آفتاب

حفظ منابع زیرزمینی دشت قزوین سرمایه ملی

حفظ منابع زیرزمینی دشت قزوین سرمایه ملی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: حفظ منابع زیرزمینی دشت قزوین به‌عنوان سرمایه ملی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قزوین، «نیاز علی ابراهیمی‌پاک» در ششمین جلسه مشترک دفتر همکاری آب و کشاورزی اظهار کرد: حفظ و صیانت از آب‌ها و منابع زیرزمینی دشت قزوین یک سرمایه ملی است که با یک مدیریت و برنامه‌ریزی هماهنگ می‌توان از این منابع استفاده کرد.

وی افزود: باید با اعمال یک برنامه مدون و سیاست‌های تشویقی مردم و کشاورزان را ترغیب به رعایت مصرف در آب کشاورزی کرد.

ابراهیمی‌پاک با اشاره به این‌که کاهش آب چاه‌های کشاورزی نباید موجب کاهش تولید محصولات کشاورزی شود، خاطرنشان کرد: در بهره‌مند بهینه از منابع آب‌های زیرزمینی تولید پایدار بخش کشاورزی باید لحاظ شود.

«قزوینی» مدیر آب منطقه‌ای استان قزوین هم در این جلسه گفت: با توجه به بحران آب موجود در دشت قزوین با یک مدیریت مشترک بین آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی می‌توان حل کرد.

وی افزود: بحث‌ها و جلسات کارشناسی بسیار مفید است و می‌تواند به حل بسیاری از مشکلات منجر شود.

مدیر آب منطقه‌ای استان قزوین اظهار کرد: سفره‌های آب زیرزمینی یک منبع بسیار مهم در دشت قزوین است که برای حفظ این منبع زیرزمینی چاره‌ای جز برنامه‌ریزی برای کاهش میزان برداشت وجود ندارد.

قزوینی خاطرنشان کرد: تصمیم و برنامه‌ریزی برای کاهش میزان برداشت از چاه‌های مجاز و غیرمجاز یک تصمیم ملی است که حمایت همه دستگاه‌ها به‌ویژه بهره‌برداران را می‌طلبد.

«چگینی» مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان قزوین نیز گفت: دغدغه همه این است که دشت قزوین حفظ شود و صنایع برق نیز آمادگی دارد با ابزارهایی که در دست دارد این دشت را حفظ کند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان قزوین، در زمینه نصب کنتورهای هوشمند برای کشاورزان نیز اعلام آمادگی کرد.

«محمدحسین عطایی» مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی و زیر بنایی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز گفت: با مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز فرم یک و پنج حدود 484 میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی می‌شود که با این میزان هم نمی‌توان به تعادل‌بخشی آبخوان کمک کرد.

وی برای رسیدن به میزان برداشت 875 میلیون مترمکعب با ید از میزان برداشت چاه‌های دارای پروانه نیز کاسته شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: برای رسیدن به تعادل باید همه چاه‌ها چه مجاز و غیرمجاز مدیریت شود تا از اضافه برداشت و برداشت غیرمجاز جلوگیری شود تا سفره‌های زیر زمینی به تعادل برسند.

انتهای پیام

کد N1126488

وبگردی