آفتاب
آیت‌الله سبحانی:

محققان حوزه مسائل مورد نیاز روز را پژوهش کنند

محققان حوزه مسائل مورد نیاز روز را پژوهش کنند

یکی از مراجع عظام تقلید گفت: محققان و پژوهشگران حوزه باید مسائل مورد نیاز روز را پژوهش کرد.

یکی از مراجع عظام تقلید گفت: محققان و پژوهشگران حوزه باید مسائل مورد نیاز روز را پژوهش کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه قم، آیت الله جعفر سبحانی روز پنجشنبه در همایش ملی کتاب سال حوزه در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم، اظهار کرد: محققان حوزه باید خلاءهای فکری و فرهنگی را در نظر بگیرند و از عجله نیز در تحقیقات پرهیز کنند.

وی با بیان این‌که «مسئولان پژوهش حوزه باید نیازهای جامعه و حوزه‌ها را از طریق رسانه‌ها در اختیار محققان بگذارند»، افزود: این مسئله موجب می‌شود تا پژوهشگران نسبت به موضوعاتی که مورد توجه قرار نگرفته‌اند، به تحقیق بپردازند.

وی ادامه داد: باید امکاناتی نظیر کتابخانه‌های تخصصی را در اختیار پژوهشگران قرار داد تا محصولات خوبی را در اختیار جامعه قرار دهند.

آیت الله سبحانی تاکید کرد: اگر خلا در نظر گرفته شود و دیگران نیز در تحقیق شریک گرفته شوند، قطعا آثار، عمر طولانی در نزد پژوهشگران خواهند داشت. 57 قسم در قرآن وجود دارد، که یکی از سوگندها بر قلم است، و حاکی از آن است که خداوند جهان بشریت را به نوشتن دعوت می‌کند.

وی با بیان این‌که «قسم خوردن دارای دو انگیزه است» گفت: انگیزه یا خیلی مقدس است، یا دارای اسرار و رموزی است و به طور مسلم قلم در قسم دوم جای می‌گیرد، به این معنا که حاوی اسرار، رموز و تمدن بشر است. قلم آثار پیشینیان را حفظ و افکار را منتشر می‌کند، قلم قداست داشته و سعادت بشر را تضمین می‌کند.

وی با بیان این‌که «خداوند در امور جزئی نیز دعوت به نوشتن می‌کند»، گفت: علاوه بر اهمیتی که قرآن به قلم و کتابت می‌دهد، در احادیث پیامبر اکرم(ص) نیز اهمیت کتابت ذکر شده، تا در حقیقت مسئله برای آیندگان باقی بماند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: اسلام دین دانش و تمدن است، جای تاسف است که احادیث رسول اکرم(ص) تا سال 143 هجری قمری به طور دقیق و کامل نوشته نشد، به طوری که این امر سبب شد که روایات دچار انحراف شود.

وی با اشاره به شخصیت آیت‌الله آصفی گفت: این عالم بزرگوار آثاری را تالیف کرده بود که خلأ آن وجود داشت و در مورد زنان به تالیفاتی می‌پرداخت زیرا در نجف به زنان اهمیت کمی می‌دادند.

وی خاطرنشان کرد: آثار این عالم جدید است و خلأیی را پر کرده است؛ بنابراین برای ما الگو است، از نظر علاقه ایشان به اسلام، فقرا، انقلاب و جامعه جای بحث و شک نیست.

انتهای پیام

کد N1150636

وبگردی