آفتاب

مناظره مصباحی مقدم و اطاعت در دانشگاه علامه طباطبایی

مناظره مصباحی مقدم و اطاعت در دانشگاه علامه طباطبایی

غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مجلس شورای اسلامی و جواد اطاعت مدرس دانشگاه شهید بهشتی و نماینده سابق مجلس عصر امروز در دانشگاه علامه طباطبایی با موضوع انتخابات آتی به مناظره نشستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم در این مناظره با بیان اینکه در سه مجلس گذشته اکثریت سیاسی در اختیار اصولگرایان بوده است و مخصوصا در مجلس هفتم اصلاح‎طلبان با تعداد بسیار کمتری در مجلس حضور یافته‎اند، اظهار کرد: اصلاح طلبان از دوره هفتم به بعد نگاه‎شان نسبت به انتخابات مجلس مثبت نبود اما در این دوره خوشبختانه نسبت به حضور در انتخابات دیدگاه مثبتی دارند و ما نیز نباید کاری کنیم که از دو جریان سیاسی کشور یکی در مدیریت کشور غایب باشد.

وی افزود: نخبگان این دو جریان باید با تعامل وارد عرصه عمل شوند و از ظرفیت نخبگی آن ها استفاده شود چرا که اگر این ظرفیت را مورد توجه قرار ندهیم ضرر خواهیم کرد و اساسا وجود تضارب آرا است که زمینه پیشرفت را فراهم می‎کند.

در ادامه این مناظره جواد اطاعت نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و مدرس دانشگاه با اشاره به موضوع توسعه نیافتگی در ایران اظهار کرد: یکی از عوامل اصلی توسعه نیافتگی در ایران این است که مردم علی رغم مشارکت خوبی که در زمینه سیاسی دارند به علت آنکه سطح انتظاراتشان غیرواقعی است بعد از مدتی از شرایط سیاسی کشور دلزده شده و از حضور در صحنه کنار می‎کشند و در نتیجه مسیر توسعه در ایران مسیری خطی و تکاملی نیست.

وی با اشاره به تجربه انتخابات‎های ریاست جمهوری سال‎های 76 و 80 اظهار کرد: در دوره برآمدن اصلاحات نیز مردم در انتخابات‎ سال‎های 76 و 80 در صحنه حضوری جدی داشتند اما فکر می‎کردند که می‎شود یک کشور توسعه نیافته را ظرف 5 تا 6 سال به شرایطی عالی رساند و درنتیجه در سال 84 از شرایط روز ناامید شده و در انتخابات حضور کمتری داشتند.

این مدرس دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه ما نیازمند تلاش و کوشش چندین دهه‎ای هستیم تا بتوانیم گام به گام به سمت توسعه حرکت کنیم گفت: مردم باید انتظاراتشان را در سطح شرایط کشور واقعی کنند. ما در منطقه ای پرآشوب قرار داریم اما در حال حاضر با تلاش و کوشش مسئولان و با جهت گیری های کم و بیش مناسبی که داشتیم در شرایط امنی به سر می بریم و در برخی از زمینه‎ها نیز موفقیت‎های خوبی داشته‎ایم از جمله در شاخص تولید علم در جهان رتبه مناسبی داشتیم و در سایر مباحث علمی نظیر نانوتکنولوژی و انرژی هسته ای نیز شرایط قابل قبولی را دارا هستیم.

اطاعت با تاکید بر اینکه مردم نباید فکر کنند که برای بهتر کردن وضعیت با قهر و روی‎گردانی از حضور و مشارکت به نتیجه می‎رسند اظهار کرد: اگر در سال 88 اتفاقاتی افتاد نباید نتیجه‎اش قهر مردم با صندوق‎های رای باشد بلکه ما باید در صحنه حضور پیدا کنیم و البته انتظار نداشته باشیم جریانی را که در انتخابات برمی گزینیم بتواند در مدتی کوتاه کشور را به اوج برساند و تغییرات وسیعی را ایجاد کند.

وی افزود: ما در انقلاب موفقیت‎هایی داشته‎ایم و ایرادات و مشکلات اساسی نیز داریم اما این ایرادات نباید دلیل شود که از صحنه کنار بکشیم و به افراط و تفریط بیفتیم همان گونه که مردم ما در سال‎های 80 تا 84 دچار افراط و تفریط شدند و در یک دوره به خاتمی رای دادند و در دوره بعدی احمدی نژاد را انتخاب کردند.

در بخش دیگری از این مناظره مصباحی مقدم عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد مجلس نهم اظهار کرد: وقتی از عملکرد مجلس سخن می‌گوییم باید نتایج اعمال سایر مجالس را با یکدیگر مقایسه کنیم چرا که در نگاهی یک جانبه ممکن است از مجلس فعلی راضی نباشیم اما در مقایسه با سایر مجالس است که به نقاط ضعف و قوت مجلس فعلی پی خواهیم برد.

وی افزود: اشکال بزرگی که دامن‎گیر مجلس فعلی بوده و در مجالس پیشین وجود داشته است این است که 70 درصد کارهای نمایندگان مجلس نه به بعد نظارتی مربوط است و نه بعد قانون گذاری را شامل می‎شود بلکه بر حل مشکلات روزمره و اداری مردم حوزه‎های انتخابیه معطوف است و این یکی از ایراداتی است که در این مجلس نیز وجود داشته است.

وی افزود: در شرایطی که نمایندگان تصور می کنند که با سر زدن به روستاها و حوزه های انتخابیه خود و کوشش در جهت حل مشکلات روزمره شرایط حضور در دوره آتی مجلس را به دست می آورند در واقع چنین نیست و از چنین راهی کمتر به چنین نتیجه ای خواهند رسید. راه حل بهتر شدن وضعیت این است که تحزب در جامعه تقویت شود و رقابت بین جریان ها نیز در قالب احزاب شکل گیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقاط قوت مجلس دهم گفت: یکی از نقاط قوت مجلس این بود که بین قوا چالش جدی وجود نداشت در حالی که در مجلس ششم نوعی چالش با قوه قضاییه، صدا و سیما و حتی به شکلی با رهبری وجود داشت و همین هم موجب شد بخش بسیاری از نمایندگان مجلس ششم در مجلس هفتم حضور نداشته باشند اما در مقابل، سه مجلس هفتم، هشتم و نهم فرض ر ابر این گذاشته بودند که در چارچوب اصول و مبانی نظام عمل کنند و با سایر ارکان نظام چالشی نداشته باشند که این یکی از نقاط مثبت سه مجلس اصولگرای گذشته است.

وی نقطه قوت دیگر این سه مجلس را رویکرد ضد استعماری و ضد استکباری و نیز تکیه بر مقاومت در سیاست خارجی دانست و گفت: نقطه قوت دیگر سه مجلس گذشته رویکرد ضد استعماری و ضد استکباری آن ها و نیز مقاومت شان در عرصه سیاست خارجی، مسائل هسته‎ای، دولت فلسطین و حمایت از انقلاب‎های مردمی در جهان اسلام بوده است.

مصباحی مقدم افزود: در بعد سیاست داخلی رویکرد این سه مجلس بر این بود تا مسائل اقتصادی را حل کنند و بیشتر قوانینی که در این سه مجلس تصویب شد نیز معطوف به مسائل و مشکلات اقتصادی بود.

ادامه دارد...

کد N1147012

وبگردی