آفتاب
در نشست جشنواره شعر فجر مطرح شد

چشم بستن بر کاستی‌های جشنواره مطلوب نیست

چشم بستن بر کاستی‌های جشنواره مطلوب نیست

دبیر علمی دهمین جشنواره شعر فجر گفت: چشم بستن بر کاستی‌های جشنواره مطلوب نیست.

به گزارش خبرنگار ادبیات ایسنا، مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و دبیر اجرایی دهمین دوره جشنواره شعر فجر در نشست روز شنبه 17 بهمن‌ماه که در محل بنیاد برگزار شد درباره جشنواره شعر فجر گفت: این جشنواره در این دوره قدمی جدی برداشت به حدی که حتی با سال گذشته قابل قیاس نیست. از حدود 26 دی‌ماه کار با محفل قم آغاز شد. البته قبل از آن کار جمع‌آوری و غربالگری کتاب‌ها شروع شده بود.

او درباره محفل‌های داخلی و خارجی شعر فجر اظهار کرد: محفل‌های قم، شهر ری (شاعران افغان)، ایلام، تهران، ارومیه (محفل طنز) و خراسان شمالی در بخش محفل‌های داخلی و محفل‌های لبنان و افغانستان در بخش محفل‌های خارجی برگزار شده است. محفل‌های همدان (کودک و نوجوان)، اصفهان، کرمان (بم) و شیراز همزمان 18 دی‌ماه برگزار خواهد شد. تنها محفل خارجی باقی‌مانده محفل تاجیکستان است که در این هفته برگزار خواهد شد.

دبیر اجرایی دهمین دوره جشنواره شعر فجر درباره استقبال از این دوره بیان کرد: استقبال بسیار خوب بود. هیچ دوره‌ای استقبال تا این حد استمرار نداشت و امیدوارم تا پایان این محفل‌ها استقبال از نظر کمی و کیفی همچنان در همین سطح باقی بماند.

همچنین اسماعیل امینی دبیر علمی جشنواره شعر فجر در سخنانی گفت: کار رسانه‌ها بسیار مهم است. نمی‌خواهم تنها از این جشنواره تعریف و تمجید شود؛ باید نقد هم صورت بگیرد. این جشنواره نه مال وزارت فرهنگ و ارشاد است، نه من و نه بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان؛ این جشنواره متعلق به همه است. این جشنواره باید باعث گسترش علاقه به شعر باشد و به همین سبب چشم بستن بر کاستی‌ها مطلوب نیست.

در پایان جلسه مهدی قزلی درباره دستاوردهای بین‌المللی جشنواره شعر فجر و محفل‌هایش گفت: انتخاب محفل‌ها طبق اساسنامه به عهده خود بنیاد است و زیر نظر دبیر علمی انجام می‌شود. برای انتخاب افراد موردهای مختلفی مد نظر بود. مثلا کسی برنده جایزه پروین شده یا در جامعه مبدأ اعتبار داشته باشد. موضوعیت تخصصی و کار علمی نیز مد نظر بود. اما گاهی افراد فراتر از معیارها هستند. مثلا جعفریان در افغانستان خودش به عنوان معیار حساب می‌شود یا در شعر لبنان زائری بسیار مورد توجه است و کار تحلیلی و ترجمه‌ای بسیار انجام داده است.

اسماعیل امینی نیز درباره دستاوردهای محافل خارجی تشریح کرد: ما در این محفل‌ها از احوال شعر سایر کشورها باخبر می‌شویم. در کشورهای دیگر شعر ما را براساس پنجره مجازی می‌شناسند. فضای مجازی جای خوبی برای شناخت به حساب نمی‌آید زیرا برخی که فعالیت بیشتری دارند بیشتر شناخته می‌شوند. شاید شناخت از طریق فضای مجازی در سایر حوزه‌ها مانند سینما جواب بدهد اما در مورد چهره مطرح شعر، رمان و پژوهش ادبی فضای مجازی ملاک خوبی نیست.

دبیر علمی جشنواره شعر فجر همچنین بیان کرد: در این محفل‌ها زمینه فعالیت‌های مشترک فراهم شد. در برخی از این جلسات پیشنهاد انتشار آثار داخلی در سایر کشورها و انتشار آثار سایر کشورها در ایران مطرح شد. همچنین از زمینه کار مشترک علمی، ادبی و پژوهشی حمایت می‌شود. به عنوان نمونه انجمن ادبی هرات که بسیار به مرز ایران نزدیک است پیشنهاد داد در طول سال شاعران و استادان ایرانی به این انجمن دعوت شوند. متقابلا ما نیز می‌توانیم از امکانات و توانایی‌های آن‌ها استفاده کنیم.

او همچنین افزود: در ترکیه و آذربایجان زمانی که با شاعران و استادان ما آشنا شدند پس از آن پیشنهاد داوری به آن‌ها دادند و برخی نیز علاقه برای چاپ متون آموزشی و امکان همکاری آموزشی را ابراز کردند.

در این نشست همچنین نامزدهای دهمین جشنواره شعر فجر در سه بخش «شعر کودک و نوجوان»، «درباره شعر» و «شعر بزرگسال» به شرح زیر معرفی شدند:

بخش شعر کودک و نوجوان: «حال غنچه خوب است» غلامرضا بکتاش(سوره مهر)،«قد سر سوزن» ناصر کشاورز(کانون)، «قصه نمایش کودکان(مجموعه 7 جلدی) مهری ماهوتی(سوره مهر)، «هر گلابی یک چراغ» کمال شفیعی(سوره مهر)، هی برف برف هی برف «سعیده موسوی‌زاده»(سوره مهر)، «یک قاچ هندوانه» زهرا داوری(کانون)، «یک قوری پر از قور» مریم هاشم‌پور(کانون).

در بخش شعر کودک و نوجوان از بین ۷۰۰ اثر ۷ نامزد معرفی شدند و داوران مصطفی رحماندوست، مریم جلالی و انسیه موسویان بوده‌اند.

بخش درباره شعر: «آتش پارسی» (دوجلدی) حمید یزدان‌پرست(اطلاعات)، «از هفت پیکر تا هشت بهشت» محمدجعفر محجوب(مروارید)، «مکتب هرات و شعر فارسی» حسن نصیری جامی(مولی)، «نجوم قدیم و بازتاب آن در ادب پارسی» عباس ماهیار(اطلاعات)، «نگاهی به شعر سنتی معاصر» فضل‌الله رضا(اطلاعات).

در بخش درباره شعر از بین ۳۲۰ اثر ۵ نامزد شدند و داوری آثار بر عهده علیرضا فولادی، سرور مولایی و بهادر باقری بوده است.

بخش شعر بزرگسال: «بادام هزاره‌ها» محمدشریف سعیدی(انجمن شاعران ایران)، «پرتره» هرمز علی‌پور(نیماژ)، «دو قدم مانده به خاکستر» تیرداد نصری(سولار)، «سپیدخوانی روز» مفتون امینی(ثالث)، «سکته‌ی سوم» رضا بروسان(نیماژ)، «سکوت فرفره کوچکی بود که در باد می‌چرخید» احمدرضا احمدی(نیماژ)، «سیبی از باغ زمستان» جعفر درویشیان(دیباچه)، «لحظه جهان» قربان ولیئی(نیستان)، «مجموعه آثار هوشنگ چالنگی» هوشنگ چالنگی(افراز)، «مجموعه غزل پری‌خوانی» امیرحسین اللهیاری(قطره).

در بخش شعر بزرگسال از بین ۲۵۰۰ اثر ۱۰ نامزد شدند و سعید بیابانکی، مصطفی علی‌پور و بهمن ساکی داوری آثار را بر عهده داشته‌اند.

مراسم پایانی دهمین دوره جشنواره شعر فجر شنبه اول اسفندماه ساعت 15 در سالن همایش رفاه در خیابان مردم برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

کد N1134462

وبگردی