آفتاب
معاون سازمان انتقال خون ایران:

استفاده از روشهای درمانی بدون تزریق خون هزینه ها را کاهش می دهد

استفاده از روشهای درمانی بدون تزریق خون هزینه ها را کاهش می دهد

قزوین- معاون فنآوری ن.ین سازمان انتقال خون ایران گفت: هزینه‌های درمان و عواقب ناشی از تزریق خون در ایران ۵ برابر هزینه‌های تولید این بخش است لذا باید به سمت درمان بدون تزریق خون حرکت کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، کریم شمس در سمینار نظام مراقبت از خون که ظهر دوشنبه در دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شده است گفت: حدود۳۰ تا ۷۰ درصد مصرف فرآورده‌های خونی در کشور ایران غیرضروری است و اگر فرآیند مداخله صورت نگیرد، این روند افزایش می ‌یابد و هزینه بیمار را بالا می برد.

وی افزود: در سازمان انتقال خون فعالیت‌های مختلفی دنبال می‌شود که در حال حاضر بسیاری از این رویکردها تغییر کرده و با روشهای نوین جایگزین شده است که دستاوردهای خوبی دارد.

شمس بیان کرد: فرآیند تزریق خون به بیماران در بسیاری از کشورها روند صعودی داشته و پیش بینی می شود آمار استفاده کنندگان از تزریق خون به بیماران درکشور ایران نیز تا دو سال آینده افزایش یابد که برای پاسخگویی به نیازها باید به آموزش، نظارت و پایش توجه جدی کنیم.

وی در خصوص بالا بودن هزینه‌ درمان و عواقب ناشی از تزریق خون در کشور اظهارداشت: فعالیتهای این بخش و هزینه‌ درمان عواقب ناشی از تزریق و انتقال خون در کشور ایران ۵ برابر هزینه‌های تولید این بخش است که به بیمار فشار زیادی وارد می کند و این روند باید اصلاح شود.

شمس اظهارداشت: هنوز هيچ مورد انتقال قطعی بيماری از طريق انتقال خون در کشور مشاهده نشده اما با اين وجود اين نگرانی در خصوص احتمال انتقال بيماری از طريق اهدای خون در مرحله آلودگی بدون علامت در کشورهای آلوده و همچنين در کشورهايی که تعداد مسافرين شهروندان به مناطق آلوده در آن ها زياد می باشد، واقعی بوده و بر همين اساس هم مراکز انتقال خون اين کشورها برای کاهش اين خطر دست به اقداماتی زده اند.

به گفته شمس؛ در کشور ما با توجه به پايين بودن تعداد مسافران به مناطق بسيار آلوده، خطر انتقال اين ويروس از طريق اهدای خون بسيار کم است ولی با اين وجود برای پيشگيری از وقوع آن لازم است ادارت کل انتقال خون کشور نسبت به اجرای توصيه های مورد تاييد معاونت فنی و فن آوری های نوين اقدام کنند.

برپايه اين توصيه‌ها اهداكنندگانی كه به كشورهای آلوده و مشكوك به ويروس زيكا مسافرت دارند شامل مكزيك، جزاير كارائيب، آمريكای مركزی و آمريكای جنوبی از لحظه ورود به كشور ۲۸ روز از اهدا خون معاف خواهند شد.

سمینارمراقبت از خون به مدت دو روز در قزوین برگزار خواهد شد.

کد N1155656

وبگردی