آفتاب
وزیر امور خارجه مجارستان:

مرگ آرام شنگن اروپا را به بحران اقتصادی دچار می کند

مرگ آرام شنگن اروپا را به بحران اقتصادی دچار می کند

مجارستان به عنوان یکی از مهاجرستیز ترین کشورهای اروپایی درباره فروپاشی حوزه شنگن و بحران مالی ناشی از آن هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تلگراف؛ «پیتر سزیجارتو» وزیر امور خارجه مجارستان از بروکسل خواست تا برای جلوگیری از بروز بحران اقتصادی در اروپا، به هر قیمت ممکن مانع از فروپاشی حوزه «شنگن» شود.

وی در این باره گفت: آمریکا بسیار قوی است، چین سیاست اقتصادی گسترده ای دارد و دولت های عربی نیز روز به روز قدرتمند تر می شوند حال آنکه اروپایی ها درگیر مشکلات جدی خود هستند.

مجارستان یکی از منتقدین سرسخت نحوه مدیریت بحران مهاجرت از سوی اتحادیه اروپا بوده است. این درحالیست که ارائه راهکارهایی به منظور مهار سیل مهاجرت موجب شده که شماری از کشورهای اروپایی برای اولین بار در دو دهه گذشته برخی از قوانین مرزی را که مغایر با روح یکپارچگی اتحادیه اروپاست، مجددا احیا کنند.

در همین راستا، سزیجارتو هشدار داد: زیان اقتصادی حاصل از نابودی حوزه شنگن به قدری است که نمی دانم اتحادیه اروپا چگونه از پس مواجهه با آن بر خواهد آمد.

هشدار وی انعکاس ترس ناشی از ضرر ۱۱۰ میلیارد دلاری است که اتحادیه اروپا ظرف ۱۰ سال پس از فروپاشی نظام شنگن متحمل خواهد شد.

این در حالیست که با پیش بینی ورود ۱.۳ میلیون مهاجر در سال میلادی جاری (۲۰۱۶)، رهبران اتحادیه اروپا ماه میلادی آینده (مارس) گرد هم جمع می شوند تا در باره آینده و امکان تعلیق توافق شنگن به بحث و تبادل نظر بپردازند. در این نشست، امکان جایگزینی سیستم کنترل مرزی برای مدت دو سال بررسی خواهد شد.

با این حال، سخنان سزیجارتو انعکاس دهنده آراء دولت محافظه کار مجارستان هم هست – دولتی که برای ممانعت از ورود پناهجویان خاورمیانه حصاری به طول بیش از ۴۰ کیلومتر به دور مرزهای خود کشیده است.

وی در این باره گفت: دولت بوداپست با حفاظت از مرزهای بیرونی شنگن نهایت تلاش خود را برای سرپا نگه داشتن آن به خرج خواهد داد.

به ادعای وی، حوزه شنگن از دو عنصر تشکیل شده که اولی برداشتن محدودیت های داخلی اتحادیه و دومی حفاظت از مرزهای آن در برابر دنیای خارج است.

سزیجارتو هشدار داد که اگر شرط دوم رعایت نشود شرط اول نیز به راحتی شکسته خواهد شد.

 

کد N1137388

وبگردی