آفتاب
آيت الله جوادی آملی:

رسالت اصلی حوزه، مباحث کلامی است نه موعظه

رسالت اصلی حوزه، مباحث کلامی است نه موعظه

آيت الله جوادی آملی گفت: مسائل کلامی است که جلوی تفکّر وهابيت و تهمت های شرک و عليه توسل سخن گفتن و عليه شفاعت سخن گفتن و امثال آن را می گيرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آيت الله جوادی آملی در سلسله مباحث درس تفسيری خود، رسالت اصلی حوزه ها را، داشتن يک سلسله مباحث رسمی کلامی دانست و بيان داشت: درست است ما تَقريب و هفته وحدت داريم، اما غالب اين سخنراني ها و مقاله ها پيرامون اين است که وحدت اسلامي چيز بسيار خوبي است، اعتصام به «حَبل الله» چيز خوبی است و اختلاف چيز بدي است، تمام اينها در حدّ موعظه است! آن چيزي که رسالت اصلي حوزه هاست، داشتن يک سلسله بحث هاي رسمي کلامي است! اين مسائل کلامی است که جلوی تفکّر وهابيت و تهمت هاي شرک و عليه توسل سخن گفتن و عليه شفاعت سخن گفتن و امثال آن را مي‌گيرد.

وی بيان داشت: اين ديني که به ما مي گويد: «طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ»، نه «فَرِيضٌ»! براي تاکيد بر اين مسئله است که فرا گرفتن علم واجب است که «تاء» مبالغه آورده است، نه «تاء» تأنيث و آن هم به صورت حصر؛ يعني اين ديني که به ما گفته طلب علم و عالِم شدن واجب است، اين دين به ما گفته که چه بخوانيد و چه علمي را فراهم کنيد.

اين استاد حوزه علميه قم با تاکيد بر اينکه بايد در حوزه ها، همانطور که بر فقه و اصول تاکيد مي شود بر کلام و مباحث کلامي هم تاکيد شود، بيان داشت: لازم است همان طوري که طلبه ها فقه و اصول را ياد مي گيرند، يک دوره کلامِ عالمانه را هم ياد بگيرند.

وی ادامه داد: اين هفته وحدت يا تقريب ما يا مجمع تقريب ما با موعظه کار کرده است، نه با علم! همه آمديم و گفتيم وحدت چيز خوبي است، اختلاف نداشته باشيم، اختلاف يک چيز بدي است: (وَ لاَ تَفَرَّقُوا)؛ اما چه طور وحدت داشته باشيم، چه طور «توسل» حق است، چه طور «شفاعت» حق است، چه طور تفکر وهابيت باطل است و مانند اينها را نگفتيم! تا اينکه امروز دست به اسلحه بردند و ما تازه شروع کرديم به بحث هاي کلامی.

ما بخواهيم با موعظه مشکل خودمان را حلّ بکنيم، اين حلّ نمي شود! با علم مي شود مشکل را کم کرد، گرچه حلّ نهايي آن دشوار باشد.

وی با اشاره به برگزاری همايش خطر جريان هاي تکفيری در قم اظهار داشت: اين روزها به برکت قيام امام(ره) و خون‌هاي پاک شهدا همايش‌ها و مسائل علمي در راستاي مقابله با سلفي‌ها و تکفيري‌ها برگزار مي‌شود که همه اين‌ها از برکات حوزه علميه است که اگر اين برکات وسيع‌تر شود، بهره فراواني نصيب مسلمانان خواهد شد و جنگ‌هاي خانمان‌برانداز برانداخته خواهد شد و دشمن شناخته خواهد شد و به جاي اين که مسلمانان اين سلاح‌ها را عليه يکديگر به کار ببرند، عليه استکبار و صهيونيست به کار خواهند برد.
ـــــــــــــــــ
منبع: جلسات درس تفسير سوره زخرف جلسات ۲۵ و ۲۶

کد N1124664

وبگردی