آفتاب
مهر بررسی می‌کند؛

تقابل ائتلاف‌ها و عملکردها در رقابت‌های انتخاباتی آذربایجان شرقی

تقابل ائتلاف‌ها و عملکردها در رقابت‌های انتخاباتی آذربایجان شرقی

تبریز - تنور انتخابات آذربایجان شرقی در حالی با حضور بیش از ۲۰ ائتلاف داغ شده که به نظر می‌رسد در این دوره تأثیر ائتلاف‌ها بر انتخاب‌ها در مقابل عملکرد و سوابق کاندیداها چندان چشمگیر نیست.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها - شاهین بدر حیدری: ‌ کمتر از ۷۲ ساعت تا پایان تبلیغات دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی نمانده است که ۳۶۵ کاندیدا در ۱۳ حوزه انتخاباتی آذربایجان شرقی برای به دست آوردن ۱۹ کرسی سبزرنگ بهارستان در حال رقابت با یکدیگر هستند و در این میان بیش از ۲۰ ائتلاف در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و صنفی تشکیل‌شده و کاندیداهای قرارگرفته در فهرست این ائتلاف‌ها در کنار کاندیداهای مستقل خودنمایی می‌کنند.

در میان ائتلاف‌های تشکیل‌شده سه ائتلاف اصول گریان،  اصلاح‌طلبان و ائتلاف مستقل یاران انقلاب که چهره‌های شاخص سیاسی استان را در اسامی موردحمایت خود گنجانده‌اند، بیشتر نظر مردم را به خود جلب کرده‌اند.

این در حالی است که آذربایجان شرقی با جمعیتی افزون بر سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به همراه استان اصفهان پس از تهران بیشترین تعداد نماینده را در مجلس کشور داراست، ‌ اما بااین‌حال برخی کاندیداها معتقدند فهرست‌های حزبی و ائتلاف‌های تشکیل‌شده تأثیر چندانی برای به دست آوردن اکثریت آرای مردم در این استان نداشته و مردم تنها به اشخاص و نوع دیدگاه‌های وی رأی می‌دهند.

عملکرد و برنامه‌های کاندیدا مدنظر مردم است

محمدحسین فرهنگی، ‌ کاندیدای موردنظر ائتلاف اصولگریان در حوزه انتخابیه تبریز، اسکو و آذرشهر در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص اینکه عملکرد و برنامه‌های کاندیداها بیشتر مدنظر مردم است یا حضور آن‌ها در فهرست‌های ائتلافی، اظهار داشت: ائتلاف اصول گریان و نقطه مقابل آن در انتخابات نقش مؤثری را ایفا خواهند کرد اما در شهرستان‌ها مردم بیشتر به سوابق، دیدگاه‌ها، عملکرد و برنامه‌های کاندیدا توجه دارند و طبق این معیارها به آنان رأی خواهند داد.

وی در خصوص حضور حداکثری مردم در انتخابات نیز گفت: طبق آخرین نظرسنجی‌ها ۶۰ درصد مردم پای صندوق‌های رأی خواهند آمد و انتخابات هفتم اسفندماه دیدگاه‌های مردم نسبت به اشخاص را به نمایش خواهد گذاشت.

نماینده مردم تبریز در سه دوره اخیر مجلس شورای اسلامی در خصوص برنامه‌های شاخص خود در مجلس آینده نیز تصریح کرد: طبق روال سه دوره گذشته ترویج عدالت اجتماعی، ‌ استمرار روند رو به رشد اقتصادی و توسعه همه جانبی کشور ازجمله برنامه‌هایم در مجلس آتی است.

وی همچنین در ادامه با اشاره به اینکه بانوان بخش مؤثری از جامعه هستند، ‌افزود: یکی دیگر از برنامه‌های مهم، توجه بیش‌ازپیش به حضور بانوان در جامعه و استفاده از پتانسیل این بخش است که برای تحقق این امر برنامه‌های جامعی ازجمله توجه به ورزش بانوان و دیگر زمینه تدوین‌شده است.

ائتلاف ها در شهرستان‌ها کار آیی آن‌چنانی ندارد

مسعود پزشکیان کاندیدای موردنظر ائتلاف اصلاح‌طلبان در حوزه انتخابیه تبریز، ‌اسکو و آذرشهر نیز در پاسخ به همین سوال بابیان اینکه ائتلاف‌ها و جریان‌های سیاسی تأثیرگذاری و کار آیی چندانی در شهرستان‌ها ندارند، اظهار داشت:‌ فهرست‌ها و ائتلاف‌های تشکیل‌شده به‌جز تهران در دیگر شهرستان‌ها اثرگذار نیست و تأثیر بسیار کمرنگی در انتخاب کاندیداها در استان‌های کشور دارد.

وی بابیان اینکه به‌صورت مستقل وارد انتخابات شده، افزود: ائتلاف و جریان‌های اصلاحات فهرست‌هایی ارائه کردند که در این فهرست‌ها نام بنده هم دیده می‌شود که البته این فهرست‌ها جهت پشتیبانی و هواداری است که از این جریان‌ها استقبال می‌کنم.

نماینده دو دوره گذشته مجلس و وزیر بهداشت دولت اصلاحات در ادامه میزان مشارکت مردم را منوط به نحوه عملکرد رسانه‌ها عنوان کرد و گفت:‌ میزان مشارکت در این دوره از انتخابات نسبت به دوره‌های اخیر قابل‌توجه نخواهد بود چراکه برخی از اقشار جامعه به دلیل مشاهده بعضی از حرکات ازجمله نحوه تائید و رد صلاحیت‌ها دچار شک و تردید شده‌اند.

پزشکیان بابیان اینکه به خاطر کسب رأی نباید به مردم دروغ گفت، خاطرنشان شد: مردم به کسانی رأی خواهند داد که به کار آن‌ها اعتماد و اعتقاددارند و امروز با توجه به مصلحت جامعه، منابع و نیروی انسانی و نیز مدیریت سعی خواهیم داشت آنچه استان مستحق آن است، در مجلس آینده احیا کنیم.

مردم کلان‌شهر تبریز توجه خاصی به فهرست‌های انتخاباتی نمی‌کنند

روح‌الله جهانگیری‌ کاندیدای موردنظر ائتلاف یاران انقلاب در حوزه انتخابیه تبریز، ‌ اسکو و آذرشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص نقش ائتلاف‌ها درروند انتخابات اظهار داشت:‌ در شهرهایی همچون تبریز توجه ویژه‌ای به بومی بودن کاندیدا می‌شود و زیاد به فهرست‌های انتخاباتی توجه خاصی نمی‌کنند.

وی حضور مردم در انتخابات را به نقش رسانه‌ها در جامعه معطوف دانست و گفت:‌ صداوسیما و رسانه‌ها و دستگاه‌های تبلیغاتی مختلف موجب حضور حداکثری مردم خواهد شد و در این میان اگر فرمانداری و شهرداری نیز شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کنند که کاندیداها به‌خوبی مرحله تبلیغات را سپری کنند، اتفاقات خوبی را مشاهده خواهیم کرد.

جهانگیری که خود را جزء ۱۰ کاندیدای نخست این دوره از انتخابات ارزیابی می‌کند، ‌ادامه داد: یکی از مهم‌ترین کارهای نمایندگان مجلس مشورت با مشاوران و کارشناسان مسلط به اوضاع مملکت است که با اصلاح برخی قوانین و تعامل با یکدیگر می‌توانند از چالش‌های پیش روی به‌خوبی عبور کنند.

وی شفاف‌سازی قانون در بخش تولید و صنایع کشور را یکی از برنامه‌های مهم خود در مجلس آتی عنوان کرد.

ائتلاف‌ها به دلیل نبود احزاب و مبنای فکر در شهرستان‌های کوچک کار آیی ندارند

علی شیاری، کاندیدای مستقل در حوزه انتخاباتی مرند و جلفا در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه فهرست‌ها و ائتلاف‌ها در شهرستان‌های کوچک به‌هیچ‌عنوان تأثیر ندارند، ادامه داد: ائتلاف‌ها در شهرستان‌های بزرگ کار آیی دارد اما در مناطق کوچک به‌هیچ‌عنوان موجب جذب یا دفع آراء نمی‌شوند و این به دلیل نبود احزاب و مبنای فکر در این شهرستان‌هاست و مردم به مؤلفه‌هایی چون شخصیت، تلاش و پای‌کار بودن کاندیداها توجه ویژه دارند.

وی میزان مشارکت مردم در انتخابات را متوسط ارزیابی کرد و افزود:‌ خوب و بد و ضعف و قوت کشور متوجه ماست و تک‌تک مردم در شکل‌گیری کشوری ایده آل نقش دارند لذا انتخابات و انتخاب فرد اصلح نیز همچون ریل‌گذاری برای پیشرفت جامعه است و مردم با حضور حداکثری خود می‌توانند باعث دلگرمی مسئولان برای پیشرفت روزافزون باشند.

شیاری در ادامه با اشاره به واکنش و عکس‌العمل مردم به شعارهای ناشدنی برخی از کاندیداها اظهار داشت: دیگر زمان شعار دادن به سررسیده و مردم به دنبال عملکرد، برنامه و مدیریت ایده آل هستند.

وی به مسائل و مشکلات موجود در حوزه انتخابی مرند و جلفا نیز اشاره کرد و گفت: یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی که گریبان گیر جامعه امروز ماست، اشتغال هست چراکه بیکاری تبدیل به فاجعه‌ای شده که باید توجه ویژه‌ای به این مهم شود و از دیگر مشکلات منطقه مرند و جلفا نیز می‌توان به ملحق نشدن سیه‌رود و هادی شهر به منطقه آزاد و آب شرب مرند اشاره کرد.

به هر ترتیب قطار انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حال رسیدن به ایستگاه آخر است و در این میان برخی از کاندیداها در یک وجه مشترک، نقش ائتلاف‌ها و جریان‌های سیاسی در استان را کمرنگمی ببینند، موضوعی که در کنار عدم حضور برخی از چهره‌های شاخص و پای ثابت این رقابت‌ها در دوره‌های قبل و نیز رد صلاحیت برخی دیگر، نتیجه نهایی این دوره از انتخابات را با علامت‌های سو والی مواجه و رقابت چهره‌های سابق دولتی، نمایندگان فعلی و کاندیداهای تازه‌وارد را بیش‌ازپیش تنگاتنگ کرده است، موضوعی که می‌تواند بر حضور حداکثری مردم تأثیرگذار باشد.

کد N1156652

وبگردی