آفتاب
اسقف اعظم ارامنۀ تهران:

ارامنه شهروندان ایران هستند/ برای مقابله با افراط گرایی متحد شویم

ارامنه شهروندان ایران هستند/ برای مقابله با افراط گرایی متحد شویم

سبو سرکیسیان، اسقف اعظم ارامنۀ تهران با بیان اینکه ارامنه شهروند ایران هستند و حق و حقوق آنان مانند دیگر ایرانی‌هاست، بر ضرورت اتحاد پیروان ادیان برای مقابله با افراط گرایی تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اسقف سبو سرکیسیان گفت: گاهی از من می‌پرسند چرا مسیحیان از مشرق زمین هجرت می‌کنند، من می‌گویم علت اصلی ترس است، نه فقط ترس نزد مسیحیان، بلکه ترس از افراط گرایی نزد مسلمانان شیعه و سنی و حتی دروزی ها نیز وجود دارد هست. ما که پیروان ادیان آسمانی هستیم، باید متحد شویم تا بتوانیم در برابر این چالش‌ها ایستادگی کنیم.

سبو سرکیسیان، اسقف اعظم ارامنۀ تهران گفت: در اخبار مشاهده کردیم که چگونه داعش یکی ز بناهای تاریخی را در عراق تخریب کرده و بخشی از شهر تدمر را در سوریه تخریب کرده. این بناها ملک یک دولت یا کشور نیست، این‌ها ملک تمدن جهانی است. افراط‌گرایی دینی بر ملت و جامعه نیز تأثیر دارد.

وی درباره وضعیت مسیحیان در ایران گفت: ایران وضعیت ویژه‌ای دارد. ایران دولتی اسلامی است اما در عین حال موضعِ بازی در برابر مسیحیان و به‌خصوص ارامنه دارد. ارامنه شهروند ایران هستند و حق و حقوق آنان مانند دیگر ایرانی‌هاست. مسئولیت محافظت از کلیساها به عهدۀ دولت است و دولت اسلامی حفاظت کلیساها و دیرها در غرب کشور، کلیسای قدیس تاته و استفانوس و وانک در اصفهان را به عهده دارد.

در ایران حق و حقوق مسیحیان، به عنوان پیروان ادیان آسمانی در قانون اساسی ذکر شده است. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از نظر حقوقی، حق و حقوق مسیحیان محفوظ است.

کد N1148267

وبگردی