آفتاب

گردش بیماری مرگبار در چهار روستای گیلان

گردش بیماری مرگبار در چهار روستای گیلان

‌مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: بیماری مرگبار هاری بصورت مکرر در چهار روستای استان درحال گردش است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه گیلان، دکتر سهراب عاقبتی امروز در جلسه دامپزشکی گیلان گفت: با توجه به بررسی گذشته‌نگر در کانون‌های هاری استان و گزارشات ثبت شده از سال 1391، مشخص شد که بیماری هاری بصورت مکرر در چهار روستا از توابع شهرستان‌های رضوانشهر و ماسال رخ داده و بیماری در این مناطق درحال گردش است.

وی افزود: با توجه به وضعیت جغرافیایی این شهرستان‌ها و روستاهای درگیر بیماری که در حاشیه جنگل هستند، دام‌ها بصورت سنتی و باز پرورش داده می‌شوند و در زمان چرا در تماس با حیات وحش قراردارند.

عاقبتی خاطر‌نشان کرد: مخزن بیماری هاری در گیلان عمدتا حیات وحش است و این در حالیست که عملا فعالیتی جهت کنترل هاری و واکسیناسیون حیات وحش صورت نمی‌گیرد.

وی گفت: لذا با کسب مجوز از سازمان دامپزشکی کشور واکسیناسیون هاری در گاو وگوساله در دستور کار اداره کل دامپزشکی استان گیلان قرار گرفت و در دی ماه سال 1394 تعداد هزار و 331 راس گاو وگوساله برعلیه هاری واکسینه شدند.

مدیر کل دامپزشکی گیلان تصریح‌ کرد: هاری بیماری ویروسی دستگاه عصبی مرکزی و مشترک بین حیوان و انسان است که موجب مرگ صد درصد انسان مبتلا می‌شود، در صورتی که تمام موارد ابتلا به آن قابل پیشگیری است. این بیماری به دلیل احتمال بروز همه گیری در حیات وحش و دام‌ها و کشندگی در انسان، باعث ایجاد وحشت در جامعه می‌شود.

انتقال بیماری هاری عمدتا از طریق گزش حیوانات و از طریق بزاق آلوده و دربعضی مواقع هم از طریق تنفس‌، خوردن بافت‌های آلوده بصورت خام و از طریق پیوند اعضای آلوده گزارش شده است.

انتهای پیام

کد N1124784

وبگردی