آفتاب

چشم امید کشاورزان مازندرانی به بازارهای جهانی

چشم امید کشاورزان مازندرانی به بازارهای جهانی

وفور محصولات و تولیدات کشاورزی مازندران و توانمندی بالقوه استان در تولید این بخش، نیازمند سوق دادن تولیدکنندگان بخش کشاورزی به بازارهای جهانی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مازندران، بخش کشاورزی مازندران در سالی که اقتصاد مقاومتی در آن به فرموده رهبر معظم انقلاب راهکار توسعه اقتصادی کشور است، چشم امید به حمایت مسئولان و رفع دغدغه‌ها و نیازهایش دارد.

وفور محصولات در مازندران به‌علت توجه نکردن به بسته‌بندی و تولید باکیفیت سهمی در بازارهای جهانی و حتی ملی ندارد اما با توجه کردن به این نقیصه می‌توان شاهراه صادرات محصولات کشاورزی مازندران را یافت.

«فرزین گوران اوریمی» گندم‌کار نمونه مازندرانی در همایش کشاورزی و اقتصاد مقاومتی که در تالار ماهان شهرستان میاندورود برگزار شد، گفت: مازندران در تولید برنج، گوشت سفید پرچمدار کشور است و برای کشاورزان این بس است که سفره های جامعه را در سه وعده غذایی تامین می کند.

وی افزود: صنعت نفت روزی تمام می‌شود و کشور ما با داشتن چهار اقلیم متفاوت و کشاورزان سخت کوش باید به جایی برسد که در بسیاری از محصولات کشاورزی به صادرات دست یابد.

گوران تصریح کرد: با برنامه‌ریزی دقیق و مکانیزاسیون کشت گندم، آموزش و همکاری مسئولان، تولید گندم استان مازندران به سه برابر افزایش یافت و به این توانمندی می‌بالیم.

وی ادامه داد: اگر برنامه‌ریزی در بخش گندم در کشور اجرایی و در هر هکتار مقادیری افزایش برداشت داشته باشیم مطمئناً می‌توانیم به صادرات نیز بیندیشیم.

گوران با تأکید بر این‌که مسئولان توجه بیشتری به بازرگانی و بازاریابی داشته باشند، اظهار کرد: مقامات استانی این را بدانند که کشاورزان استان بدون حمایت مدیران ارشد استانی نمی‌توانند تولید ملی را ارتقا دهند.

به گزارش ایسنا،«محمد احمدزاده سورکی» مدیر نمونه واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی باغی مازندران نیز در سخنانی، تصریح کرد: با بهره‌گیری از علوم و فنون نگهداری مرکبات مدت زمان ماندگاری میوه‌جات در سردخانه را افزایش داده و موجب کاهش ضایعات در انبار شدیم و در طی شش ماه دوم سال نیز توانستیم اشتغالزایی زیادی را این واحد تبدیلی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: استان مازندران با برخورداری از دریا، کوه و شرایط آب و هوایی مناسب زمینه برای کشت انواع محصولات باغی و کشاورزی را به‌نحو مطلوب دارد.

احمدزاده اظهار کرد: استان مازندران با برداشت 2 میلیون تن مرکبات رتبه اول را در مرکبات کشور دارا است از این رو باید در تأمین نهاده‌های آن همت کنیم.

وی با اشاره به این‌که افزایش میزان تولید در واحد سطح، کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی و توجه به کاهش قیمت در حمل و نقل از راهکارهای کاهش قیمت در کشور است، گفت: برداشت جهانی مرکبات 100 تن در هر هکتار و قابل مقایسه با برداشت مازندران نیست و به ناچار قیمت تمام شده برای آنها ارزانتر خواهد بود و تولیدات ما قابل برابری با کشورهای همسایه نیست.

وی با تأکید بر ضرورت تجهیز واحدها به تکنولوژی بسته‌های بندی نوین، افزود: ما در بسته‌بندی ضعیف هستیم و با توجه به این‌که همه به این مشکل معتقدیم اما تاکنون برای برطرف کردن آن اقدامی نشده است.

احمدزاده با تأکید بر تجهیز واحدهای ایجاد شده خاطرنشان کرد: مسئولان واحدهای تولیدی همسان را اضافه نکنند بلکه واحدهای موجود را تجهیز کنند.

وی با بیان این‌که بستر عرضه محصولات را باید فراهم کنیم و از همه گروه‌ها و واحدهای تولیدی در عرضه تولید بهره ببریم، افزود: در بخش صادرات کمیت و کیفیت مهم است اما متأسفانه برخی تجار ما صداقت ندارند و این سبب یک تجارت موقتی می‌شود.

این مدیر نمونه اظهار کرد: اگر مدیریت درست در بازاریابی مرکبات نداشته باشیم بلایی که متوجه سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی شد در آینده متوجه مرکبات استان نیز خواهد شد.

وی با بیان این‌که بازار مصرف داخلی پاسخگوی افزایش محصولات نیست، افزود: باید در مازندران منطقه آزاد تجاری وجود داشته باشد و ترابری هوایی و دریایی نیز فعال شوند.

احمدزاده با بیان این‌که مازندران با داشتن 300 کارخانه سورتینگ نیازمند حمایت است، گفت: استاندار مازندران حق تولیدکنندگان مازندرانی را اعاده کند و حمایت لازم را از آن‌ها داشته باشد.

وی یادآور شد: مسکو مکان‌هایی را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد تا کشاورزان محصولاتشان را مستقیم به فروش برسانند که اگر این گونه اقدامات در ایران هم انجام شود حمایت خوبی از باغداران می‌شود.

انتهای پیام

کد N1133331

وبگردی