آفتاب
رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده کرمانشاه:

حذف قیمت مصرف‌کننده از روی کالاها مادر تمام تخلفات است

حذف قیمت مصرف‌کننده از روی کالاها مادر تمام تخلفات است

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده استان کرمانشاه حذف قیمت مصرف‌کننده از روی کالاها را بی‌احترامی به مردم دانست و گفت: امیدواریم هدف از این کار خلاص شدن از تعداد بالای پرونده‌های تخلف عدم درج قیمت نباشد.

عبدالرضا یاری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با انتقاد شدید از صحبت‌هایی که پیرامون حذف قیمت مصرف‌کننده از روی کالاها مطرح است، عنوان کرد: این کار بی احترامی کامل به مصرف‌کننده است.

وی با بیان اینکه در تمام دنیا و کشورهایی که اقتصاد باز دارند حرکت به سمت احترام به مشتری است، خاطرنشان کرد: ما با این کار می‌خواهیم برعکس دنیا حرکت کنیم.

به گفته این مسئول، همه مصرف‌کنندگان حق دارند همه اطلاعات از جمله قیمت را در خصوص کالا و خدماتی که می‌خواهند بخرند، دریافت کنند.

یاری اظهار کرد: استدلالی که اتاق اصناف کشور برای این کار دارد این است که قیمت‌ها واقعی نیست و اگر چنین مشکلی وجود دارد باید با افزایش نظارت‌ها قیمت را واقعی کنند و مکانیسم قیمت‌گذاری را اصلاح کنند.

وی تاریخچه برخورد با تخلف عدم درج قیمت را مربوط به سال 73 دانست و یادآوری کرد: از سال 73 تاکنون با این مورد برخورد می‌شود، اما همواره بیشترین تعداد پرونده‌های تخلف را به خود اختصاص می‌دهد.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده استان کرمانشاه تاکید کرد: امیدواریم دلیل حذف قیمت مصرف ‌کننده رها شدن از دست تعداد زیاد این پرونده‌ها نباشد.

یاری افزود: از سوی دیگر تناقض‌های فراوانی در عملکرد خود اتاق اصناف وجود دارد، زیرا این اتاق اصناف بود که لایحه لزوم درج قیمت را تقدیم کرد تا به صورت قانون تصویب شود و حالا با آن مخالف است.

وی خاطرنشان کرد: در ماده پنجم قانون حمایت از حقوق مصرف‌کننده و ماده 15 قانون نظام صنفی کشور به صراحت یاد شده که کلیه عرضه‌کنندگان کالا و خدمات موظفند برچسب و یا تابلو نصب کنند و قیمت واحد کالا و یا دستمزد خدمات را بگونه‌ای که برای همه خوانا باشد نمایش دهند.

به گفته این مسئول، در ماده 65 قانون نظان صنفی و ماده شش قانون تعزیرات حکومتی نیز عدم درج قیمت، تخلف است و با افرادی که این مهم را رعایت نکنند برخورد خواهد شد.

یاری معتقد است، با وجود چهار قانون محکم در این خصوص، دیگر تردیدی در لزوم درج قیمت وجود ندارد.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده استان کرمانشاه آشفتگی و هرج و مرج در بازار راه نتیجه حذف قیمت مصرف‌کننده دانست و اظهار کرد: عدم درج قیمت مادر همه تخلفات است و زمینه‌ساز گرانی خواهد بود، زیرا در اینصورت فروشنده می‌تواند بر اساس ظاهر خریدار قیمت را اعلام کند.

وی در پایان اظهار کرد: ظاهرا خود اصناف نیز با حذف قیمت مصرف‌کننده موافق هستند.

انتهای پیام

کد N1121433

وبگردی