آفتاب

«کاستوریتسا» رئیس هیئت داوران جشنواره شانگهای شد

«کاستوریتسا» رئیس هیئت داوران جشنواره شانگهای شد

جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای چین، «امیر کاستوریتسا»، فیلمساز نامدار صربستانی را به عنوان رئیس هیئت‌داوران بخش رقابتی این رویداد سینمایی معرفی کرد.

جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای چین، «امیر کاستوریتسا»، فیلمساز نامدار صربستانی را به عنوان رئیس هیئت‌داوران بخش رقابتی این رویداد سینمایی معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «کاستوریتسا» که از معدود کارگردانان سینمای جهان با دو جایزه نخل طلای کن است، در راس هیئت داوران بخش رقابتی جشنواره فیلم شانگهای چین 2016 برای اعطای جایزه «جام طلایی» این رویداد سینمایی قرار خواهد گرفت.

«کاستوریتسا» در 27 سالگی با ساخت اولین فیلم بلند خود با نام «دالی بل را یادت می‌آید؟» موفق به کسب شیر طلای ونیز برای بهترین اثر اول یک کارگردان شد.

او دومین فیلم بلندش را در سال 1985 با نام «وقتی پدر برای کسب و کار رفته بود» به سینما آورد که موفق به کسب نخل طلای جشنواره‌ کن شد و تا آستانه‌ اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی نیز پیش رفت.

وی دهه‌ 90 را با ساخت فیلم کمدی «رویای آریزونا» در سال 1993 آغاز کرد و دو سال بعد با فیلم «زیرزمین» دومین جایزه‌ی نخل طلا را به کارنامه‌ افتخارات خود افزود.

در سال 1998 «کاستوریتسا» با فیلم «گربه سیاه، گربه سفید» توانست شیر نقره‌ای جشنواره ونیز را برای بهترین کارگردانی دریافت کند.

«کاستوریتسا» در سال 2005 ریاست هیات داوران جشنواره‌ کن را عهده‌دار بود. وی در سال 2007 به عنوان سفیر ملی یونیسف در صربستان منصوب شد و یک سال بعد نشان عالی هنر و ادبیات فرانسه را به گردن آویخت.

خالق آثاری چون «زمان کولی‌ها»، «زندگی معجزه است» و «این را به من قول بده»،افتخارات سینمایی متعددی دریافت کرده است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به خرس نقره‌ای برلین در سال 1993 برای «رویای آریزونا»، جایزه‌ بهترین کارگردانی (1989) جایزه فیپرشی (1985) و دو نخل طلا از جشنواره‌ کن، جایزه‌ بهترین فیلم اروپایی جوایز سزار فرانسه در سال 2005، جایزه‌ بهترین فیلم خارجی از جوایز لومیر فرانسه در سال 1996، جایزه‌ شیر طلای کوچک و شیر نقره‌ای جشنواره‌ ونیز در سال 1998 برای «گربه سیاه، گربه سفید» و جایزه شیر طلا و جایزه‌ فیپرشی ونیز در سال 1981 برای «دالی بل را یادت می‌آید؟» اشاره کرد.

«در راه شیری» جدیدترین ساخته سینمایی «کاستوریتسا» است که در آن خودش و «مونیکا بلوچی» بازی کرده‌اند.

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای از تاریخ 11 تا 19 ژوئن (22 تا 30 خرداد) در چین برگزار می‌شود.

انتهای پیام

کد N1146088

وبگردی