آفتاب

کره جنوبی درباره احتمال سقوط دولت کره شمالی هشدار داد

کره جنوبی درباره احتمال سقوط دولت کره شمالی هشدار داد

رئیس جمهوری کره جنوبی اخطار داد که تداوم برنامه هسته ای همسایه شمالی موجب تسریع روند فروپاشی دولت پیونگ یانگ خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک تایمز، «پارک گئون های» رئیس جمهوری کره جنوبی امروز سه شنبه در پیامی غیر منتظره و در عین حال قوی که بی گمان خشم همسایه شمالی را به دنبال خواهد داشت، هشدار داد که دولت پیونگ یانگ در صورت تداوم برنامه خود برای ساخت بمب هسته ای با خطر فروپاشی مواجه خواهد شد.

وی که صحبت هایش در جمع اعضای پارلمان کره جنوبی از تلویزیون ملی این کشور پخش می شد با دفاع از تصمیم خود به تعطیلی منطقه «کائسونگ» تنها سایت صنعتی مشترک بین دو کُره، گفت: سئول اقدامات قویتر و موثرتری را اتخاذ خواهد کرد تا به کره شمالی بفهماند که جاه طلبی های هسته ایش تنها موجب تسریع روند فروپاشی دولت پیونگ یانگ خواهد شد.

این سومین باری است که در یک هفته اخیر، مقامات رسمی کره جنوبی خطر فروپاشی دولت پیونگ یانگ را به کره شمالی گوشزد می کنند.

دیروز دوشنبه، «نا - کیونگ وون» رئیس کمیسیون وحدت دو کُره و روابط خارجی پارلمان کره جنوبی پیشنهاد تغییر حکومت در کره شمالی را مطرح کرد. وی در این باره گفت: صحبت هایی پیرامون تغییر رژیم کره شمالی مطرح است. می خواهم بگویم زمان آن رسیده که حتی به گزینه های این چنینی هم فکر کنیم.

هفته گذشته نیز «ها تائه کئونگ» یکی از اعضای حزب حاکم «سائه نوری» کره جنوبی در مصاحبه با رادیوی این کشور، برکناری «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی را خواستار شد.

کره جنوبی روز پنجشنبه گذشته سایت صنعتی کائسونگ را در اعتراض به آزمایش پرتاب ماهواره کره شمالی تعطیل کرد. تعداد ۵۴ هزار نفر از کارگران کره شمالی در این مجموعه صنعتی مشغول فعالیت بودند که ادعا می شود ۷۰ درصد از درآمد آنها صرف تلاش پیونگ یانگ به توسعه برنامه هسته ای خود می شود.

در عین حال، گئون های در سخنان امروز خود از اعضای دولت خواست تا درباره جواب دندان شکنی که قرار است به کره شمالی بدهند، دو دستگی را کنار بگذارند. این دو دستگی ناشی از اعتراض حزب اپوزیسیون لیبرال به دلیل ضرری است که تعطیلی سایت کائسونگ برای تجار کره جنوبی به همراه خواهد داشت.

کد N1147593

وبگردی