آفتاب
مدیرکل انتقال خون استان همدان مطرح کرد

اهداء 34 هزار واحد خون در همدان

اهداء 34 هزار واحد خون در همدان

مدیرکل انتقال خون استان همدان از اهداء 34 هزار واحد خون از ابتدای امسال تا کنون در استان خبر داد.

"افشین محمدی" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، با بیان اینکه 50 درصد از این افراد اهداکنندگان مستمر هستند، افزود: هدف این ارگان افزایش اهداکنندگان مستمر و سوق دادن نخستین اهداکنندگان به این سمت است.

وی از تهیه 8000 واحد پلاسما از ابتدای سال تا کنون خبر داد و اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود این میزان پلاسما تا پایان سال به 10 هزار واحد برسد.

وی با اشاره به اینکه این فرآورده‌ها ابتدا به ستاد کنترل کیفی ارسال شده و پس از تایید به کشورهای آلمان و فرانسه صادر می‌شود، تاکید کرد: از پلاسماهای فرآوری شده برای تهیه داروهای مشتق از پلاسما همچون آلبومین و فاکتورهای انعقادی استفاده می‌شود.

باورهای غلط خانم‌ها علت اصلی استقبال نکردن آنها از اهدای خون است

وی با اشاره به اینکه کمتر از پنج درصد از اهداکنندگان خانم‌ها هستند، ادامه داد: دلایل متعددی برای استقبال کم خانم‌ها از اهداء خون وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به باور غلط آنها اشاره کرد چرا که معتقدند به علت عادات ماهیانه اگر خون اهدا کنند دچار کم خونی می‌شوند در صورتی‌که از افراد اهداکننده ابتدا تست هموگلوبین گرفته می‌شود تا کم خونی‌شان مورد بررسی قرار گیرد.

محمدی ترس از اهداء خون و مشغله‌های زندگی خانم‌ها را از دیگر دلایل راغب نبودن آنها به اهداء خون دانست و افزود: گر چه در کشورهای اروپایی تفاوتی بین خانم‌ها و آقایان در اهداء خون وجود ندارد اما در استان همدان با وجود اینکه تفاوت نرم در اهداء خون بین دو جنسیت وجود دارد اما این استان از شرایط مطلوبی برای اهداء خون داراست.

وی ادامه داد: علاوه بر پوشش 100 درصدی ذخایر خونی در این استان، فرآورده‌های مازاد به استان‌های خوزستان و تهران ارسال می‌شود چرا که بیشتر جراحی‌های کشور در تهران صورت می‌گیرد و در استان خوزستان هم افراد مبتلا به تالاسمی بیشتر از سایر استان‌ها دیده می‌شود.

انتهای پیام

کد N1135907

وبگردی