آفتاب

کابوس سرطان، پنهان در ظروف پلاستیکی یک‌بارمصرف

کابوس سرطان، پنهان در ظروف پلاستیکی یک‌بارمصرف

کارشناس معاونت غذا و دارو شبکه بهداشت - درمان شهرستان البرز استان قزوین گفت: استفاده از ظروف پلاستیکی یک‌بارمصرف می‌تواند باعث بی‌خوابی، خستگی و حتی ابتلا به سرطان شود.

سمیه احدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه قزوین، هشدار داد: استفاده از ظروف یک‌بار مصرف، خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می‌دهد.

وی افزود: ظروف یک‌بار مصرف، علاوه بر سمی بودن، به دلیل آزاد کردن ماده «مونومر استایرن»، باعث ایجاد سرطان کبد می‌شود.

احدی ادامه داد: در ظروف پلاستیکی یک‌بارمصرف، ماده‌ای سمی بنام دیوکسین آزاد می‌شود که خطر بروز سرطان، به‌ویژه سرطان سینه را در زنان افزایش می‌دهد.

کارشناس معاونت غذا و دارو شبکه بهداشت-درمان شهرستان البرز تصریح کرد: استفاده درازمدت از ظروف یک‌بارمصرف، باعث مشکلات گوارشی، خستگی و ناراحتی اعصاب می‌شود.

وی اضافه کرد: زمان ماندگاری غذا در ظروف پلاستیکی مهم است، زیرا مضرات استفاده از آن‌ها با افزایش زمان ماندن غذا در این ظروف بیشتر شده و اسیدهای مضری وارد غذا می‌شود.

احدی خاطرنشان کرد: نباید از پلاستیک‌ها، به‌ویژه نوع رنگی آن‌ها برای نگهداری مواد غذایی در طولانی‌مدت استفاده کرد و همچنین قرار دادن بطری‌های‌ پلاستیکی آب در فریزر برای منجمد شدن، باعث آزادسازی سم دیوکسین می‌شود.

کارشناس معاونت غذا و دارو شبکه بهداشت-درمان شهرستان البرز با اشاره به اینکه نوع پلاستیکی بطری‌های شیر و آب و پستانک‌های نوزادان، می‌توانند در مسمومیت کودکان نقش داشته باشند، گفت: نباید غذاها، به‌ویژه آن‌هایی که حاوی روغن و چربی هستند را در ظروف پلاستیکی و در ماکرویو گرم کرد؛ چراکه ترکیب چربی، حرارت بالا و پلاستیک، باعث آزادسازی دیوکسین به داخل غذا می‌شود و درنهایت ایجاد سرطان می‌کند.

ظروف یک‌بار مصرف گیاهی، مانعی مقابل سرطان

احدی، با اشاره به اینکه ظروف یک‌بارمصرف گیاهی به دلیل اینکه پس از شش ماه، با خاک ادغام می‌شوند موجب پاکیزه نگه‌داشتن محیط‌زیست شده و در مقایسه با ظروف یک‌بارمصرف پلاستیکی، این زمان خیلی کوتاه است؛ خاطرنشان کرد: استفاده از این نوع ظروف یک‌بارمصرف به‌جای نوع پلاستیکی، یکی از راه‌های گرفتار نشدن در چنگال بی‌رحم خرچنگ است.

وی اضافه کرد: در بعضی از کشورهای اروپایی، ظروف گیاهی یک‌بارمصرف، پس از استفاده، به‌عنوان خوراک به دام‌ها داده می‌شود.

پختن غذای بچه در ظروف تفلون، ممنوع

این کارشناس با تاکید بر اینکه نباید غذای بچه‌ها را در ظروف تفلون پخت در خصوص این ظروف اظهار کرد: هنگام خرید باید به علامت آرم سازمان غذا و دارو و شماره‌ی پروانه‌ی ساخت از وزارت بهداشت توجه کرد.

احدی با اشاره به اینکه موقع استفاده از این ظروف، در پخت‌وپز نباید شعله‌ی اجاق‌گاز زیاد باشد و باید از قاشق‌های مناسب استفاده کرد، گفت: لازم است این ظروف را با ابر نرم شست و ظروف خش‌دار را نباید استفاده کرد.

انتهای پیام

کد N1137167

وبگردی