آفتاب
با اجرای یک نمایش

جن‌ها ماجرای آتش گرفتن یک مرد را مرور می‌کنند/ تاریخ در سرداب

جن‌ها ماجرای آتش گرفتن یک مرد را مرور می‌کنند/ تاریخ در سرداب

کارگردان «جنی» با اشاره به ویژگی های این اثر عنوان کرد این نمایش بزنگاه های تاریخی و ماجرای آتش گرفتن فردی به نام جواد را از زبان سه جن به تصویر می کشد.

بهنام احمدی کارگردان نمایش «جنی» که اجرای خود را از اوایل بهمن ماه در خانه نمایش دا آغاز کرده است به خبرنگار مهر گفت: این نمایش روایت سه جن از سال های ۳۲ تا ۹۴ را به صورت غیرخطی روایت می کند. شکست زمانی که در این نمایش به چشم می خورد مخاطب را وادار به تفکر و اندیشیدن به اتفاقاتی می کند که در نمایش مطرح می شود.

وی ادامه داد: قهرمان داستان این نمایش شخصی به نام جواد است که این سه جن داستان زندگی او را در مقاطع مختلف روایت می کنند. او در این داستان خیالی بعد از طیب و شعبون استخونی سومین لات بازار است اما سال ها قبل در یک حمام قدیمی آتش گرفته است و این سه جن شاهد این اتفاق بوده اند. در واقع این سه جن هر سال در این سرداب قدیمی ماجرای آتش گرفتن جواد را روایت می کنند. بزنگاه های تاریخی مثل اتفاقات کودتای سال ۳۲ و یا به توپ بستن مجلس در جریان روایت داستان نمایش برای مخاطب بازگو می شود.

احمدی یادآور شد: در اجرای این اثر نمایشی شخصیت جواد مورد قضاوت قرار نمی گیرد و فقط روی این موضوع که او سومین لات شهر بوده است، تاکید می شود. این اثر نمایشی به شکل رئالیستی روایت می شود اما فضای نمایش که توسط این سه جن ساخته شده به صورت سوررئال است.

بلک باکس کردن زیرزمین عمارت مسعودیه کار اشتباهی بود

این کارگردان تئاتر درباره اجرای نمایش در تماشاخانه دا که یک حمام قدیمی بوده است، توضیح داد: بعد از نگارش نمایشنامه همه تلاش ما این بود که نمایش در سرداب عمارت مسعودیه به صحنه برود و نمایشنامه هم براساس اجرا در آن مکان نوشته شده بود اما بعد متوجه شدیم که سرداب عمارت مسعودیه تغییر کاربری و به یک تماشاخانه بلک باکس تبدیل شده است. متاسفانه با این کار هویت این مکان گرفته شده است چون اگر قرار باشد مخاطبی به یک عمارت قدیمی برای دیدن تئاتر برود لازم نیست در یک بلک باکس به تماشای اثر مورد نظرش بنشیند چون برای این کار سالن های زیادی در سطح شهر وجود دارند بنابراین بهتر بود فضای این سرداب قدیمی به همان شکل حفظ می شد.

وی متذکر شد: بعد از اینکه سرداب عمارت مسعودیه تبدیل به سالن نمایش شد مجبور شدیم تغییراتی در نمایش به وجود آورده و کار را برای اجرا در تماشاخانه دا که البته آن هم یه حمام قدیمی است، آماده کردیم. در اجرای این اثر نمایشی از تمام فضای حمام استفاده می شود و کلا نمایش از لابی تماشاخانه دا آغاز و در کل این مکان امتداد می یابد.

احمدی در پایان صحبت هایش درباره استقبالی که تاکنون از نمایش شده است، عنوان کرد: با وجودی که اجرای این نمایش همزمان با برگزاری جشنواره فیلم فجر شده بود اما خوشبختانه استقبال مناسب و بازخورد اکثر مخاطبان نیز بعد از دیدن نمایش مثبت بوده است. البته این روزها برخی مخاطبان تئاتر دیگر علاقه ای به فکر کردن ندارند و ترجیح می دهند همه اطلاعات نمایش به صورت سرراست به آنها ارایه شود به عنوان نمونه برخی از تماشاگران به دلیل داشتن شکست های زمانی و فضای جدی و به دور از طنز کمتر با کار ارتباط برقرار کردند.

نمایش «جنی» به نویسندگی فرشاد جعفری و طراحی و کارگردانی بهنام احمدی کاری از گروه تئاتر «پاپتی‌ها» است که سرپرستی آن را حمید پورآذری بر عهده دارد. سروش نژادآذر در مقام تهیه‌کننده با این نمایش همکاری دارد. در این نمایش سینا بالاهنگ، مهدی شاهدی و بهاره رادمند به ایفای نقش می‌پردازند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از ساخت و اجرای آوا و ترانه: شهرزاد بهشتیان، مشاور کارگردان: پویان باقرزاده، دستیار کارگردان: پرنیان داراب، مدیر صحنه : مهسا باقری، طراح لباس: فریبا اسدی، عکاس: بعثت امامی و البرز تیمورزاده، ساخت تیزر: میثم رجبعلی نژاد، مهندسی و ترکیب صداها: پیمان یارایی، مشاور نور: علی کوزه گر، مدیر تولید: تاراج و مدیر روابط عمومی: امیر قالیچی.

نمایش «جنی» تا ۱۵ اسفند هر شب ساعت ۱۷:۴۵ در خانه نمایش دا اجرا می شود.

کد N1145762

وبگردی