آفتاب

همایش ساماندهی سیاسی فضا در اداره بهینه شهر برگزار می‌شود

همایش ساماندهی سیاسی فضا در اداره بهینه شهر برگزار می‌شود

همایش ساماندهی سیاسی فضا در اداره بهینه شهر تهران روزهای 17 و 18 اسفند با هدف ارائه پیشنهاد برای حل مشکلات تهران در دانشگاه تربیت مدرس برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسنا، سید یحیی صفوی دبیر این همایش با بیان اینکه این همایش سومین همایشی است که درباره‌ی مشکلات تهران برگزار می‌شود اظهار کرد:‌ دولت‌مردان باید از ظرفیت دانشگاهیان ، اعضای هیات علمی و دانشجویان برای حل مشکلات کشور استفاده کند.

دانشگاه هم بهتر است کمی از مسائل نظری فاصله گرفته و وارد حوزه‌های کاربردی شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد:‌ تهران مشکلات زیادی دارد و ما نمی‌دانیم در ده سال آینده چه اتفاقاتی در حوزه جمعیتی و حمل و نقل و ترافیک، مسکن و محیط زیست در تهران رخ می‌دهد. از هم اکنون باید به فکر تهران باشیم. زیرا ظرف جغرافیایی تهران لبریز شده و تهران دیگر جایی برای افزایش جمعیت ندارد.

دبیر همایش ساماندهی سیاسی فضا گفت: موضوع این همایش درباره‌ی حل مشکلات تهران بوده و این همایش با حضور اساتید خارجی و داخلی برگزار می‌شود. ما پیشنهادهای علمی خود را دراین همایش ارائه می‌کنیم و دستگاههای اجرایی کشور باید این پیشنهادات را به برنامه تبدیل کرده و آن را اجرایی کند.

این استاد دانشگاه امام حسین (ع) همچنین با اشاره به اینکه ساماندهی سیاسی فضا از مهمترین وظایف دولت‌های مدرن است خاطر نشان کرد:‌ همه دولت‌ها برای اداره بهینه مردم و سرزمین خود، بهره برداری مناسب از منابع، دستیابی به عدالت پایدار، جذب مشارکت سیاسی مردم به ساماندهی سیاسی فضا دست می‌زنند. اهداف عمده این سامان دهی هم عبارت از تمرکز زدایی، ارتقاء وفاق ملی و وحدت سرزمینی، ایجاد توازن میان استان‌ها و شهرستان‌ها، جلوگیری از مهاجرت، کاهش هزینه دولت و توزیع منطقی جمعیت ، امکانات و رفاه.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا در بخش دیگری از اظهارات خود افزود: تهران به عنوان چهره نظام سیاسی ما در بسیاری از تحولات تعیین کننده است بنابراین ما با رویکرد ملی به بررسی مشکلات تهران می‌پردازیم. شان تهران شان نظام است با این وجود تهران تا ده سال آینده به سمت بحران پیش می‌رود و مسئولان از همین امروز باید به فکر تهران باشند.

صفوی همچنین با اشاره به این که ما به دنبال این هستیم که برای اداره بهینه تهران راه حل ارائه کنیم تصریح کرد:‌ ما در این میاش به سیاست‌های کلان می‌رسیم و آن را در اختیار دولت قرار می‌دهیم درخواست ما هم از دستگاههای اجرایی و دولتی این است که در این همایش حضور جدی داشته باشند.ما باید بتوانیم مشکلات تهران را حل کنیم و تهران را به به عنوان یک ام القری معرفی کنیم.

وی در ادامه با بیان این که به لحاظ امنیتی وضعیت خوبی در تهران برقرار است افزود‌: مسائل و مشکلات تهران قابل مسکوت ماندن نیست و دست روی دست گذاشتن مشکلات ما را حل نمی‌کند. ما باید دنبال یک فکر اساسی باشیم. اکنون 60 درصد سرمایه کشور در تهران بوده و تهران بالاترین مزیت سرمایه گذاری را دارد. 52 درصد از مالیات کشور از تهران وصول می‌شود. در تهران 3 میلیون خودرو و 2 میلیون موتور وجود دارد و جمعیت شب و روز تهران دو نیم تا سه میلیون نفر تغییر می‌کند. ما در تهران 12 گسل داریم. اینها فقط بخشی از مشکلات تهران است یکه باید به آن رسیدگی شود.

سرلشگر صفوی همچنین گفت: در این همایش پیشنهادات در اختیار مسئولین قرار می‌گیرد. در سالهای قبل مساله‌ی انتقال پایتخت مطرح بود اما ما در همایش خود به این نتیجه رسیدیم که به جای انتقال پایتخت باید به دنبال ساماندهی تهران باشیم. و این پیشنهاد ما عملی شد و بحث انتقال پایتخت منتفی شد. ما معتقدیم مسائل تهران مسائل حکومتی است و هر دولتی که سر کار می‌آید باید به این مسائل ومشکلات تهران توجه کند. تصمیم گیری کلان راجع به تهران در یک فرایند ده ساله انجام می‌شود و این تصمیم‌گیری یک تصمیم‌گیری حکومتی است که هر دولتی که سرکار می‌آید باید آن را اجرا کند.

وی با اشاره به این که در این همایش‌ها نحوه‌ی مواجهه با زلزله‌های تهران نیز مورد توجه قرار گرفته است افزود: در حوزه‌ی واکنش به زلزله در کشور اقدامات خوبی انجام شده اما هنوز کار زیادی باقی مانده است.

صفوی در پاسخ به خبرنگاری درباره‌ی ایکه چرا شما به عنوان یک نظامی به مساله‌ی ساماندهی سیاسی تهران ورود کرده‌اید گفت: ساماندهی سیاسی فضا از تخصص‌های رشته‌ی جغرافیایی سیاسی است. تخصص من هم در این حوزه است و من هم وارد حوزه تخصصی خود شده‌ام. هدف من هم کمک برای حل مشکلات است. جنس ما پاسداران، جنس مردم و درد ما هم درد مردم است. ساماندهی سیاسی فضا با جناح بازی و یا سیاسی بازی متفاوت بوده و مفهومی علمی است.

وی در بخش پایانی اظهارات خود درباره‌ی انتقال مراکز نظامی از تهران نیز گفت: با دستور رهبری بسیاری از سازمان‌های نظامی مثل نیروی دریایی سپاه، لشگر 21 حمزه و پادگان قلعه مرغی از تهران خارج شد. بسیاری از پادگان‌های دیگر نیز از تهران خارج شدند. نظامیان تابع دستورات رهبری هستند و در این راستا به مردم کمک می‌کنند ولی سایر سازمانهای غیر نظامی به سختی حاضرند از تهران خارج شوند.

به گزارش ایسنا، برای این همایش 210 مقاله ارائه شده است و علاوه بر اساتید داخلی، اساتیدی از کشورهای فرانسه، آلمان، اتریش، سوئیس، ایتالیا، هلند و مکزیک ، استرالیا و برزیل حضور می‌یابند.

انتهای پیام

کد N1156741

وبگردی