آفتاب
رییس انجمن بیماران سرطانی استان:

ابتلا به سرطان دستگاه گوارش در خراسان‌شمالی رو به افزایش است

ابتلا به سرطان دستگاه گوارش در خراسان‌شمالی رو به افزایش است

رییس انجمن بیماران سرطانی خراسان‌شمالی گفت: سرطان دستگاه گوارش در خراسان‌شمالی در مقایسه با سایر استان‌ها در حال پیشی گرفتن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان‌شمالی، سید حمید حریری به مناسبت روز جهانی سرطان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه تعداد پرونده‌های موجود در این انجمن نگران کننده است، افزود: سرطان دستگاه گوارش و سینه در استان رشد 10 درصدی داشته است و این امر نگران کننده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون یک هزار و 350 بیمار در این انجمن دارای پرونده هستند و تعدادی از این بیماران نیز بنا به دلایلی به انجمن مراجعه نمی‌کنند، ادامه داد: 918 بیمار از این تعداد در حال پرتو درمانی و شیمی درمانی هستند که این آمار، نگران کننده است.

حریری اظهار کرد: یک سوم از بیماران عضو این انجمن مبتلا به سرطان مری، معده، کلون و پانکراس هستند، بیش از نیمی از بیماران خانم هستند که 475 پرونده از پرونده‌های موجود در این انجمن مبتلا به خانم‌هاست.

وی تصریح کرد: یکی از شایع ترین سرطان‌های تخصصی خانم‌ها، سینه و رحم است. 194 نفر از خانم‌ها مبتلا به سرطان سینه و 40 نفر به مبتلا به سرطان رحم هستند. 98 بیمار نیز زیر 18سال قرار دارند.

وی تاکید کرد: خراسان‌شمالی نیازمند یک سمفوزیوم ملی و بین المللی در رابطه با این بیماری به منظور تحقیق، پیش گیری و درمان آن است.

وی با تصریح بر اینکه شرایط بخش شیمی درمانی دولتی در استان مساعد نیست، توضیح داد: متاسفانه هم اکنون بیماران خانم و آقای مبتلا به سرطان در یک مکان مشترک شیمی درمانی می‌شوند. تجهیزات لازم برای این بیماری همچون سی تی اسکن و ام آر آی در بخش دولتی کافی نیست و زمانیکه بیمار به این مراکز مراجعه می‌کند بعد از یک ماه به آن‌ها نوبت داده می‌شود.

رییس انجمن بیماران سرطانی خراسان‌شمالی تصریح کرد: هر چند بخش عمده‌ای از داروهای مورد نیاز بیماران مبتلا به سرطان تحت پوشش بیمه قرار گرفته است، اما باید به این نکته توجه شود که 80 درصد بیماران مبتلا به سرطان در این استان زیر خط فقر قرار دارند و توانایی پرداخت 10درصد باقیمانده را ندارند.

وی افزود: برخی از آزمایشات لازم و جراحی‌ها نیز در استان انجام نمی‌شود و بیمار مجبور می‌شود به سایر استان‌ها مراجعه کند و زمانیکه این کمبودها بیان می‌شود، گفته می‌شود تمامی امکانات در استان وجود دارد و بنده از آنها انتقاد می‌کنم.

وی با اشاره به هفته سرطان اظهار کرد: طی این هفته هیچ کسی سراغ بیماران سرطانی نیامد حتی ملاقاتی از بیماران بستری شده در بیمارستان انجام نشد و اینجا مظلومیت این بیماران را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه همه ما فجر آفرین هستیم، تصریح کرد: شاید تعدادی از این بیماران مبتلا به سرطان در پیروزی انقلاب نقش مهمی داشته‌اند و هم اکنون در بستر این بیماری قرار دارند.

حریری درباره این انجمن بیان کرد: از آنجایی حدود 40 درصد از سرطان‌ها را می‌توان با تغییر روش زندگی کنترل کرد به دنبال انجام اقداماتی به منظور پیش گیری از بروز این بیماری هستیم.

وی با اشاره به اینکه امروز "عطوفت" تنها انجمن حامی بیماران سرطانی در شرق کشور است، ادامه داد: این انجمن یک نمونه موفق از سازمان مردم نهاد است به طوریکه هم اکنون به صورت شفاف و به صورت تخصصی در حوزه درمان بیماران فعالیت می‌کند.

حریری با تاکید بر اینکه این انجمن با اعتبار 200 هزار تومان راه اندازی شد، افزود: هم اکنون ماهانه 200 میلیون تومان به بیماران کمک می‌کند و از سوی دیگر گردش مالی این انجمن میلیاردی است که تمامی آن را مدیون مردم خیر و نیک اندیش این استان هستیم. هم اکنون 600خیر به صورت ثابت به این انجمن کمک می‌کنند.

انتهای پیام

کد N1131478

وبگردی