آفتاب
رئیس مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی یزد:

70 درصد بیماری‌ها علل اجتماعی دارند

70 درصد بیماری‌ها علل اجتماعی دارند

رئیس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: امروزه 70 درصد بیماری‌ها علل اجتماعی دارند و شناسایی و تحلیل این علل، نقش موثری در پیشگیری و ارتقای سلامت جامعه دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، سید سعید مظلومی توضیح داد: تعیین کننده‌های اجتماعی سلامت مانند فقر، تبعیض، جنس، نژاد، قومیت، زبان و اقلیت نقشی بیشتری نسبت به عوامل بیولوژیکی در سلامت و تندرستی انسان دارند.

وی افزود: رسالت مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، توجه به این عوامل تعیین‎‎کننده و نیازهای اساسی است تا با انجام تحقیقات در عرصه جامعه و با مشارکت مردم و تولید دانش مورد نیاز، در جهت حفظ و ارتقای سلامت عمومی جامعه مشارکت کند.

مظلومی خاطرنشان کرد: این مرکز به منظور دستیابی به اهداف خود با برگزاری کارگاه‌های انتقال دانش و تربیت دانشجو در مقطع دکترا فعالیت خود را از سال 85 آغاز کرده و در حال حاضر تحلیل شاخص‌های 52 گانه عدالت در سلامت و تاسیس پژوهشکده سبک زندگی اسلامی- ایرانی سالم با ادغام سه مرکز تحقیقاتی دانشگاه را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده است.

وی، طراحی مدل تحکیم خانواده، بررسی پیشگویی‌کننده‌های مصرف فست فود، اثربخشی آموزشی تغذیه براساس مدل ارتقای سلامت، طراحی، اجرا و ارزیابی استراتژی ارتقای ورزش را از مهمترین دستاوردهای این مرکز عنوان کرد.

این مسئول از برگزاری کنفرانس "مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت" با هدف تبیین مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت و اهمیت عوامل اجتماعی موثر بر سلامت به میزبانی یزد در اسفند ماه سالجاری خبر داد.

انتهای پیام

کد N1138908

وبگردی