آفتاب

ایجاد مرکز منطقه‌ای مستندنگاری میراث‌فرهنگی در کشور

ایجاد مرکز منطقه‌ای مستندنگاری میراث‌فرهنگی در کشور

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد: مرکز منطقه‌ای مستندنگاری و مراکز مستندنگاری و پایش در همه پایگاهای ملی و جهانی میراث فرهنگی به تدریج ایجاد می‌شوند.

به گزارش ایسنا، محمدحسن طالبیان با اشاره به اینکه عکس‌های موجود در آلبوم خانه کاخ گلستان به خوبی حفاظت می‌شوند، افزود: به منظور اسکن و مستندسازی علمی با استفاده از روش‌های نوین از عکس‌های موجود در آلبوم‌خانه، مرکز مستند‌نگاری در محل این اثر جهانی ایجاد خواهد شد.

او با اشاره به اینکه سرعت فرسایش آثار تاریخی در جهان بسیار شدیدتر از حفاظت است، گفت: مستندنگاری از داشته‌های تاریخی فرهنگی یکی از ابزارهای مهم آشناسازی نسل‌های آینده با هویت و فرهنگ‌شان است.

وی استفاده از لیزر اسکن، فتوگرامتری در کنار عکس و فیلم در مستندنگاری آثار تاریخی را از جمله ضروریات دانست و افرود: سرزمین ما به دلیل وسعت، تنوع، غنای تاریخی و فرهنگی و همچنین سابقه‌های سرزمینی از بلایای طبیعی همچون سیل، زلزله، آتش سوزی، فرونشست زمین و .... نیازمند مستندسازی اساسی و جامع است.

طالبیان با اشاره به استفاده سایر کشورها از مستندسازی آثار گوناگون تاریخی و فرهنگی گفت: البته ما همچنان نیازمند یادگیری مداوم در این زمینه هستیم اگر چه تجربه های خوبی در زمینه ژئوفیزیک، فتوگرامتری و لیزر اسکن در پایگاههایی چون چغازنبیل و تخت جمشید کسب کرده‌ایم.

او تاکید کرد: می‌توانیم با همکاری سازمان‌های بین‌المللی و استفاده از تجربیات آنها دانش‌افزایی در زمینه میراث فرهنگی را تداوم بخشیم.

وی با اشاره به تجربیات سایت‌های گوناگون میراث فرهنگی سراسر کشور در زمینه مستندنگاری گفت: بر اساس توافقی که با پروفسور علی اکتسابی، رئیس لابراتوار مستندسازی و تصویرگری تحلیلی دانشگاه کیوتو ژاپن صورت گرفته، قرار شد پایگاه‌های میراث فرهنگی در سراسر کشور را به کانون‌های دائمی مستندنگاری تبدیل کنیم.

انتهای پیام

کد N1155916

وبگردی