آفتاب

شناسایی یک کانون بیماری بروسلوز در غرب گیلان

شناسایی یک کانون بیماری بروسلوز در غرب گیلان

‌مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: یک کانون بیماری بروسلوز در دام‌های گیلان شناسایی شد.

دکتر سهراب عاقبتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، از شناسایی یک کانون بیماری بروسلوز در گیلان خبر داد و گفت: این کانون در غرب گیلان و در شهر ستان رودبار شناسایی که دام‌های مورد نظر شناسایی و کشتار شدند.

وی با بیان اینکه طریقه مبارزه در دام کشتار است و درمان صرفه اقتصادی ندارد، افزود: بروسلوز یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مسری و مشترک انسان و دام است که خطر زیادی برای انسان دارد و ضرر و زیان فراوانی به اقتصاد و دامپروری کشور وارد می‌کند.

وی ادامه داد: پس از نمونه‌برداری و آزمایش خون 12هزار 561 رأس گاو و 20 هزار 668 رأس گوسفند و بز در آزمایشگاه، تعداد یک رأس گاو و 93 رأس گوسفند و بز مبتلا به بروسلوز شناسایی و تحت نظر دامپزشکی در کشتارگاه‌های صنعتی کشتار شدند.

عاقبتی با اشاره به اینکه 75درصد غرامت دام‌هایی که کشتار می‌شوند، به صاحبان دام‌ها پرداخت می‌شود، گفت: در استان گیلان آمار این بیماری در حد پایین است.

وی با اشاره به اینکه علائم بالینی آن در دام‌ها بیشتر به‌صورت سقط جنین دیده می‌شود، اضافه کرد: بروسلوز در ایران بومی است و آلودگی در تمام نقاط کشور دیده می‌شود.

دکتر عاقبتی خاطرنشان کرد: تب متناوب،عرق شدید،سردرد، ضعف، کاهش وزن و انواع مختلف اختلالات در دستگاه ادراری تناسلی، اندام‌های حرکتی، دستگاه گوارش، سیستم تنفسی وسیستم ایمنی بدن شود.

وی اصلی‌ترین راه سرایت بیماری بروسلوز در انسان را تماس مستقیم با بافت‌های آلوده حیوان مثل خون و ترشحات حاصل از سقط جنین و همچنین مصرف شیر نجوشیده و فرآورده‌های غیرپاستوریزه آن است دانست و خاطرنشان کرد: این بیماری معمولا از انسان به انسان دیگر قابل انتقال نیست.

انتهای پیام

کد N1135985

وبگردی