آفتاب
نخست وزیر یونان :

هیات تجاری یونانی در حال رایزنی با شرکت های ایرانی است

هیات تجاری یونانی در حال رایزنی با شرکت های ایرانی است

نخست وزیر یونان گفت:‌ هیأت تجاری بزرگی که همراه ما به تهران سفر کرده هم اکنون در حال رایزنی با شرکت های ایرانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا) الکسیس سیپراس در نشست خبری مشترک با اسحاق جهانگیری در مجموعه کاخ سعدآباد تهران اظهار کرد: هیأت تجاری بزرگی همراه ما به تهران سفر کرده و هم اکنون در حال رایزنی با شرکت های ایرانی است. هدف مشترک ما بهره گیری حداکثری از ظرفیت های متخصصین دو کشور است، دو کشور پس از یک بحران طولانی در حال خروج از بحران هستند و باید از این مسأله استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه امروز گفت‌وگوهای سازنده ای در تهران صورت گرفته است، اضافه کرد:‌ این دیدار زمینه جدیدی برای توسعه همکاری و روابط دو کشور و ملت تاریخی و با تمدن ایجاد می‌کند. مردم یونان و ایران مشترکات زیاد و سابقه هزاران ساله تمدن دارند و البته همواره با مشکلات و چالش هایی مواجه بود‌ه‌اند.

وی ادامه داد: ما دو ملتی هستیم که یاد گرفته ایم برای استقلال و عزتمان مبارزه کنیم و در این مسیر طولانی و تاریخی مردم دو کشور همواره در ارتباط با یکدیگر و در بسیاری از موارد کمک یکدیگر بوده‌اند.

وی افزود: امروز بعد از یک رکود طولانی که در روابط ایجاد شده بود، فرصتی است که گامی برای آینده برداریم. آن هم بر مبنای روابط غنی تاریخی که داریم و باید روابطمان در همه حوزه ها را تقویت کنیم. دراین چارچوب بسیار خوشحالم که نخستین نخست وزیر اروپایی هستم که در بعد از چندین سال از تهران بازدید می کنم.

نخست وزیر یونان با اشاره به اسناد همکاری که میان دو کشور به امضا رسید یادآورشد: نقشه راهی که امروز امضا شد زمینه همکاری در بازارهای مختلف از جمله بانکی، انرژی، گردشگری، حمل و نقل دریایی، جاده‌ای، فرهنگی، کشاورزی و پروژه های عمرانی را ایجاد می‌کند.

نخست وزیر یونان هم‌چنین عنوان کرد: امکانات مناسبی در حال ایجاد شدن است به گونه ای که به سود منافع هر دو ملت باشد. همکاری ما با ایران ویژگی راهبردی دارد و به نظرم این نظر را طرف ایرانی هم دارد. چون یونان می‌تواند دروازه و پلی برای ارتباط بین ایران و اروپا باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: ما به همکاری ایران با اتحادیه اروپا خیلی اهمیت می دهیم و این دیدار نخستین نخست وزیر اروپایی از ایران بعد از اجرای توافق تاریخی برجام است.

وی با اشاره به مشکلات منطقه یادآور شد: بدیهی است که در گفت‌وگوها موضوعاتی که در منطقه بی ثبات ایجاد کرده‌اند را مورد بررسی قرار بدهیم منظورم تحولات سوریه و عراق است. یونان کشوری است که متاثر از تحول منطقه شده به خصوص تحولات سوریه؛ چرا که هزاران پناهجوی سوری به سمت غرب در حرکت اند و از طریق یونان قصد ورود به اروپا را دارند.

سیپراس در پایان اظهار کرد: به همین دلایل ما باید برای حل و فصل سیاسی مسائل منطقه و مبارزه با گروه تروریستی داعش نقش آفرینی کنیم. در این راستا نقش ایران نیز بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند به عنوان عامل ثبات در منطقه‌ای بی ثبات نقش آفرینی کند.

انتهای پیام

کد N1137284

وبگردی