آفتاب

سمندر لرستانی، نماد حیات وحش لرستان

سمندر لرستانی، نماد حیات وحش لرستان

‌معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان با بیان این که "سمندر لرستانی" نماد حیات وحش استان است، افزود: باید اعتبار لازم در سال 95 توسط ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان جهت مطالعات تکمیلی گونه سمندر لرستانی در خصوص بیولوژی، فیزیولوژی و اکولوژی به منظور حفاظت و حراست این گونه آندمیک و منحصر بفرد، در نظر گرفته شود.

مهندس نبی‌الله قائدرحمتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، از تصویب احداث و تجهیز پاسگاه‌های محیط بانی سمندر لرستانی در جلسه آمایش، آمار، محیط زیست و توسعه پایدار استان خبر داد و گفت: پنجمین جلسه کارگروه آمایش، آمار، محیط زیست و توسعه پایدار استان درخصوص بررسی راهکارهای حفاظت و جلوگیری از قاچاق سمندر لرستانی برگزار شد.

وی اضافه کرد: نظر به اهمیت گونه و به منظور جلوگیری از زنده‌گیری، عرضه، خرید و فروش و قاچاق این گونه علاوه بر هماهنگی با کلیه دستگاه‌های ذی‌ربط استانی به‌ویژه نیروی انتظامی، پلیس راه، گمرک، راه‌آهن، دامپزشکی، شهرداری و... با توجه به همجواری با خوزستان نیز هماهنگی بین بخشی جهت پیشگیری از قاچاق این گونه نیز باید به عمل آید.

قائدرحمتی اظهار کرد: با عنایت به ارتقاء سطح محدوده منطقه سمندر (1) واقع در جنوب شهرستان خرم‌آباد به عنوان پناهگاه حیات‌وحش اعتبار و منابع مالی جهت احداث پاسگاه‌های محیط بانی و تجهیزات مورد نیاز در سال 95-94 توسط ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مصوب شد.

‌معاون فنی اداره کل محیط زیست لرستان تصریح کرد: علاوه بر مصوبات فوق موضوع اطلاع‌رسانی، آموزش و آگاه‌سازی جوامع بومی و محلی و ارتقاء دانش آنها در مورد جایگاه و اهمیت زیست محیطی این گونه برای جلوگیری از قاچاق آن از دیگر مصوبات این جلسه بود که امیدواریم با همکاری و همراهی کلیه دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرائی و نظارتی به‌ویژه سازمان‌های مردم نهاد و جوامع بومی و محلی علاوه بر حفاظت و حراست و جلوگیری از قاچاق جایگاه حفاظتی آن نیز در آینده نزدیک ارتقاء یابد.

وی در پایان گفت: شماره تلفن 1540(محیط زیست استان) برای خبررسانی مردم و کلیه دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی به‌صورت شبانه‌روز آماده پاسخگویی است.

انتهای پیام

کد N1153518

وبگردی