آفتاب
دبیر ستاد کاروان تدبیر و امید خبر داد:

عدم تحقق 147 هزار میلیارد تومان از تعهدات دولت های نهم و دهم

عدم تحقق 147 هزار میلیارد تومان از تعهدات دولت های نهم و دهم

دبیر ستاد کاروان تدبیر و امید گفت: کل تعهدات دولت های نهم و دهم در کل کشور 214 هزار میلیارد تومان بوده است که از این میزان، 67 هزار میلیارد تومان محقق شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزای دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی- هفتمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان امروز با حضور اعضای ستاد کاروان تدبیر و امید و جمعی از مسئولان استانی و فرمانداران در محل استانداری مرکزی برگزار شد.

در این جلسه مباحث و موضوعات مرتبط با تهیه مقدمات و برنامه‌های سفر آتی رئیس جمهور به استان و ارائه کلیات و تصویر استان در لایحه بودجه سال 1395 در دستور کار قرار گرفت.

امسال بدترین سال بودجه‌ای بود

محمدرضا صالحی دبیر ستاد کاروان تدبیر و امید در این نشست با بیان اینکه باید شرایط حاکم بر اقتصاد کشور را بدانیم، گفت: در حال حاضر بزرگترین مشکل کشور مربوط به مشکلات بانکی است، همچنین با مشکلاتی همچون عدم نقدشوندگی، نارسایی در تأمین منابع مالی، ضعف فعالیت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری و کاهش درآمدهای نفتی دست به گریبان هستیم.

وی افزود: در طول 62 سال گذشته و بعد از انقلاب هیچ سالی به اندازه سال 94 بودجه کشور در مضیقه نبوده و امسال بدترین سال بودجه‌ای بود.

دبیر ستاد کاروان تدبیر و امید تصریح کرد: بدهی‌ کلان 380 میلیارد تومانی به بانک‌ها و بخش غیردولتی، کاهش تقاضا و کاهش بودجه‌، خانواده‌ها را به شدت تحت تأثیر خود قرار داده است.

صالحی با بیان اینکه خروج از رشد منفی در چند سال اخیر کار بسیار دشواری بود، اما گردش مالی رکود پول را از بین برد؛ عنوان کرد: رکود کنونی بسیار شکننده است، همچنین در بخش زیرساخت‌ها مشکلات بسیاری وجود دارد و باید با ایجاد تعدیل و از بین بردن این رکود، رونق اقتصادی و امنیت را شاهد باشیم.

وی اضافه کرد: در توسعه زیرساخت‌ها باید دولت در بخش‌های مختلف ورود پیدا کند و با دعوت سایر بخش‌ها، زمینه‌های توسعه را فراهم کند.

این مقام مسئول با انتقاد از پرمصرف بودن کشور در حوزه انرژی، اظهار کرد: این میزان مصرف انرژی تناسبی با درآمد ناخالص کشور ندارد؛ کشورهای اروپایی چهار برابر بیشتر از ایران دارای وسایل نقلیه موتوری هستند،‌ اما ما 12 برابر آنها آلودگی ایجاد می‌کنیم.

وی تصریح کرد: مصرف گاز در کشور ما نسبت به دنیا پنج درصد است و این درحالی است که این رقم در کشور چین با جمعیتی 20 برابر جمعیت کشور ما، 4.7 درصد است، این بدان معناست که سرانه مصرف گاز در کشور 20 برابر سرانه چین است.

صالحی گفت: GDP در 15 کشور دنیا 75 درصد است ولی این رقم در 172 کشور که ایران نیز شامل آنهاست 25درصد است.

وی ادامه داد: نحوه ناسالم خصوصی‌سازی موجب اخلال در نظام بنگاه‌داری شده است، براین اساس باید با اتحاد دست در دست هم داده و با فساد ملی و اقتصادی مبارزه کنیم.

صالحی همچنین، پرداخت یارانه نقدی، ضعف در جذب سرمایه‌گذار، کمبود آب و مسائل زیست‌محیطی را از دیگر مشکلات کشور ذکر و راهکار آن را جذب هر چه بیشتر سرمایه‌گذار عنوان کرد.

جذب سرمایه گذار برای رهایی از اتکا به نفت

دبیر ستاد کاروان تدبیر و امید افزود: امید است با جذب سرمایه‌گذار از اتکا به نفت و منابع طبیعی خارج شویم.

وی ادامه داد: عمده منابع ارزی کشور پس از آزاد شدن صرف پرداخت بدهی‌ها می‌شود و بخشی از آن نیز قابل تبدیل به ریال نیست، اما به دلیل ایجاد گردش مالی پشتوانه ارزی کشور محسوب می‌شود و فاینانس رقابتی ایجاد می‌کند.

صالحی تأکید کرد: اگر از برجام چیزی عایدمان نشده باشد، همین که فاینانس و کشورهای دارای صادرات نفتی و غیرنفتی را رقابتی می‌کند؛ بسیار محل گشایش و رونق خواهد بود.

دبیر ستاد کاروان تدبیر و امید بیان کرد: در پسابرجام امکان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی پدید می‌آید و هر استانی که از این فضا از طریق سرمایه‌گذاری خارجی و جذب آن بیشترین بهره را ببرد، پیروز میدان است.

وی ادامه داد: واردات تکنولوژی در پسابرجام اهمیت دارد، چراکه دنیا در موج چهارم تکنولوژی بسر می‌برد در حالیکه ایران در موج دوم است.

صالحی ملحق شدن نظام بانکی کشور به نظام بانکی بین‌الملی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: برقراری این ارتباط بسیاری از مشکلات کشور را حل خواهد کرد و همه اینها در چارچوب اجرای اقتصاد مقاومتی اجرایی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی دارای دو ویژگی درون‌زا بودن و برون‌گرا بودن است، افزود: اگر همه فعالیت‌ها دارای این دو ویژگی باشند، آن موقع به اهداف خود دست یافته‌ایم چرا که به سمتی رفته‌ایم که تولید ما برون‌گرا و با هدف مبارزه و رقابت با کالای خارجی انجام می شود، همچنین رشد اقتصادی باید براساس رشد تولید باشد نه اتکا به منابع نفتی.

صالحی با اشاره به سفر رئیس جمهور به استان مرکزی، گفت: قرار نیست با این سفر کل مشکلات استان حل شود. انتظار می‌رود، سفر رئیس جمهور در بخش‌های مختلف اعم از اقتصادی و کشاورزی و عمرانی تسهیل و تسریع ایجاد کند.

این سفر، سفر رئیس جمهور است نه دولت

صالحی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های مقدمات سفر رئیس جمهور و اینکه در طول سفر نمایندگانی در سطح وزیر به استان فرستاده می‌شود، افزود: در این راستا باید لیستی از اولویت‌ها توسط مدیران کل در هر بخش و فرمانداری‌ها تهیه و از طریق استانداری به دست ما برسد.

وی افزود: وضعیت پروژه‌های نیمه تمام و قابل واگذاری به بخش خصوصی باید در این لیست عنوان شود و در ادامه، جلسه توسعه ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در تهران و استان تشکیل خواهد شد.

صالحی نکات مهم در بستن فایل‌ پروژه‌ها را ذکر کرد و گفت: پروژه‌های پیشنهادی باید دارای کد ملی و مجوز زیست‌محیطی باشند.

وی تأکید کرد:‌ تمامی وعده‌های رئیس جمهور اجرایی و عملیاتی خواهد شد، همچنین وعده‌های دولت نهم و دهم جزو تعهدات ماست و باید دنبال اجرایی شدنشان باشیم.

دبیر ستاد کاروان تدبیر و امید بیان کرد: تعهد دولت های نهم و دهم در سفرهای استانی به کل کشور 214 هزار میلیارد تومان بوده که از این میزان، 67 هزار میلیارد تومان محقق شده است.

وی ادامه داد: در استان مرکزی از سه هزار و 987 میلیارد تومان وعده دولت، سه هزار و 875 میلیارد تومان پرداخت شده است که این 97درصد تحقق نشان دهنده وضعیت خوب این استان است.

صالحی اظهار کرد: سیاست کنونی ما حذف درخواست‌های کتبی مردم از رئیس جمهور و جایگزینی آن با تلفن 111 است، 300 اپراتور پاسخگوی مشکلات مردم است و باید حذف نامه فرهنگ‌سازی شود.

دیدار حامیان دولت و مردم، اولین هدف سفر رئیس‌جمهور

به گزارش ایسنا، استاندار مرکزی نیز در این جلسه گفت: استان مرکزی شدیداً نیازمند زیرساخت است و اگر قصد داریم از ظرفیت صنایع بهترین بهره‌برداری را داشته باشیم، باید این زیرساخت‌ها از جمله آب و برق را برای آنها تأمین کنیم.

محمود زمانی‌قمی افزود: باید آب از دیگر منابع وارد این استان شود که برای این منظور به دنبال تخصیص منابع آب به استان هستیم.

وی همچنین بیان کرد: یکی از درخوست‌های ما این است که اراک نیز در مسیر قطار سریع‌السیر که به قم و بعد به اصفهان می‌رود، قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: در صدد هستیم استان را پس از برجام به سمت توسعه پیش ببریم.

زمانی‌قمی با بیان اینکه تا قبل از ایام نوروز باید تمامی برنامه‌ها بسته شود، گفت: مجوزها و پروژه‌هایی که قابلیت افتتاح دارند، باید در این بازه زمانی مشخص شوند تا مقدمات سفر دکتر روحانی تا اوایل سال آینده به این استان فراهم شود.

استاندار تصریح کرد: استان مرکزی محور صنعت و تولید است و بیشتر صدماتی که به استان وارده شده نیز در این حوزه است. صنایع بزرگی در این استان وجود دارند که از مشکلات اقتصادی شدید در رنج هستند و باید صنایع تعطیل یا نیمه تعطیل احیا شوند.

وی ادامه داد: سفر رئیس‌جمهور خارج از برنامه عمومی و کلی کشور نیست و اولین و بزرگ‌ترین هدف، دیدار حامیان دولت و مردم است؛ با این حال، به دنبال مطرح شدن چند موضوع در حوزه اقتصاد هستیم.

زمانی قمی با بیان اینکه باید به موضوع سفر رئیس جمهور به استان به دید یک فرصت نگاه شود، افزود: امروز ستاد سفر رئیس جمهور به استان را تشکیل می‌دهیم که در این ستاد کارگروه‌ها و محتوا و وظایف مشخص می‌شود و تا پایان اسفندماه آمادگی‌ها حاصل خواهد شد.

تحقق وعده‌های استان مجدداً بررسی شود

به گزارش ایسنا، حسین بختیاری فرماندار اراک نیز سه اولویت استان را که در سفر رئیس جمهور باید مورد توجه قرار بگیرد یادآور شد و افزود: تکمیل بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) و احداث بیمارستان هزار تختخوابی که خواسته مردم است، تکمیل جاده اراک به خمین و اراک به فرمهین که از 13 سال پیش شروع شده و موضوع حمل و نقل شهری داخل اراک از جمله اولویت‌هایی است که باید به آنها توجه شود.

انتهای پیام

کد N1127258

وبگردی