آفتاب

فرمانده نیروهای آمریکا در افغانستان: ما باید سال‌ها در این کشور بمانیم

فرمانده نیروهای آمریکا در افغانستان: ما باید سال‌ها در این کشور بمانیم

فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان تلاش دارد سیاستمداران واشنگتن را قانع کند که جنگ علیه طالبان و داعش در افغانستان تا پیروزی فاصله بسیار دارد و نیروهای آمریکایی سال‌های دیگری باید در این کشور حضور داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری راشاتودی، ژنرال جان کمبل، فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان که از سال 2014 رهبری این نیروها را بر عهده دارد در این باره گفت: ما نباید این مساله را بپوشانیم. من معتقدم که برای سال‌های آتی باید به حضور خود در افغانستان ادامه دهیم.

کمبل که به زودی از سمتش به عنوان فرمانده نیروی آمریکایی در افغانستان بازنشسته می‌شود، علاوه بر سخنرانی اخیر خود خطاب به کمیته سرویس‌های مسلح مجلس نمایندگان بارها در مصاحبه‌هایش هشدار داده است "خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان کل ماموریت آمریکا در این کشور را در معرض خطر قرار می‌دهد و به طالبان اجازه می‌دهد تا زمان خروج ما صبر کند و بعد دست به عملیات بزند". باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این برنامه داشت تا تقریباً تمامی نیروهای آمریکایی را تا پایان دوره خود در ژانویه 2017 از این کشور خارج کند اما کاخ سفید اخیراً تنها از کاهش نیروها از 9800 به 5500 تن سخن می‌گوید.

کمبل طی اظهاراتش خطاب به کنگره نیز گفته بود: افغانستان در یک نقطه بازگشت‌پذیر قرار دارد و به سطحی از امنیت و ثبات نرسیده که کاهش حمایت و پشتیبانی ما بر آن تاثیر نگذارد. می‌توان گفت سال 2016 از نظر امنیتی در قیاس با سال 2015 نه‌تنها بهتر نبوده بلکه به نحوی بدتر هم بوده است.

برخی ادعا می‌کنند شورشیان طالبان بیش از 30 درصد این کشور کوهستانی را تحت کنترل خود دارند اما فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان تاکید می‌کند که این گروه افراط‌گرا تنها کنترل 2 درصد مناطق را در دست دارد و به چهار درصد مناطق دیگر نفوذ کرده است.

کمبل می‌گوید، فعالیت‌های طالبان تحت تاثیر رقابت با رقبای خود از جمله داعش و القاعده قرار گرفته است. با این حال حوزه فعالیت و نفوذ این گروه همچنان مشخص نیست.

نیروهای بین‌المللی متشکل از ناتو، گروهی را مسوول آموزش و سازماندهی ارتش افغانستان کرده‌اند. کمبل می‌گوید، سال گذشته عملکرد این گروه نامتوازن بود اما غیر قابل پیش‌بینی نبود و وی این فرآیند را به ساخت یک هواپیما در حال پرواز تشبیه کرده است.

در این میان می‌توان گفت، پشتیبانی هوایی از نیروهای زمینی به پاشنه آشیل نیروهای ضدطالبان تبدیل شده است. طی سال‌های اخیر آمریکا بیش از 150 هلی‌کوپتر را به نیروهای افغانستان اختصاص داده بود. در حالی که اکنون تعداد نیروهای هوایی محلی به سه هلی‌کوپتری هندی محدود شده است.

کمبل در توضیح این مساله می‌گوید: یکی از مسائلی که نیروهای افغان هر روز درخواست می‌کنند، پشتیبانی هوایی است اما آموزش خلبانان افغان و تجهیز نیروی هوایی این کشور همان‌طور که همه ما می‌دانیم سال‌ها و سال‌ها زمان می‌برد. ما باید متوجه باشیم که اگر اکنون یک نفر را برای آموزش به عضویت بگیریم طی دو یا سه سال آینده به یک خلبان تبدیل نخواهد شد.

این مقام ارشد پنتاگون ادامه می‌دهد: نیروهای محلی به پشتیبانی هوایی، اطلاعاتی و لجستیکی نیاز دارند. این نیروها طی سه تا پنج سال آینده به آمادگی لازم نمی‌رسند و نیروهای آمریکایی برای مدت طولانی‌تری باید در این کشور بمانند.

در همین حال علی‌اکبر قاسمی، یکی از فرماندهان سابق ارتش افغانستان و نماینده فعلی مجلس این کشور در این باره گفت: آمریکا متعهد شده طی 15 سال ارتشی کارآمد در افغانستان ایجاد کند، چرا ما باید باور کنیم که به صورت ناگهانی آنها اکنون می‌توانند تمام این کار را انجام دهند؟

این سیاستمدار ادامه می‌دهد: تمامی قدرت‌های خارجی در افغانستان دستورالعمل خود را دنبال کرده و هیچ‌کدام به دنبال منافع افغانستان نیستند.

انتهای پیام

کد N1137133

وبگردی