ها را در امر مدیریت و جابه‌جایی افراد طلب می‌کند.

وی با بیان اینکه هر ساله هزاران نفر کشورهای خود را به دلیل عدم برابری در نیازهای اولیه انسانی و عدم توسعه اقتصادی و اجتماعی ترک می‌کنند، گفت: بنابراین باید ریشه این موضوع مدنظر قرار گیرد. امروزه جریان مهاجرت دگرگون و پیچیده شده و به شکل جریانی دائمی در آمده است. بنابراین ضروری است که این مساله در دستور کار بین‌المللی برای همه دولت‌ها قرار گیرد.

معاون مدیرکل دفتر اتباع خارجی وزارت کشور با بیان اینکه ریشه مهاجرت را باید در نابرابری‌های موجود در نظام بین‌المللی جست‌وجو کرد، ادامه داد: با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران در منطقه، کشور ما همیشه جایی برای مهاجرت بوده است و اکنون از جمله کشورهای پذیرنده مهاجران است و متاثر از مهاجرت غیرقانونی؛ به طوری که علی‌رغم پیشرفت‌های سیاسی در کشوری مانند افغانستان هنوز جریان مهاجرت بی‌رویه از این کشور به ایران وجود دارد و کنترل نشده است.

ذوالنوریان با بیان اینکه توجه به توسعه و بازسازی افغانستان اهمیت دارد، افزود: این موضوع باید به عنوان رهیافتی جامع مورد نظر قرار گرفته و به ریشه‌های مهاجرت نیز توجه شود. همچنین همکاری‌های بین‌المللی، مشارکت، ظرفیت‌سازی و کمک فنی به کشورهایی مانند افغانستان ضروری است.

وی همچنین اظهار کرد: ما در منطقه خود نیز با بحث پناهندگی مواجه هستیم و بحران‌های بسیاری باعث شده که در سه دهه گذشته با ورود میلیون‌ها پناهنده روبه‌رو باشیم. در این راستا جمهوری اسلامی ایران بنابر اصول اسلامی و انسانی میزبان بیش از 3 میلیون آواره است و آنها را زیر چتر حمایت خود قرار داده است و همچنین به آنها خدمات بهداشتی رایگان مانند واکسیناسیون، بهداشت فردی، بهداشت محیط، خدمات آموزشی و... را بدون تبعیض ارائه می‌کند.

معاون مدیرکل دفتر اتباع خارجی وزارت کشور با بیان اینکه پناهندگان افغان در ایران منابع انسانی کاملی برای بازسازی کامل افغانستان هستند، گفت: برهمین اساس ایران با همکاری سمن‌های فعال و کمیساریای پناهندگان به منظور آشنایی جوانان افغان با کشورشان و توانمندسازی آنها به واسطه آموزش‌های تحصیلی، فنی و حرفه‌ای اقدام کرده است، براین اساس با همکاری جمهوری اسلامی ایران، کمیساریای پناهندگان و انجمن پناهندگان کانادا تاکنون 9560 نفر در کلاس‌های آموزشی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای کشور شرکت کرده‌اند. همچنین 41 هزار و 414 پناهنده از سال 2000 تا 2015 در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا مشغول تحصیل بوده یا فارغ‌التحصیل شده‌اند.

ذوالنوریان ادامه داد: در این راستا وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری 360 هزار دانش‌آموز پناهنده از مقطع ابتدایی تا دبیرستان به تحصیل مشغول کرده است که 50 هزار نفر نیز اکنون به این رقم اضافه شده است. میانگین هزینه تحصیلی این افراد، 21 میلیون ریال در 1300 مدرسه 12 کلاسه است. همچنین از سال 1982 تا 2015، 656هزار و 222 نفر در دوره‌های سوادآموزی شرکت کرده‌اند و 3800 نفر نیز به تحصیل اشتغال دارند. جمهوری اسلامی ایران در ادامه ارائه خدمات به پناهندگان از طریق همکاری با وزارت بهداشت، سازمان بیمه سلامت و دفتر عالی کمیساریای پناهندگان، تحت پوشش قرار دادن تمام پناهندگان را در قالب بیمه بستری یا بستری موقت پیگیری کرده و به انجام رسانده است؛ به طوری که بیماران خاص تحت پوشش بیمه رایگان قرار دارند و سایر پناهندگان نیز با پرداخت تنها 2 دلار بیمه شده‌اند.

وی همچنین گفت: یکی دیگر از اقدامات فرهنگی اداره کل امور اتباع، ساخت فیلم و سریال با موضوع بازگشت و بازسازی افغانستان از سوی خود پناهندگان افغان بوده است. همچنین برگزاری جشنواره بازگشت به افغانستان را نیز داشته‌ایم. همچنین هرساله به مناسبت‌های مختلف اقدام به برگزاری مسابقات ورزشی برای پناهندگان کرده‌ایم. بنابراین همه این موارد بهترین گواه برای تلاش ایران جهت رفاه حال پناهندگان افغانی است.

معاون مدیرکل دفتر اتباع خارجی وزارت کشور در پایان گفت: این در حالی است که جامعه جهانی معتقد به استمرار کمک‌ها به افغانستان است، شرایط امدادرسانی به پناهندگان را در حد ناچیز مورد توجه قرار می‌دهد. بنابراین تخصیص منابع اندک نتیجه دلخواه را به دست نمی‌دهد و بهتر است کشورهای حمایت کننده به کمک و سرمایه‌گذاری در افغانستان اقدام کنند.

انتهای پیام

کد N1156792

وبگردی