آفتاب
با هدف تولید حرفه‌ای انیمیشن

استودیو صبیان آغاز به کار کرد/ محتوا و تکنیک در خدمت انیمیشن

استودیو صبیان آغاز به کار کرد/ محتوا و تکنیک در خدمت انیمیشن

مراسم افتتاح رسمی استودیو تولید صنعتی انیمیشن صبیان روز گذشته ۲۰ بهمن برگزار شد و اولین محصول این استودیو با عنوان «اتل متل یه جنگل» در حال تولید است.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم افتتاح رسمی استودیو تولید صنعتی انیمیشن صبیان با رونمایی از مجموعه تلویزیونی «اتل متل یه جنگل» با حضور محمد سرشار مدیر شبکه کودک، امید مرندی مدیر استودیو صبیان و محمدامین همدانی رییس خانه انیمیشن انقلاب اسلامی روز گذشته ۲۰ بهمن ماه برگزار شد.

مرندی در ابتدای این مراسم با اشاره به اینکه قرار است اهدافی بلندمدت در این واحد دنبال شود، گفت: تلاش تمام کسانی که در این استودیو مشغول به فعالیت هستند رسیدن به الگویی کم هزینه در زمان و بالا بردن کیفیت تولید انیمیشن است. ما به عناوین گوناگون مشکلات صنعت انیمیشن را بررسی کردیم و با مطالعات و بهره گیری از دانش صاحب نظران در نهایت به تاسیس این مرکز رسیدیم.

مرندی بیان کرد: اولین محصول این استودیو مجموعه ای به نام «اتل متل یه جنگل» برای مخاطب خردسال است که به مدت ۵۲۵ دقیقه تولید می شود. از آذر ماه که برای استودیو تولید صنعتی انیمیشن صبیان این محل را در نظر گرفتیم امکاناتی تجهیز کردیم و از متخصصان زیادی مشاوره گرفتیم و در نهایت با مذاکراتی که انجام دادیم تیمی تشکیل دادیم و خوشبختانه شروع خوبی هم داشتیم.

وی ادامه داد: مهمترین نقطه قوت این تیم که میانگین سنی حدود ۳۰ سال دارند انگیزه رسیدن به هدف است و امیدوارم بعد از این روند قابل قبولی را شاهد باشیم. هم اکنون که در ابتدای راه هستیم هفته ای ۲ قسمت از این انیمیشن را تولید می کنیم که خروجی یک ماه ۸ قسمت می شود. طبق برنامه هایی که پیش رو داریم تلاش خواهیم کرد در جهت ارتقای سطح تولید، خروجی کار را به روزی یک قسمت و در مجموع ماهی ۲۰ قسمت برسانیم.

مدیر استودیو تولید صنعتی انیمیشن صبیان گفت: اگر به این برنامه ای که داریم جامه عمل بپوشانیم می توانیم با دریافت واکنش مخاطبان در تولید قسمت های بعدی جهت دارتر عمل کنیم و برای این منظور از بخش های ستادی و اجرایی و همچنین از گروه تولید نیز بیشتر کمک خواهیم گرفت.

در ادامه این مراسم حسین صفارزادگان کارگردان اولین محصول استودیو صبیان گفت: با نگاه جدیدی که به حوزه انیمیشن داریم سعی کردیم مشکلات اساسی را که سر راه این صنعت و هنر وجود دارد بررسی کنیم. یکی از ضعف هایی موجود نگرانی تولیدکننده از پایان کار است که این دغدغه با ورود سیستم صنعتی تا حد زیادی رفع می شود و تولیدکننده می تواند علاوه بر اینکه از بابت سرانجام اثر خیالش راحت باشد به آغاز کار جدید فکر کند.

انیمیشن به مثابه سلاح

وی افزود: مورد دیگر اینکه متاسفانه انیمیشن در کشور ما مهجور و غریب است و برخورد شایانی با آن نمی شود. یعنی بودن یا نبودنش انگار خیلی اهمیتی ندارد در صورتی که کشورهای پیشرفته از این هنر صنعت مثل یک سلاح برای رسیدن به مقاصد و اهداف شان استفاده می کنند و تلاش های زیادی برای ارتقای کمی و کیفی آن دارند.

همچنین محمد سرشار با ذکر این نکته که توجه به حوزه انیمیشن یک حرکت فرهنگی محسوب می شود اظهار کرد: توجه به این صنعت زمانی ضرورتش بیشتر می شود که بدانیم وقتی یک تحرکی شکل می گیرد نیاز به ابزار دارد و بدانیم که باید با این ابزارها پیام رسانی کنیم. کشورهایی که در حوزه ابزاری پیشرفته ترند موفقیت بیشتری هم در انتقال پیام دارند.

وی ادامه داد: در شرایط امروز دنیا دستیابی به این ابزارها کار سختی نیست و برای بهتر شدن انتقال پیام نیاز به تولید محتوای با کیفیت داریم. از طرفی در روند تغییرات تکنولوژی باید حواس مان باشد همگام با حرکت تمدنی پیش برویم. ما در سیستم کات اوت و دوبعدی از کشورهای پیشرفته عقب نیستیم و اگر محتوای خوبی تدارک ببینیم می توانیم با دنیا رقابت کنیم.

سرشار با اشاره به اینکه امروز باید فرهنگ را با صنعت تلفیق کرد افزود: در دوره ای به سر می بریم که باید بتوانیم آثار هنری را به کالا تبدیل کنیم. اگر این اتفاق رخ ندهد نمی توانیم در بازار بزرگ محصولات فرهنگی دنیا جایی برای رقابت داشته باشیم. این مسیر مثل زنجیره ای می ماند که بین تولید و مصرف با حلقه های ارتباطی معنا پیدا می کند. اولین حلقه ارتباطی پیام و تولید درست محتوایی است که باید بتوانیم با تبدیل هوشمندانه آن به فیلمنامه اولین قدم را حساب شده برداریم.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از این حلقه ها حمایت و پوشش رسانه ملی است که ما در این مورد تمام تلاش مان را باید حمایت از این آثار به کار می بندیم و قول می دهیم بهترین ساعات پخش را هم برای این آثار تدارک ببینیم تا زحمات شان دیده شود اما بدانیم علاوه بر تلویزیون رسانه های دیگری چون فضاهای مجازی و شبکه نمایش خانگی و ... هستند که در تجاری سازی از آنها نباید غافل ماند.

وی ادامه داد: اگر همه نکات منظور را رعایت کنیم الگوی موفقی در تولیدات هنری خواهیم داشت و می توانیم آنها را به شهرستان ها تعمیم دهیم. باید حواسمان باشد همه چیز را درست پیش ببریم تا دیگران هم ادامه دهنده این راه و مراجعان ما باشند.

محمدامین همدانی نیز در سخنانی گفت: بحث تولید صنعتی و کیفیت محتوایی از نگاه صنفی حائز اهمیت است. یکی از موارد مورد بررسی بحث اخلاق کاری و گروهی بود که در همه صنایع تولیدی کشورما این مشکل وجود دارد و بر اساس مشورت با استادان صاحب نظر، اصلاح اخلاق کاری در نتیجه وجود دو عنصر اتفاق می افتد. اول فضای آکادمیک و دوم استودیوی پایدار.

وی افزود: ایجاد فضای آکادمیک به صورت جدی شرایطی فراهم می کند که دانشجویان و نیروهای صنعتی می توانند با انگیزه مسیرشان را مشخص کنند و برای مراتب رشدشان برنامه ریزی داشته باشند. در میان کشورهای منطقه خاورمیانه، ایران دارای تکنیک، ابزار مجهز است و بر آنچه که به دست آورده تسلط دارد اما این تکنیک باید در خدمت محتوا باشد.

رییس خانه انیمیشن انقلاب اسلامی در پایان این مراسم گفت: اگر به جایی برسیم که بتوانیم هر دو روز یک قسمت تولید کنیم به عنصری می رسیم که تا کنون تجربه اش کردیم و آن هم دریافت به موقع واکنش مخاطب است که می تواند در اصلاح قسمت های بعدی یک انیمیشن تاثیر مثبت بگذارد.

کد N1139958

وبگردی