آفتاب
توافق جدید برقی ایران-آذربایجان؛

اتصال شبکه برق ایران به روسیه/ آمادگی برای صادرات برق به گرجستان

اتصال شبکه برق ایران به روسیه/ آمادگی برای صادرات برق به گرجستان

ایران و جمهوری آذربایجان به منظور ساخت نیروگاه‌های جدید برق تجدیدپذیر، اتصال شبکه برق ایران به روسیه و توسعه تجارت برق بین دو کشور به توافق رسیدند.

به گزارش خبرنگار مهر، دور جدید مذاکرات برق و انرژی ایران و جمهوری آذربایجان با محور همکاری مشترک دو کشور در زمینه احداث نیروگاه‌های جدید برق بادی و زمين ‌گرمايي در تهران آغاز شد.

حميد چيت‌چيان وزیر نیروی ایران در ديدار با «شاهين مصطفي‌يف» وزير اقتصاد و صنعت جمهوري آذربايجان با بیان اینکه هم اکنون پيک مصرف برق جمهوری آذربايجان و روسيه و گرجستان در زمستان و پيک مصرف برق ايران در تابستان است، گفت: بر این اساس امکان تبادل برق و انرژی بین ایران و کشورهای منطقه قفقاز و روسیه در فصول گرم و سرد سال فراهم است.

این عضو کابینه دولت با اشاره به آمادگی ایران برای صادرات برق به گرجستان، روسیه و جمهوری آذربایجان در فصل زمستان، اظهار داشت: علاوه بر این مذاکراتي در خصوص احداث نيروگاه‌هاي بادي و زمين‌گرمايي با همکاري مشترک سازمان انرژي‌هاي نو ايران و آژانس دولتي انرژي‌هاي تجديدپذير آذربايجان در مشکين شهر و خواف انجام شده بود که در آينده نزديک، اجرايي خواهد شد.

وزير نيرو با اشاره به اينکه پس از برداشته شدن تحريم‌ها سطح روابط بين جمهوري اسلامي و جمهوري آذربايجان به‌سرعت رو به افزايش بوده و اين به نفع هردو کشور خواهد بود، بيان داشت: از آغاز دولت يازدهم، تاکنون چهار ملاقات بين روساي جمهور دو کشور صورت گرفته و سفر چند روز آينده «الهام علي‌يف» رئيس جمهور آذربايجان به ايران باعث گسترش و توسعه بيشتر روابط بين دو کشور خواهد شد.

این مقام مسئول با بيان اينکه وزارت نيرو علاقمند به گسترش روابط با جمهوری آذربايجان در زمينه آب و برق است با اشاره به روند اجرایی پروژه سد «خدا آفرين» بیان کرد: در مورد اين سد اقدام‌های لازم در ایران انجام شده و مسائل کوچکي باقيمانده که به‌زودي مرتفع خواهد شد.

چيت‌چيان در خصوص پروژه اتصال شبکه‌هاي برق کشورهاي ايران، جمهوری آذربايجان، گرجستان و روسيه که به نفع هر چهار کشور خواهد بود، اظهار داشت: با توجه به اينکه پيک مصرف برق جمهوری آذربايجان و روسيه و گرجستان در زمستان و پيک مصرف برق ايران در تابستان است، ضمن تبادل برق مي‌توانيم در تابستان وارد کننده برق از جمهوری آذربايجان و روسيه و گرجستان و در زمستان صادر کننده برق به اين کشورها باشيم و هزينه احداث نيروگاه‌هاي جديد را کاهش دهيم.

«شاهين مصطفي‌يف» وزير اقتصاد و صنعت جمهوري آذربايجان هم در حاشیه این دیدار با اشاره به اينکه تفاهم نامه  «اردوباد-مارازاد» در سال ۲۰۱۴ میلادی منعقد شده است، گفت: به زودی اين سند مصوب خواهد شد.

وي با اشاره به اينکه چند سالي است که در مورد پروژه سد خدا آفرين مذاکراتي انجام شده است، ولي اين پروژه عملياتي نشده است، تاکید کرد: با حل شدن مسائل فني، اميدواريم هرچه سريع‌تر اين پروژه اجرايي شود.

این مقام آذری با بيان اينکه اکنون زمان تجارت برق است، با اشاره به اتصال شبکه برق بين سه کشور ايران، ‌جمهوری آذربايجان و روسيه، خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود مسائل فني اين طرح تا يک ماه آينده مرتفع شود و توافق‌نامه فروش برق را عملي شده و هر سه کشور آذربايجان، ايران و روسيه از اين امر منتفع شويم.

کد N1153908

وبگردی